lördag 16 mars 2013

"Boktjuven" av Markus Zusak

Genre: Drama
Antal sidor: 582
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The book thief
Översättare: Anna Strandberg
Serie: -
Förlag: Ponto pocket
Utgivningsår: (original) 2006 (min) 2010
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 9 mars 2013






Första meningen: Först färgerna.

Baksidetext
Tyskland 1939. Landet håller andan. Döden har aldrig haft mer att göra, och det är bara början. Liesel Memingers liv förändras när hon plockar upp en bok på marken bredvid sin lillebrors grav. Det är dödgrävarens handbok som lämnats där av misstag och det är den första bok hon stjäl. Hon inleder en kärleksaffär med ord och böcker när hon med hjälp av sin fosterpappa lär sig läsa. Och böcker är den röda tråden i denna sofistikerat komponerade roman. Böckerna öppnar upp nya världar för Liesel och snart börjar hon stjäla fler böcker från nazisternas bokbål, borgmästarens bibliotek, varhelst böcker står att finna.

Hon delar sina böcker med sina grannar när de sitter i skyddsrummen under bombningarna och med den jude som gömmer sig i familjens källare. Och till sist är det den bok hon själv skriver som bokstavligen räddar livet på henne.

Min kommentar
Jag har hört talas om Boktjuven av Markus Zusak i evigheter, känns det som, men hela tiden tvekat om jag verkligen ville läsa den. Handlingen som beskrivs på baksidan låter inte speciellt bra och faktiskt har jag undrat lite över hur bra en bok om en bokstjälande flicka i Nazityskland skulle kunna vara. När jag sedan hoppade på utmaningen böcker om böcker så bestämde jag mig för att ändå läsa Boktjuven, att den handlar om böcker är ju solklart.

Jag är så glad att jag läste den till slut för det här är faktiskt det bästa jag läst på väldigt länge. Det jobbiga nu blir att skriva om den här fantastiska boken, tyvärr finns det nog inga ord som kan förklara det jag vill. Åtminstone inga ord som jag har. Däremot är jag helt säker på att Markus Zusak hade haft de orden. Det enda jag vet är att superlativen står i kö ute på fingerspetsarna, men jag ska göra mitt bästa för att undvika dem.

Berättaren här är Döden, en man/kvinna/person/karaktär, som var extremt upptagen under andra världskriget, något h*n gärna påtalar. Ofta. Jag älskar Döden som berättare. Döden är ironisk och cynisk, något som jag länge misstänkt. Ibland går Döden händelserna i förväg och avslöjar/antyder något viktigt (som vem som ska dö) i en bisats. Något som gör att i alla fall jag läser med andan i halsen och tänker: Är det nu h*n ska dö? Ett berättargrepp som jag är mycket förtjust i och något som faktiskt även Stephen King använder.

Språket är fantastiskt; det är kort, men ändå beskrivande, rappt, men ändå tankfullt. Här finns inga onödiga ord, allt betyder något. Liknelserna som används är otroliga, jag har aldrig hört dem förut, men jag vet precis vad de betyder och de säger allt. Jag vet inte hur boken är på originalspråket, men det här måste vara en fenomenal översättning. Jag är närmast lyrisk.

De sista kapitlen överrumplade mig totalt och tårarna strömmade envist, vilket gjorde det svårt att läsa. Det var väldigt längesedan jag grät så när jag läste en bok, faktiskt inte sedan Den långa flykten på 80-talet. Jag är fortfarande alldeles (be)tagen och vet ärligt inte hur jag ska kunna läsa någon annan bok efter denna.

Författaren var bara 30 när han skrev boken, man undrar ju lite var detta ska sluta. Hur kan man skriva en sådan här bok, om något man aldrig upplevt, på ett så fantastiskt sätt när man är så ung? Till min stora glädje (lite rädd är jag också) ser jag att Boktjuven ska bli film. Kan man verkligen göra boken rättvisa? Hur? Jag måste se den. Och jag måste ha Zusaks andra bok, Jokern.

Boktipsets estimerade betyg var 5.0. Jag ger den 5.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Boktjuven: PocketBlogg, Violens boksida och Boktycke.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

32 kommentarer:

  1. Vad roligt att du tyckte om den, att den överraskade. Den sortens läsupplevelser är ju något extra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är så glad att jag läste den till sist, tänk om jag hade missat den här fantastiska boken. Egentligen bara på grund av en, för mig, ointressant baksidetext.

      Radera
  2. Han har ju skrivit mer än två böcker, det finns en trilogi böcker om bröderna Wolfe också, och det jag läst av den trilogin är klart läsvärt. "Sometimes I just survive. But sometimes I stand on the rooftop of my existence, arms stretched out, begging for more". Kommer från en bok av honom som heter "Getting the girl", och är ett av de citat jag sparar på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De böckerna verkar inte vara översatta till svenska, så de får nog vänta. Ett bra citat tycker jag, det verkar som att Zusak är ovanligt bra på liknelser :)

      Radera
  3. Åh vilken fin recension, jag blir så sugen på att kasta mig över boken, men har några jag måste läsa klart.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bättre att vänta då, så du inte stressläser. Denna måste man njuta av :)

      Radera
  4. Det är verkligen en helt fantastisk bok. Jag ska nog försöka läsa om den relativt snart. Det är ett par år sedan jag läste den.

    Den långa flykten, är det Watership Down? Det är en bok som jag är väldigt sugen på att läsa. Även om jag säkert kommer gråta floder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den tål nog ett par omläsningar :) Ja, Watership Down, är så obegripligt sorglig. Och bra.

      Radera
  5. Åh nu blir jag riktigt sugen på att läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu förstår jag ju vad alla andra tjatat om, så ja, läs den!

      Radera
  6. Håller med dig helt och hållet. Älskade denna bok när jag läste den. Intressant att du reflekterar över att översättningen är så bra. Jag är själv en stark förespråkare av att läsa böcker i original då min erfarenhet är att de ofta tappar i översättning, vilken tur att det inte verkar ha gjort det här med denna fantastiska bok.
    Även glad att läsa att läsa här i kommentarerna att han har andra bra böcker, även om det gör min "böcker jag vill läsa" lista än längre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det är lite trist att bara kunna läsa svensk- och engelskspråkiga böcker, då skulle jag ju missa en stor del av världen.

      Jag måste i alla fall läsa en bok till av Zusak, bara för att kolla om han verkligen är så bra :)

      Radera
  7. Oj, precis som du gillar jag inte baksidestexten så jag har skippat den fastän jag hört mycket gott om den. Nu måste jag nog läsa den i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som skrivit baksidetexten har ju i mina ögon misslyckats kapitalt, Prova att läsa den, det är den värd.

      Radera
  8. Jag minns den som väldigt bra!
    Jag har läst Jokern också, och Knockout (som finns på svenska) står i hyllan

    SvaraRadera
  9. Det är faktiskt en av de böcker som jag bloggade om min första vecka med bokblogg. Den är spännande och ger ett nytt perspektiv - såna böcker gillar jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var nog i stort sett allt jag överhuvudtaget önskar mig av en bok.

      Radera
  10. Kul att du också gillade den! Den överraskade mig mycket positivt när jag läste den, för precis som du skriver låter den inte så värst intressant när man läser baksidestexten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Baksidetexten är ju inte i närheten av att beskriva vad boken handlar om. Det är tur att det finns andra, snälla bokbloggare som talar om att man borde läsa vissa böcker :)

      Radera
  11. Jag är en av få som inte alls fattade grejen med den här. Jag försökte läsa den för ett par år sedan men gav upp en bit in. Flera gånger har jag tänkt att jag borde ge den en ny chans - men jag vet inte...

    Visst är det konstigt att man kan tycka så himla olika om samma bok?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan förstå att den inte passar alla, själv älskade jag den från första sidan. Den var som gjord för mig :) Att vi tycker olika om böcker är ju det som gör alltihop intressant :)

      Radera
  12. Nu blev jag verkligen jättesugen på att läsa den här, den får hamna på önskelistan och sedan får vi se var det tar vägen! :)

    SvaraRadera
  13. Fantastisk fin bokomtale, det er som om jeg skulle skrevet den selv ;) Jeg elsker den av hele mitt hjerte!! Har du forresten lest "Extremly loud and incredibly close" av Jonathan Safran Foer. Den ga meg litt av den samme følelsen. Anbefales :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :) Jag har inte läst Extremly loud and incredibly close, men jag såg den för ett tag sedan. Filmen var så bra att jag funderar på att läsa boken också.

      Radera
  14. Viss är den riktigt, riktigt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan bara säga att jag är så glad att jag läste den, fast jag trodde att den inte alls skulle vara bra :)

      Radera
  15. Jag måste nog ge den här boken en chans till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla verkar ju inte gilla den, så du kanske bara är en av dem :) Jag tyckte om den ända från början så det kanske är en liten indikation.

      Radera
  16. Oj, jag fick tvinga mig att läsa ut den. Fick den i present så ville inte avsluta, men det var segt. Tänk att det kan vara så olika :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men det är ju det som gör livet spännande :)

      Radera