lördag 12 mars 2016

"Triptyk" av Karin Slaughter

Författare: Karin Slaughter
Titel: Triptyk
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 443
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Triptych
Översättare: Jan Risheden
Serie: Will Trent 1
Förlag: Telegram Bokförlag
Utgivningsår: (original) 2006 (min) 2009
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 3 mars 2016




Första meningen: Kriminalassistent Michael Ormewood lyssnade på matchen i bilradion medan han körde längs DeKalb Avenue mot Grady Homes.

Baksidetext
I Atlanta dör kvinnor för en kallhamrad mördares hand, och han signerar sina dåd med en grotesk stympning. Bevisen han lämnar efter sig är tillräckliga för att ge bränsle åt en frenetisk polisjakt, och poliskommissarie Michael Ormewood kallas till en mordplats i de illa beryktade Grady Homes i Atlanta och står inför ett av de mest brutala morden i sin karriär.

Aleesha Monroe har hittats i en trappa, badande i sitt eget blod. När det uppdagas att mordet bara är ett i en serie liknande attacker kallas Georgia Bureau of Investigation in, och Ormewood tvingas arbeta tillsammans med specialagent Will Trent en man han instinktivt ogillar. Men bara ett dygn senare exploderar det våld Ormewood ser omkring sig dagligen på hans egen bakgård. Och det verkar som om mysteriet bakom Monroes död är ofrånkomligt sammanflätat med ett förflutet som vägrar att bli bortglömt.

Min kommentar
När jag köpte den här boken hade jag faktiskt inte hört speciellt mycket om Karin Slaughter. Under de fem år som gått sedan inköpet har jag däremot hört en hel del, speciellt sedan i höstas, bland annat att hon skriver väldigt rått, brutalt och bra. Det fick mig att flytta upp Triptyk i läslistan.

Jag kan ju kort säga att allt jag hörde stämde, i alla fall för den här boken. Det som händer är väldigt rått och väldigt brutalt, däremot tycker jag inte att hon ens närmar sig att gå över gränsen när hon beskriver brott och offer. Hon håller sig väl inom marginalen där, i alla fall enligt min måttstock. Det är också otroligt mörkt och svart, det mesta. Vad som gör det hela uthärdligt är humorn och att det inte på något sätt frossas i detaljer eller känns överdrivet.

Boken består av tre olika trådar; tidningsnotiser från 1985, bakgrund från 2005 och nutid som är 2006. De två sista löper naturligtvis ihop så småningom. För ovanlighetens skull så har jag inget emot det här upplägget, det funkar. En bit in i berättelsen kommer ett klassiskt fall av didn't see that one coming och jag blir faktiskt riktigt överraskad (och ja, jag är naiv när det gäller vissa saker). När "vem" avslöjas så faller plötsligt alla pusselbitar på plats, men avslöjandet ger upphov till många förvirrade och svindlande tankar. Jag blir alldeles yr ett tag. Det är så snyggt gjort.

Här finns inga krystade karaktärer som hittats på enkom för att göra allt krångligt och snårigt. Alla har betydelse och behövs. Det känns lite som att Karin Slaughter inte behöver ta till några billiga knep för att lura läsaren. Karaktärerna är komplexa och man vet inte alltid var man har dem. Inget är svart eller vitt. Jag har ju många gånger invändningar mot hur samhällskritiken används i speciellt deckare, men här är den precis som den ska vara. I stället för att beskriva problemen för mig så visas de genom allt som händer. Den här berättelsen är på inget sätt tillrättalagd. Inte ens slutet, som inte är som man vill, utan mer som verkligheten. Det enda negativa jag möjligtvis har att säga om boken är att den är något för lång, men det är egentligen inget som stör alltför mycket.

Karin Slaughter verkar av någon anledning inte ha slagit igenom riktigt i Sverige. När jag letar efter fortsättningen på den här serien så upptäcker jag till min stora förvåning att bara de två första delarna (av totalt åtta, plus två noveller) är översatta till svenska. Av hennes totalt tjugotvå(?) böcker är endast sex stycken översatta. Jag hoppas verkligen att detta åtgärdas snarast.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 4,1 och genomsnittet 3,83 (beräknat på 53 betyg).
Goodreads hade den 4,14 i genomsnitt (beräknat på 24 587 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Triptyk: Bokstunder, Boktoka och Skrivsidan.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

12 kommentarer:

  1. Låter som en spännande bok. Jag gillade ju De vackraste så kanske skulle prova den här också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer med all säkerhet att läsa mer av henne i alla fall :)

      Radera
  2. Jag gillade De vackraste så nu vill jag absolut läsa den här!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev imponerad över att hon lurade mig så totalt :)

      Radera
  3. Denna blir jag lite intresserad av! Brukar gilla lite mörka berättelser ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland är mörker det man behöver :)

      Radera
  4. Jag tror inte jag kommer att läsa Karin Slaughter, men jag tyckte det var kul att läsa din recension :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är kanske lika bra att du inte läser henne, tror inte heller att det är riktigt du :)

      Radera
  5. Jag tyckte De vackraste var så bra att jag gärna vill läsa mer av henne och nu blir jag såklart sugen på den här.

    SvaraRadera
  6. Som jag minns det (det är några år sedan) så gav jag upp mitt i andra boken, då hon var för brutal för min smak. Kanske min ribba har höjts...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju i och för sig ganska härdad, men jag tyckte nog denna höll en bra nivå :)

      Radera