måndag 29 oktober 2012

"Dewey Decimal" av Nathan Larson

Genre: Noir
Antal sidor: 240
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Dewey Decimal System
Översättare: Andreas Öberg
Utmärkelser: -
Serie: Dewey Decimal 1
Förlag: Voltaire Publishing
Utgivningsår: (första) 2011 (min) 2011
Format: Inbunden
Källa: Bokhylla
Utläst: 14 oktober 2012




Första meningen: Och så vaknar jag, kippar efter luft medan armarna slår mot de dunkla gestalterna som drar sig undan lika hastigt som jag vaknar ur min sömn.

Baksidetext
Influensapandemi, storskalig terrorattack och Wall Streets totala kollaps. New York är en skugga av sitt forna jag. Medan staden kämpar sig upp ur vrakresterna intar en namnlös man biblioteket på 42:nd street. En man med tvångssyndrom, en stor kärlek till litteratur och en komplicerad moralkod. Minnet sviktar och inte ens han själv känner till hemligheten om sitt eget mörka förflutna.

Hur mycket han än älskar ensamheten och sina böcker tvingas Dewey Decimal hanka sig fram som indrivare och muskelkraft till New Yorks mest hänsynslösa distriktsåklagare. När han kallas in till ett till synes simpelt uppdrag, kan Decimal inte säga nej.

Uppdraget exploderar till en blodig härva av våld, skiftande lojaliteter och gamla vendettor, och väcker frågan om hans begravda identitet till liv.

Min kommentar
Den här boken läste jag inom utmaningen Böcker om böcker, en bok som heter Dewey Decimal måste ju handla lite om böcker i alla fall. Det var emellertid inte riktigt så, utan den handlar mer om en psykotisk mördarmaskin med bacillskräck.

Dewey Decimal vet inte vem han är eller vad han heter, men eftersom han håller på med mastodontjobbet att systematisera alla böckerna på det stora biblioteket i New York (när han har tid och inte är ute på mördarstråt) så kallas han för Dewey Decimal. Det roliga är att Dewey har ett alldeles eget system, men hans går mer ut på att överleva i civilisationens rester. Han måste till exempel börja med bokstavstågen för att sedan byta till siffertågen när han nyttjar tunnelbanan, han måste alltid svänga vänster när han går eller kör bil. Om det inte är eftermiddag. Då inverteras reglerna. Dessutom måste han tvätta händerna i handsprit flera gånger varje dag och så har han också problem med minnet. Mitt i något kan han glömma vad det var han höll på med. Ibland blir det lite roligt, men mest är det väldigt svart humor.

Vad det är som hänt och vilket år det är får man inte veta, i alla fall inte i klartext. Det verkar ha varit många saker nästan samtidigt, på Alla hjärtans dag; influensapandemi, terrorattack och fullständig ekonomisk kollaps. Någon som känner igen sig? Hur det står till i resten av USA och världen får man inte heller veta, men detta är ju tydligen första delen i en trilogi så det kanske kommer.

Språket är otroligt korthugget, till och med med punkter mitt i meningarna, vilket så klart störde mig alldeles ofantligt. Det kändes lite som att folk pratade med andan i halsen och jag blev lite stressad av det. Dewey Decimal är en hårdkokt amerikansk... ja, vad han nu är för något och det händer att det bara blir för mycket, men jag är ändå så pass nyfiken att jag kommer att läsa nästa bok i trilogin också.

Att genrebestämma den här boken är inte helt lätt och att jag kallat den noir är helt enkelt för att Nathan Larson kallas för en noirförfattare, men den kan med lätthet även kallas för dystopi och/eller post-apokalyps.

Boktipsets estimerade betyg var 3.6. Jag ger den 3.5.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Dewey Decimal: Fru E, Kulturbloggen och Bibliotekstipset.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

7 kommentarer:

  1. Jag tycker den verkar spännande :) Är ganska nyfiken på den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är nog inte lik något annat jag läst :) Den var spännande, men alla frågor fick inte svar. Förhoppningsvis får man veta mer i nästa bok.

      Radera
  2. Som bibliotekariestudent blir jag onekligen intresserad av den här ;)

    SvaraRadera
  3. Och som dystopiälskare. Så klart :)

    SvaraRadera
  4. Låter annorlunda. Jag blir jättenyfiken!

    Tack för länk - sammanfattning kommer i månadsskiftet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen... intressant. Tyvärr var det nog så att den inte passade mitt humör just då eller så väntade jag mig något annat, men jag vet att jag kunde ha tyckt riktigt bra om den :)

      Radera