lördag 29 juni 2013

"En man som heter Ove" av Fredrik Backman

Genre: Humor
Antal sidor: 347
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Forum
Utgivningsår: (original) 2012 (min) 2012
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 16 juni 2013






Första meningen: Ove är 59 år gammal.

Baksidetext
Ove är 59. Han kör Saab. Folk kallar honom "bitter" och "grannarnas skräck". Men Ove är fan inte bitter, grymtar han. Han går väl bara inte runt och flinar jämt!

Varje morgon tar Ove sin inspektionsrunda i kvarteret. Flyttar cyklar och kontrollerar källsorteringstunnorna. Trots att det är flera år sedan han avsattes som ordförande på bostadsrättsföreningens årsstämma. Eller "den där statskuppen", som Ove själv bara minns den.

Men bortom den vresige ordningsmannen finns en historia och en sorg. Så när de nyinflyttade grannarna i radhuset mittemot en novemberdag råkar förstöra Oves brevlåda blir det upptakten på en komisk och hjärtevärmande berättelse om tilltufsade katter, oväntad vänskap och den uråldriga konsten att backa med släp. Som kommer förändra en man och en bostadsrättsförening i grunden.

Min kommentar
Det här är en bok som jag bestämde mig för att inte läsa när det började dyka upp lyriska inlägg om den överallt och hela tiden. Så småningom blev jag lite mer osäker och när jag hittade boken på bokrean så slank den ner i min elektroniska kundvagn. Inläggen fulla av superlativ fortsatte att dyka upp så till slut bestämde jag mig för att den fick åka rätt upp till förstaplatsen i läslistan. Jag behövde något lättsamt efter en riktig besvärlig bok.

Jag vet inte alls vad jag ska skriva om den för allt är nog sagt, eller kanske inte, för jag blev helt överrumplad eller kanske har jag läst alla inlägg väldigt dåligt. Här väntade jag mig en bok som skulle vara som Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann (förhoppningsvis bättre, men samma typ av bok), vad jag fick liknar inget annat jag läst. Framför allt så blev det nog lika mycket tårar som skratt, något som jag inte alls var förberedd på. Ett tag gick det knappt att läsa genom tårarna. Den är genuint rolig. Och sorglig. Växlingen däremellan går förvånansvärt naturligt och snabbt.

Karaktärerna är helt lysande och den som säger att Ove är överdriven har bara haft (o)turen att inte stöta på en grinig, gammal gubbe med ett hjärta av guld. Faktum är att jag själv känner igen mig i Ove, även om jag kanske mer tänker det han säger och så är jag kanske lite, lite mer socialt kompetent. Men precis så där grinig och besvärlig känner jag mig ibland och paragrafryttare är ett epitet som inte är helt främmande för mig. Parvaneh är helt underbar, så "osvensk" och rättfram. Och katten. Jag älskar katten.

Det här är aboslut årets bästa bok och om du inte läst den än, var inte lika envis och motvallskärringsaktig som jag: Läs den! Nu!

Boktipsets estimerade betyg var 4.8. Jag ger den 5.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om En man som heter Ove: Lotten, Malin och C.R.M. Nilsson.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

23 kommentarer:

  1. Vilken fin recension!
    Jag gillade också denna fina historia om Ove :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Den var verkligen fin och inte alls vad jag egentligen förväntade mig :)

      Radera
  2. Vi har den i vår bokcirkel där vi byter böcker varje månad, så småningom får jag också läsa den. Men nu vet jag inte om jag kan vänta, finns på Storytel
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väntade också ganska länge, men det beror ju på hur många ni är i bokcirkeln :)

      Radera
  3. Jag var lika anti innan, hade förväntat mig något i stil med hundraåringen och så blev jag så helt överraskad. Precis som du skriver!
    Kul att du gillade den:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här var inte alls vad jag förväntade mig. Tack och lov ska jag väl säga :)

      Radera
  4. Så fint innlegg . Har denne på vent og må nok få den frem i køa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, låt den ta ett jättekliv till överst i läshögen. Jag är så glad att jag läste den.

      Radera
  5. Denna vill jag hemskt gärna läsa :) verkligen alla tycker om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror det är riktigt svårt att tycka illa om denna :)

      Radera
  6. Ove kommer att finna i mitt hjärta länge, länge!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han kommer att ha en egen plats där och jag hade så gärna känt honom på riktigt :)

      Radera
  7. Det här är en av få böcker jag kan tänka mig att läsa om efter ett tag (med tanke på alla olästa böcker som finns i bokhyllan). Sen undrade jag lite vad du skulle tycka eftersom så många hyllat den länge och ens förväntningar därför blir rätt höga. Nu undrar jag lite hur Fredrik Backmans nästa bok blir...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade nog höga förväntningar, men samtidigt trodde jag att det skulle vara en ny Hundraåringen... Det här var så mycket bättre och Backman dyker säkert upp fler gånger hos mig :)

      Radera
  8. Jag läser den här just nu.. :) Jag gillar den! Men för mig är den absolut en "Hundraåringen..."-bok.. Men det är väl inget negativt i sig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade inte Hundraåringen... så för mig är det en negativ liknelse :) Den här boken har så mycket mer.

      Radera
  9. Svar
    1. Egentligen förstår jag inte hur man skulle kunna tycka illa om Ove :)

      Radera
  10. Den står högst upp på min bokshoppinglista, jag har längtat länge efter att köpa och läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att jag läste den, mot bättre vetande och att jag hade fel :)

      Radera
  11. Jag har inte läst Hundraåringen, men det jag har hört gör att jag inte riktigt förstår liknelsen. Men Ove är verkligen en helt fantastisk bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, nu när jag läst båda så ser jag inga likheter alls. Ove-boken är ju bra :)

      Radera
  12. Har precis börjat lyssna på ljudboken och måste säga att det verkar lovande, har skrattat en hel del :-)

    SvaraRadera