torsdag 17 oktober 2013

Min policy för recensionsexemplar

Jag blev inspirerad av bokfrossa och tyckte ett sådant här inlägg var en bra idé. Texten är kopierad rakt av från hennes inlägg, för att det var väldigt bra skrivet och jag tycker precis likadant.
Jag älskar recensionsexemplar och tar gärna emot dem om de passar min smak i böcker, men jag är även alltid beredd att prova på någonting nytt. Förfrågningar gällande recensionsexemplar görs till mejla.monika[kanelbulle]gmail.com.

I regel tar jag bara emot fysiska exemplar för recension. E-böcker är tyvärr lite svårlästa för mig så läser jag sådana vill jag välja det själv. Då talar jag om "riktiga" e-böcker. PDF-filer är överhuvudtaget inte aktuellt för mig att läsa.

Jag tycker om att bli överraskad med spontanutskick, men har jag recensionsexemplar jag själv bett om som ligger olästa så försöker jag att prioritera dem.

Jag gör mitt bästa för att läsa och recensera böckerna jag fått så snabbt som möjligt men jag kan inte åta mig att läsa dem inom en viss tid.

Självklart respekterar jag första recensionsdag, särskilt om datumet framgår tydligt i utskicket för annars kan det tyvärr hända att jag missar det.

Recensioner av recensionsexemplar märks med ”Rec ex”, klickar man på den kategorin får man upp alla jag skrivit om.

Var böckerna kommer från eller hur jag fått tag i dem påverkar inte mitt omdöme.

13 kommentarer:

  1. Fortsätter att gilla det :) Tror det är bra om vi bokbloggare står på oss och inte bara tar emot e-böcker för att det är ett rec-ex och inte tar någon plats men de flesta av oss boknördar vill ju äga våra böcker speciellt favoriter.
    Men om vi får en e-bok som vi läser och gillar då kanske vi köper boken, snacka om win win situation för förlagen :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ju förstå deras synpunkter också, de ger ju faktiskt bort en bok gratis. Eller gör de det? De får ju faktiskt reklam när vi skriver om böckerna vi fått.

      Radera
  2. Stämmer bra!
    Fast jag skulle nog modifiera det hela kring e-böcker. Om jag får en vänlig förfrågan som jag kan ta ställning till så kan jag tänka mig en ebok (jag läste t.ex. Den nya människan). I dagsläget har vi problem hemma med bokhylleutrymme och eböcker är en bra kompromiss då om det är en bok bara jag är intresserad av. Men det kan ta längre tid innan jag börjar läsa den kanske.
    Nåja - bra text!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inget emot e-böcker på det viset att jag vägrar att läsa och har till och med själv bett om dem när det handlar om böcker som jag tror jag kommer att tycka om, men ändå inte har något behov av att ha i hyllan. Det jag, ärligt talat, tycker illa om är när jag bett om att få ett recensionsexemplar och förlaget bara skickar en e-bok, utan att fråga och, följaktligen, utan att ta reda på om jag har utrustningen så jag kan läsa den.

      Radera
    2. Nej det kan jag förstå. Jag har haft tur och de har snällt frågat om jag möjligen kan tänka mig exemplaret digitalt. I ett fall så har jag kunnat läsa mellan raderna att om jag inte sa ja så skulle jag inte få något. Men i de andra fallen har det känts om om jag haft ett val.

      Radera
    3. Ja, det är väl just det. Om man bara bryr sig så mycket att man frågar innan så... :)

      Radera
  3. Har också funderat kring detta med e-böcker och länkat till ditt inlägg.
    http://holavedsbrudar.blogspot.se/2013/10/e-bocker-i-min-varld.html

    SvaraRadera
  4. Oj, har de börjat skicka e-böcker nu?! Hmm ja nu minns jag att jag i somras fick en mejlförfrågan om jag ville recensera en bok som jag skulle få hem via en pdf-fil.. (nä, det vill jag ju inte göra)

    Det var dock längesen jag fick hem något rec-ex över huvud taget eftersom min blogg har stensovit i över ett år :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju din blogg jag brukar hamna på när jag letar efter andra som skrivit om böcker jag läst. Välkommen tillbaka då!

      Jag har egentligen inget kategoriskt emot e-böcker, men en pdf-fil är faktiskt ingen "riktig" e-bok och de får väldigt gärna fråga innan de bara skickar en i stället för en fysisk bok.

      Radera
  5. Jag tänker väl ungefär lika som du. Att förlagen skicka ut böcker till oss bokbloggare är ju massor med gratisreklam för dem. Jämför man den kostnaden med de pengar de (slipper) lägger ut på reklam så är det ju en spottstyver! Många människor söker ju också efter recensioner nu för tiden innan de läser en bok! Och en annan blir ju superglad för en gratis bok = större chans att man är positivt inställd till boken från början och skriver så positivt man kan om den. Skulle dock aldrig skriva ett positivt omdöme om en bok jag inte gillat bara för att jag fått den gratis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ljuger så illa så det är liksom inte lönt :) Och om jag skriver positivt om en bok jag inte gillat så kanske jag tror att det faktiskt var så om jag går tillbaka och låser vad jag skrev :)

      Radera
  6. Hej. Din mailadress verkar inte funka. Är du -trots din långa lista av olästa böcker - intresserad av ett rcensionsex kan du väl höra av dig. Här kan du läsa om boken. http://www.danfrankel.n.nu/brevbararens-sista
    Du kan svara via hemsidan

    SvaraRadera