onsdag 29 juni 2016

"Nattens cirkus" av Erin Morgenstern

Författare: Erin Morgenstern
Titel: Nattens cirkus
Genre: Fantasy
Antal sidor: 421
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The night circus
Översättare: Jan Risheden
Serie: -
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: (original) 2010 (min) 2012
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 16 juni 2016




Första meningen: Cirkusen anländer utan förvarning.

Baksidetext
Cirkusen anländer utan förvarning. Den föregås inte av några reklamutrop, inga flygblad på lyktstolpar och anslagstavlor. Plötsligt är den bara där, på en plats där den inte fanns i går. Cirkusen öppnar vid mörkrets inbrott och stänger i gryningen.

Välkommen till Le Cirque des Rêves en cirkus olik alla andra. Inne i de svart- och vitrandiga tälten, i en färglös värld som hör nattens mörkaste timmar till, döljer sig helt unika upplevelser och fantastiska fenomen.

Men bakom rökridåerna och speglarna pågår en tävling - en kraftmätning mellan två unga magiker, Celia och Marco, som sedan barndomen tränats i att använda sina illusionskrafter för att överträffa varandra. Vad spelarna inte vet är att detta spel är en duell intill döden och att cirkusen är skådeplatsen för ett slag som utkämpas mellan fantasins och viljans krafter. Oförtröttligt utövar de unga magikerna sin magi med skäl som deras hemlighetsfulla läromästare, Hector och Alexander, är förtegna om.

När Celia av en slump upptäcker att Marco är hennes motståndare börjar de tänka på sitt spel som ett fantastiskt samarbete. Det är deras förenade krafter som sveper in cirkusen i en ständig förtrollning, och båda två bidrar med ständigt alltmer imponerande detaljer som tycks vara skapade enbart för att glädja den andra. Utan att veta hur deras manipulativa läromästare avser att spelet ska sluta störtar Celia och Marco huvudstupa in i en djup och passionerad kärlek.

Hector och Alexander håller dock fortfarande i trådarna och deras elevers relation tvingar dem att ingripa med svåra följder för Celia och Marco. Det finns bara en utväg för de unga magikerna - en uppvisning av aldrig tidigare skådat mått.

Min kommentar
Den här boken syntes precis överallt för något år sedan. Jag har ju lite svårt att motstå de där böckerna som alla bara älskar. Alltså var jag ju tvungen att köpa den. Trots att den tydligen handlade om en cirkus. Något jag aldrig har gillat. Men det här är ingen vanlig cirkus och, tack och lov, så finns det inte en enda clown inom synhåll.

Min första reaktion när jag börjar läsa är att den där Hector och den där Alexander är fruktansvärt gräsliga personer som använder andra människor som spelpjäser. Utan att fråga. Det är en väldigt bra början, att göra mig arg och ledsen är ett säkert kort. Jag kan inte annat än dras in i det här magiska som öppnar sig framför mig. Sedan börjar plötsligt tidshoppen. Och jag blir frustrerad. Är det något jag inte gillar så är det en berättelse i icke kronologisk ordning. Här fungerar det ändå oväntat bra, det finns bara två olika tidstrådar och man kan väl säga att de hör ihop.

Tempot är extremt långsamt, vilket jag inte heller brukar vara förtjust i, men här passar det och historien kan nog inte berättas på något annat sätt. Det enda problemet, som jag ser det, är att det blir väldigt utdraget och väldigt mycket samma efter runt 200 sidor. Vid det laget har jag redan förstått att allt är magiskt och vackert. Det är inte speciellt många karaktärer, men vilka karaktärer de är. Färgstarka är ett passande ord. Något som stör mig är de franska ord och uttryck som förekommer i boken. Jag kan inte franska och jag tycker inte att jag ska behöva kunna det heller, när jag läser skönlitteratur. Dock kan jag så mycket att jag inte förstår varför boken heter Nattens cirkus, när den hela tiden benämns som Le Cirque des Rêves (Drömmarnas cirkus, som jag för övrigt tycker hade passat mycket bättre som titel).

Hela boken bygger på en förtrollad stämning, som är omöjlig att beskriva. Det är lite som att gå i massor av fluffig snö. Minus kylan. Jag har ingen aning om vart allt ska ta vägen och jag bryr mig inte. På ett bra sätt alltså.

Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig, men något mystiskt, dunkelt och flummigt (flummig är inget bra ord för mig), men det var allt det utan att bli flummigt. Visst, det var lite klyschigt, som det där att bara se någon och veta att det är ens själsfrände. Och den andra känner likadant. Nja. Jag hade nog gillat denna ännu mer för 25 år sedan, då var även jag lite av en romantiker. Nu är jag mer pragmatisk.

Boktipsets estimerade betyg var 4,9 och genomsnittet 4,0 (beräknat på 224 betyg).
Goodreads hade den 4,02 i genomsnitt (beräknat på 400 761 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Nattens cirkus: Carolina läser, C.R.M. Nilsson och Sagan om sagorna.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

14 kommentarer:

  1. Kikar lite på betyget och det lutar ju åt att jag borde läsa den här då... Den står i hyllan. Makens exemplar men ändå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte väldigt mycket om den, förvånande nog, men den var lite för lång. Det blev lite för mycket samma likadant. Annars kunde den nog ha fått ett ännu högre betyg :)

      Radera
  2. När boken var som mest i ropet var jag lite sugen på att läsa den, men nu vet jag inte. Tror inte riktigt det är min typ av bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju svårt det där. Jag trodde nog egentligen inte heller att detta var en bok för mig, tycker att beskrivningarna av boken inte alls stämmer med innehållet. Och den är nog mest för romantiker, men den funkade bra för mig också :)

      Radera
  3. Jag tyckte väldigt mycket om den här. Just den där stämningen har dröjt sig kvar hos mig, fast det har gått några år sedan jag läste den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska säker på att jag hade gillat den mer när jag var yngre, även om jag tyckte bra om den nu också. Men visst är stämningen magisk :)

      Radera
  4. Jag fastnade inte riktigt. Jag läste den och uppskattade den, men jag upplevde den inte känslomässigt. Tråkigt nog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag är nog för lite romantisk för att uppskatta den till fullo, men den var ändå väldigt bra.

      Radera
  5. Jag älskade verkligen The Night Circus. Det är inte en perfekt bok plotmässigt men gud så vackert den är skriven :) Bra recension!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den måste ha haft något för egentligen är det inte alls min typ av bok. Förutom det där lite sega i mitten så tyckte jag verkligen om den :)

      Radera
  6. Jag minns att jag köpte den mycket pga omslaget och visste inte riktigt vad jag förvöntade mig av innehållet. Men jag tyckte mycket om den, inte minst pga tempot faktiskt. Och det du skriver om den fluffiga snö-känslan stämmer på pricken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enligt alla förhandstips så borde detta inte alls ha varit en bok för mig, men jag gillade den också. Och jag fick faktiskt en känsla av att gå omkring i fluffig snö :)

      Radera
  7. Ja, det var verkligen en speciell bok. Av handlingen minns jag inte mycket nu några år efter att jag làste den, men själva cirkusen kan jag se hur tydligt som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, handlingen kan jag tänka mig tonar bort efter ett tag, men stämningen kommer jag nog aldrig att glömma.

      Radera