lördag 20 oktober 2012

Ny utmaning: Böcker om böcker

Nu när den nästan årslånga Nordiska utmaningen är klar så dök det väldigt lämpligt upp en ny, som jag efter lite funderande och grävande i bokhyllan bestämde mig för att hoppa på.


Det är Västmanländskans bokblogg som är kreatör och utmaningen går ut på att läsa böcker om böcker, en i månaden från och med bokmässan till världsbokdagen (oktober 2012-april 2012), alltså inte fler än sju böcker.

Det svåra är att hitta böckerna man ska läsa, men planen ser ut så här:
Dewey Decimal - Nathan Larson
Var är Jane Eyre - Jasper Fforde
Himmel över London - Håkan Nesser
Grand final i skojarbranschen - Kerstin Ekman
Boktjuven - Markus Zusak
Kritikern - Dean Koontz
Bläckhjärta - Cornelia Funke

De tre översta böckerna har jag redan hemma, de andra får jag köpa eller låna. Vilket det nu blir.

Som reserv har jag Kod 400 av Sophie Divry och Samlarna av David Baldacci, som är andra delen i Kamelklubben. Vilket betyder att jag skulle behöva läsa första delen först. Kanske byts någon av böckerna ovan ut mot någon som inte alls finns med i tankarna just nu.

4 kommentarer:

  1. Ambitiöst:-) Boktjuven och Bläckhjärta har jag läst, men inte de andra. Mest sugen är jag på Kod 400...
    Grand final står bland hyllvärmarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ju en sucker for utmaningar :) Vi får se hur det går, men jag tänkte nog försöka hålla mig till inte alltför tunga böcker den här gången.

      Radera
  2. Vilken kul utmaning, den ska jag ta en titt på. Kod 400 läste jag nyligen, en rolig och bitter monolog :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag måste erkänna att jag är ganska sugen på Kod 400, trots att den bara är reserv :)

      Radera