torsdag 22 december 2016

Fullbordad utmaning #13

I år räckte boktolvan hela året och jag kan nog tycka att blandningen blev i det närmaste perfekt.

Detta är sjätte året som jag kört den här utmaningen, som kläcktes av enligt O. Den går ut på att läsa tolv nya författare under året och det är en utmaning som passar mig jättebra, eftersom jag oftast läser betydligt fler. Det brukar alltså inte vara någon utmaning i egentlig mening.

Jag tror jag kan ha hittat ett flertal nya favoriter och jag är ganska säker på att jag kommer att läsa mer av fem av dem. Inte så bra resultat kanske, det är ju inte ens hälften. En del bottennapp blev det också och jag kommer med all säkerhet inte att läsa mer av Christine Falkenland, Ulf Lindström, Ian McEwan, Donna Tartt eller Austin Wright. Nya favoriter är definitivt Anna Karolina, Lucy Dillon, Ninni Schulman och Karin Slaughter.

Någon fullpoängare blev det inte och inte heller någon med 4,5, men över hälften (sju) av dem fick en fyra i betyg. Betygen var ganska spridda, mellan 2 och 4, och genomsnittet blev 3,38. Med tanke på att så många fick en fyra så kan man ju förstå hur dåliga de andra var...

6 kommentarer:

  1. Härligt att du klarade utmaningen. Själv misslyckas jag i år igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar ju att läsa nya författare så boktolvan är inte speciellt svår för mig :)

      Radera
  2. Ninni Schulman och Anna Karolina är inte svårt att förstå att du fastnade för :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev faktiskt lite irriterad över att jag har väntat så länge med att läsa dem båda två :)

      Radera
  3. Ditt snittbetyg blev i alla fall bättre än mitt - som låg under 3. Jag hade ju också med Ian McEwan i min boktolva något år och kände samma sak efter att ha läst honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, under tre? Det är ju dåligt på riktigt. Jag är egentligen ganska nöjd, det var väl bara några böcker som var bottennapp, Ian McEwan bland annat :)

      Radera