onsdag 20 januari 2016

"Ensamma hjärtan och hemlösa hundar" av Lucy Dillon

Författare: Lucy Dillon
Titel: Ensamma hjärtan och hemlösa hundar
Genre: Chick-lit
Antal sidor: 454
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Lost dogs and lonely hearts
Översättare: Ann Björkhem
Serie: -
Förlag: FORUM
Utgivningsår: (original) 2009 (min) 2011
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 5 januari 2016




Första meningen: Första veckan i februari hade Rachel Fielding ett riktigt glamoröst jobb som PR-konsult för ett antal internetföretag, en älskare som gav henne blommor med jämna mellanrum och lädde sig snyggare än hon själv, städhjälp och en hy som var tre år yngre än hennes biologiska ålder, trettionio.

Baksidetext
Rachel har just blivit av med jobbet på reklambyrån samt den chica Londonvåningen och hennes älskade har gjort slut. I samma veva får hon reda på att hon har ärvt sin mosters tillgångar - ett hus på landet och ett hem för övergivna hundar...

När hon har förlikat sig med sin nya livssituation blir hon allter engagerad i arbetet med att finna nya ägare till de tilltufsade hundpersonligheterna. Till sin hjälp har hon flera godhjärtade människor som brinner för uppgiften. Och den råbarkade veterinären George rycker gärna in vid behov. Under hundpromenaderna knyts nya starka band, inte bara mellan människor och hundar...

Ensamstående tvåbarnsmamman Zoe kommer till Rachel för att lämna en liten valp för omplacering. Besöket resulterar i något helt annat än hon tänkt sig. Och Natalie lever i ett lyckligt men barnlöst äktenskap med Johnny. När Natalie förlorar jobbet bestämmer de sig för att tillfälligt ta hand om Bertie, en glupsk och egensinnig basset, vilket visar sig medföra en minst sagt överraskande förändring i deras liv.

Min kommentar
I hur många år som helst nu (känns det som) har jag hört talas om denna Lucy Dillon och om hur mysiga hennes böcker är. Av någon anledning så har jag ändå inte läst den här boken, som stått i hyllan i nästan tre år. Nu blev det äntligen dags, efter att jag satt upp den på boktolvan.

Jag vet inte riktigt var jag ska börja, men alla andra har faktiskt rätt den här gången. Det här är rejäl feelgood och den har alla ingredienser för att kunna bli en väldigt bra romantisk komedi som film. Den följer mall 1A nästan slaviskt; sorgligt, lyckligt, missförstånd, sorgligt, lyckligt. Det gör ju att den blir helt fantastiskt förutsägbar, men också alldeles ljuvlig.

Relationerna är skildrade på ett bra sätt. Och det gäller alla relationer, även de mellan människa och hund. Nu är jag egentligen mer en kattmänniska, men jag älskar hundar också och jag tycker beskrivningen av de olika personligheterna är klockren. Det är en faslig massa värme i den här boken. Och humor. Lite typisk brittisk, skulle jag nog vilja påstå. Allt är mest vardagligt och normalt. Dialogen är ibland lite flåsig och... käck, men det fungerar alldeles utmärkt i den här typen av bok.

Jag förstår ju att vissa saker måste vara som de är för att det överhuvudtaget ska bli en bok, men hur kommer det sig egentligen att folk inte kommunicerar i böcker? Så mycket besvär som skulle kunna undvikas om alla bara säger vad de går och funderar på så ingen behöver gissa. Jag blir så irriterad. Något jag blir mer än irriterad på, alltså förbannad, är alla kvinnorna i boken. De är verkligen klichéer på alla sätt och vis. Nej förresten, inte Megan, hon är stark och självständig redan från början. Lite svårt hade jag också med tidshoppen, plötsligt hade det gått flera veckor mellan två kapitel, det gjorde mig ibland väldigt förvirrad. Och så blev jag faktiskt lite besviken på omslaget, som antyder vinter. Det var det inte. Och varför har ordningen ändrats i den svenska översättningen av titeln? Det är ju egentligen hundarna som har huvudrollerna.

Direkt när jag hade läst ut denna (eller egentligen ett tag innan) så la jag till Hundar, hus och hjärtats längtan på min önskelista. Jag har ingen aning om den handlar om samma personer, men för min del får den gärna göra det. Jag skulle verkligen vilja veta hur det går för alla där i Longhampton.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 4,3 och genomsnittet 3,46 (beräknat på 641 betyg).
Goodreads hade den 3,85 i genomsnitt (beräknat på 2 712 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Ensamma hjärtan och hemlösa hundar: Lotten, Carolina läser och Pocketblogg.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

6 kommentarer:

  1. Nog är det mycket som skulle kunna lösas karaktärerna faktiskt prata med varandra! Roligt att du tyckte om boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med kommunikation funkar väldigt sällan i böcker och filmer. Om det hade funkat så skulle det inte bli så många historier skrivna :)

      Radera
  2. Nu blev jag ju nästan sugen på att läsa Dillon. Trodde jag väl aldrig! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Det här är feelgood när de är som bäst :)

      Radera
  3. Nu blev jag ännu mer sugen på att läsa något av Dillon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med feelgood är ju svårt, men jag tycker hon har lyckats med denna :)

      Radera