söndag 15 december 2013

55 frågor om läsning

Enkäten kommer från Bokbabbels gamla bokblogg som i sin tur hittade den på en engelsk blogg, men jag hittade den hos How hollow heart and full.

1. Favoritbok i barndomen?
Jag vet inte hur gammal jag var, men ett tag var Pricken av Margret Rey en favorit. Böckerna om Plupp av Inga Borg var favoriter när jag var lite äldre.

2. Vad läser du just nu?
Jag behövde något lättsamt så jag började läsa Sparkle av Kaya McLaren. Än så länge har den väl inte övertygat.

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga. Jag lånar inte på biblioteket.

4. Dålig bokvana?
Förutom att jag köper många fler böcker än vad jag hinner läsa så har jag nog ingen vana jag skulle kalla dålig i samband med böcker.

5. Vad har du för tillfället hemlånat från biblioteket?
Se svar under punkt 3.

6. Har du en läsplatta?
Ja, jag har till och med två. En Sony PRS-T1 och en Letto.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera på en gång (slalomläsning)?
Slalomläsning har jag faktiskt aldrig ägnat mig åt. Däremot kan jag ha en novellsamling liggande, som jag läser någon novell ur när jag är mellan två böcker. Jag tycker att en bok förtjänar min odelade uppmärksamhet.

8. Har dina läsvanor ändrats sedan du började blogga?
Ja, framför allt i det att jag försöker hitta tillbaka till sådant jag läste innan jag fastnade i deckarträsket. Jag tror jag läser på ett annat sätt nu också, mer kritiskt.

9. Sämsta boken du läst i år?
Det måste vara Blodets meridian av Cormac McCarthy.

10. Bästa boken du läst i år?
Det får bli dött lopp mellan Fredrik Backmans En man som heter Ove och Boktjuven av Markus Zusak.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Nu mer väldigt ofta.

12. Vilken är din bekvämlighetszon?
Det som brukar kallas spänningsromaner, mer specifikt skräck, deckare och thrillers.

13. Kan du läsa på bussen?
Ja, buss funkar bra.

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Om jag får välja helt fritt så blir det under ett parasoll, i en solstol på stranden vid ett stort och varmt hav. Annars går soffan hemma bra också.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag lånade ut böcker förut, men slutade med det när de kom tillbaka med knäckta ryggar och andra skador.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Usch!

17. Skriver du någonsin i bokens marginaler?
Nej.

18. I studierelaterade böcker då?
Nej.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Svenska är det språk jag läser på.

20. Vad får dig att älska en bok?
En bok som jag kan relatera till och som får mig att känna saker (behöver inte vara positivt) ligger bra till.

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Givetvis måste jag tycka om den själv.

22. Favoritgenre?
Jag får nog säga skräck här, trots att jag läser mest deckare. Det är svårt att hitta en bra skräckbok.

23. Genre du sällan läser (men önskar att du gjorde oftare)?
Jag älskar sci-fi, den typen som Isaac Asimov och Arthur C. Clarke skrev. Den sorten verkar inte skrivas mer, men jag önskar den gjorde det, då skulle jag läsa de böckerna.

24. Favoritbiografi?
Det är inte ofta jag läser biografier, men Zlatans bok får väl stå som favorit här.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Ja, men det måste vara preskriberat nu, det var för runt 30 år sedan.

26. Favoritkokbok?
Internet?

27. Mest inspirerande bok du läst i år (fakta eller fiktion)?
Inspirerande? Om det betyder att en bok fått mig att vilja bli en bättre människa eller liknande så är det ingen.

28. Favoritlässnacks?
Ostbågar!

29. Nämn ett fall där hypen förstörde din läsupplevelse?
Jag tror faktiskt inte att någon hype förstört någon läsupplevelse för mig. Däremot har jag ibland svårt att förstå hypen...

30. Hur ofta håller du med kritikerna angående en bok?
Jag läser inte recensioner skrivna av "riktiga" kritiker.

31. Vad tycker du om att ge bra/dålig kritik?
Jag förstår inte frågan. Om man läser en bok och sedan skriver något om den så blir det ju kritik, det viktiga är att man inte hemfaller åt personliga påhopp eller dumförklarar flera miljoner människor.

32. Om du kunde läsa på ett främmande språk, vilket skulle du välja?
Ryska. Tänk att läsa de ryska klassikerna på originalspråk.

33. Mest skrämmande/hotfulla bok du någonsin läst?
Jag är ganska luttrad och blir inte speciellt skrämd av skönlitteratur. Nu mer. Däremot Lasermannen av Gellert Tamas gjorde mig rädd på riktigt.

34. Skrämmande/hotfull bok du inte vågat påbörja?
Nej.

35. Favoritpoet?
Jag läser inte poesi, mest för att jag tycker det är svårt att få det att låta bra i huvudet när jag läser själv. Jag kan uppskatta när andra, kunniga, människor läser högt.

36. Hur många böcker brukar du ha lånade från biblioteket samtidigt?
Se svar under punkt 3.

37. Hur ofta brukar du återlämna böcker till biblioteket olästa?
Se svar under punkt 3.

38. Vilken är din favorit bland fiktiva karaktärer?
Jaha ja, det är många. Harry Hole, Ruth Galloway och Roland är tre av dem.

39. Vilken är din favorit bland fiktiva skurkar?
Hmmm, jag tror inte jag har någon favoritskurk...

40. Vilken sorts bok tar du mest sannolikt med dig på semestern?
Lättsamma och/eller spännande.

41. Det längsta du har varit utan att läsa?
Under de tre år jag pluggade så blev det inte läst mycket skönlitteratur. Har ingen aning om hur lång tid det gick mellan gångerna.

42. Nämn en bok du inte kunde/ville avsluta?
Jag läser ut alla böcker jag påbörjar.

43. Vad distraherar dig lättast då du läser?
Andra människors prat.

44. Bästa filmatisering av bok?
Får nog svara Harry Potter här, tycker de har lyckats med allt från casting till produktion.

45. Sämsta filmatisering av bok?
Tveklöst Liftarens guide till galaxen.

46. Den största summa pengar du spenderat i en bokhandel på en och samma gång?
Det bör ligga mellan 1000-1500 kr.

47. Hur ofta skummar du igenom en bok innan du läser den?
Aldrig.

48. Vad får dig att sluta läsa en bok mitt i?
Se svar under punkt 42.

49. Har du dina böcker organiserade?
Ja, i den ordning som gör det lättast att hitta dem. Alfabetisk ordning efter författarnamn och inom författare efter titel/serie.

50. Föredrar du att behålla dina böcker eller ge bort dem efter att du läst dem?
Behålla. Jag försöker bättra mig och ge bort böcker jag inte gillar, det går inte riktigt bra, men jag har börjat i alla fall.

51. Finns det böcker du undviker?
Självhjälpsböcker.

52. Nämn en bok som gjorde dig arg?
Oj, jag vet att de finns, men jag kommer inte ihåg.

53. Nämn en bok du inte trodde du skulle gilla men gillade?
En man som heter Ove av Fredrik Backman. Flera envisades med att jämföra den med Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann. Inget kunde vara mindre sant.

54. En bok du trodde du skulle gilla men inte gillade?
I år har jag läst två böcker av Kerstin Ekman (Grand final i skojarbranschen och Häxringarna) och har inte gillat någon av dem.

55. Bästa skuldfria nöjesläsningen?
All min läsning är skuldfri :)

16 kommentarer:

  1. Hur kommer det sig att du inte lånar på biblioteket? Avståndet? Eller något annat? Vore intressant ämne att ta upp i ett inlägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Största anledningen är nog att jag hamnat i en ond cirkel eller vad man ska kalla det. Jag har så många olästa böcker hemma så jag vill inte låna några. Samtidigt släpps det ju så många nya böcker som jag kanske glömmer att jag vill läsa om jag inte köper dem...

      Sedan har den lilla filialen i närheten av mig inte speciellt generösa öppettider och det är lite bökigt att behöva ta bussen till det stora...

      Radera
  2. Boktjuven är ju bara så bra! :-) och ostbågar måste ju vara det godaste snackset som finns :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ostbågar är det absolut godaste snacks jag vet :)

      Radera
  3. Jag minns inte om jag har gjort den här eller inte, så jag tror jag lånar den och roar mig med den lite senare idag :)

    SvaraRadera
  4. Knäckta ryggar på lånade böcker? Huh!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Hur kan man göra så med någon annans saker?!

      Radera
  5. Jag upplever också att jag läser på ett annat sätt sedan jag började blogga - att det är mer kritiskt.

    Den sista tiden har fått mig att överväga att sluta låna ut böcker till folk. Jag är trött på att de läser böckerna och sedan inte ens ägnar en tanke åt att lämna igen dem, utan att jag blir tvungen att leta rätt på böckerna ett år senare för att någonsin återse dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog i och för sig också så att ju mer man läser desto mer kräsen blir man, man har ju läst det mesta tidigare, men visst har jag märkt att jag läser med andra ögon. Det känns bra tycker jag :)

      Fått tillbaka dem har jag alltid, men inte alltid i det skick jag hade önskat.

      Radera
  6. En del svåra frågor, funderade över hur jag skulle svara och inser att jag inte har en aning på vissa:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det kul (och intressant) att fundera lite över sig själv som läsare :)

      Radera
  7. Roland ja! <3 Lånar du verkligen aldrig något från bibblan!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har hänt att jag lånat böcker om jag är med i någon utmaning och inte vill köpa och det händer att jag lånar e-böcker, men annars... nej, jag använder inte biblioteket :)

      Radera
  8. Som bibliotekarie fastnar även jag vid att du inte lånar på biblioteket såklart:) Jag vet inte hur jag hade kunnat finansiera mitt läsande om jag inte kunde låna lite också. Nu har jag såklart tur som kommer åt böckerna på jobbet och kan beställa rätt fritt. Vi har också helt fantastiska gymnasiebibliotekarier som köper in mycket engelsk litteratur som är fritt fram att låna:)

    tror även jag lånar vidare enkäten och fyller i vid tillfälle. Eftersom jag är i trötthetskoma går läsningen låååångsamt så då kan man alltid roa sig med annat=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr lånade jag alltid på bibliotek och jag älskar att besöka dem, men det är alldeles för tidsödande att ta sig dit och sanningen är att lokalen inte är speciellt mysig heller.

      Radera