torsdag 24 maj 2018

Hett i hyllan #145

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Den här veckan blir det en hel serie.
De två första delarna i serien Operation Garbo av Harry Winter hade sambon med i boet. Tyvärr saknades tredje och sista delen. När jag då plötsligt upptäckte nyutgåvan så köpte jag alla tre i december 2014.

Egentligen är det obegripligt att dessa är olästa, de låter ohyggligt spännande och beskrivningen innehåller väl allt som jag går igång på (nästan). Och nu är den tyvärr mer aktuell än någonsin, känns det som. Jag blev otroligt sugen på att läsa dem nu.

Harry Winter är för övrigt en pseudonym för Ingemar Dörfer, tidigare forskningschef vid FOI, redaktör Lars Christiansson, överste Bo Hugemark och senare även överstelöjtnant Stellan Bojerud.

Så här beskrivs boken på baksidan:
Året var 1992. Kriget kom inte som en blixt från en klar himmel. Medan Nils och Katarina seglade för lättjefulla högsommarbrisar tätnade krismolnen i Sovjetimperiet. I desperation iscensatte ledarna i Kreml Operation Garbo.

Ändå kom angreppet som en chock för Sverige. I det längsta vägrade svenskarna tro på varningarna. De gjorde alltför lite alltför sent.

Hur gick det? Stod politikerna pall? Vad hände när Gustaf Näsströms kustkorvett, Johan Schewenfeldts Viggendivision och Figge Strandlunds skyttebataljon mötte den väl förberedda fienden? Hur länge kunde Sverige hålla ut? Fick vi någon hjälp?

I Arvfurstens palats och Vita huset, i Kreml och i det svenska högkvarteret, i Visby stift och i Berlins spioncentraler, på Västergötlands flygbaser, Upplands slätter och Stockholms skärgård utspelas denna thriller. Harry Winter har varit med förr och vet vad han talar om.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

9 kommentarer:

  1. Den har jag inte sett innan. http://eggetbok.blogspot.se/2018/05/hett-i-hyllan-52.html

    SvaraRadera
  2. Okänd serie för mig!
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2018/05/24/hett-i-hyllan-93/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den verkar inte vara så välkänd :)

      Radera
  3. Känner inte till den serien. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.se/2018/05/hett-i-hyllan-145.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okänd för de flesta, verkar det.

      Radera
  4. Mitt bidrag finns här

    https://mittbokintresse.blogspot.se/2018/05/hett-i-hyllan-vecka-212018.html

    SvaraRadera
  5. Här är mitt inlägg på temat:)
    http://booksandbrunch.blogg.se/2018/may/hett-i-hyllan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen! Jag kan tyvärr inte se ditt inlägg just nu, jag får bara en stor reklamgrej, men jag återkommer :)

      Radera