lördag 26 maj 2018

"Ritual" av Mo Hayder

Författare: Mo Hayder
Titel: Ritual
Genre: Thriller
Antal sidor: 406
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Ritual
Översättare: Anders Bellis
Serie: Jack Caffery 3
Förlag: Modernista
Utgivningsår: (original) 2008 (min) 2013
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 1 maj 2018




Första meningen: Någonstans mitt ute i den fjärran Kalahariöknen i Sydafrika, på den torra, ockrafärgade stäppen, finns en liten övervuxen damm i botten på en krater.

Baksidetext
Tre meter under vattenytan i Bristols hamn sluter polisdykaren Flea Marley sina fingrar om en avhuggen människohand. Dagen därpå återfinns även den andra handen - också den amputerad - och omständigheterna tyder på att offret fortfarande var vid liv när händerna avlägsnades.

Kriminalkommissarie Jack Caffery, nyligen inflyttad från London, får i uppdrag att utreda fallet. Sökandet efter offret leder honom och Flea till de mörkaste delarna av Bristol, en undre värld av drogmissbruk och misär där en uråldrig ondska tycks ha vaknat till liv.

Samtidigt hemsöks Flea av minnet av sina föräldrars tragiska död i en dykolycka två år tidigare.

Min kommentar
Jag har ju läst två böcker om Jack Caffery tidigare, som jag gillat, så förväntningarna var väl ganska höga när jag började läsa Ritual. Den är inte bara tredje delen om Jack Caffery utan någon envisas dessutom med att kalla den första delen i Walking man-serien. Något jag inte alls förstår. De handlar ju fortfarande om Caffery. Och Flea.

Vi har bytt London mot Bristol, men brottet är precis lika grymt och rått som de tidigare. Den här gången handlar det om svart magi och jag känner mig först lite tveksam till den lilla dragningen mot det övernaturliga. Jag gillar visserligen övernaturligt, rent generellt, när det handlar om myter och legender, men om magi liksom blir svaret på en deckargåta då sparkar jag bakut.

Till att börja med så sker berättandet i två trådar. Den ena handlar om Mossy och börjar i november, den andra, huvudhistorien utspelar sig ungefär ett halvår senare. Det är alltid tydligt när bytena sker så på det viset blir det inte rörigt. Det som däremot gör det lite rörigt är, bland annat, språket. I början känns det väldigt märkligt och det händer ganska ofta att jag får läsa samma mening flera gånger för att förstå. Ibland hjälper inte ens det. Kanske är det därför som drygt halva boken hinner gå innan jag kommer in i den.

Något annat som kan ha påverkat den röriga känslan är alla sidohistorier. Caffery har en. Flea har en. Och så naturligtvis den om den Vandrande mannen. Vad i hela friden gör den där? Jag tycker den tillför noll och intet. Det är inte heller speciellt lätt att tycka om huvudpersonerna. Jack har blivit en än större skithög och Flea, nej, jag får inget bra intryck av henne heller. Finns det inga poliser med "normal" bakgrund och "normalt" liv?

Trots att det känns som att boken mestadels går på sparlåga och aldrig riktigt tänder till så är det en spännande historia. Tyvärr saknas en del svar, som till exempel [spoiler]vem var nu skyldig till händerna utanför restaurangen och vart tog den läskiga brodern vägen?[/spoiler] Jag hoppas jag får svaren i nästa del för den tänker jag ju självklart läsa.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3,9 och genomsnittet 3,2 (beräknat på 57 betyg).
Goodreads hade den 3,75 i genomsnitt (beräknat på 5 906 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Ritual: Lottens bokblogg, Lingonhjärta och Vargnatts bokhylla.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar