måndag 21 maj 2018

Film: Bastille Day (2016)

Titel: Bastille Day
Originaltitel: Bastille Day
Genre: Action
Regissör: James Watkins
Manus: James Watkins, Andrew Baldwin
Skådespelare: Richard Madden, Idris Elba, Charlotte Le Bon, Kelly Reilly, José Garcia
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: UK | Frankrike | USA | Luxemburg
Längd: 92 min
Serie: -
Såg den på C More 4 maj 2018





Handling
Michael Mason, en amerikansk ficktjuv bosatt i Paris, stjäl en väska som han tror ska innehålla värdesaker. Den visar sig dock innehålla mycket mer än så - en gömd bomb briserar och Michael flyr skräckslagen från platsen. Snart har CIA fått upp spåret efter honom, men en av deras agenter, Sian Briar, inser att Michael bara är en bricka i ett mycket större spel och deras bästa tillgång för att avslöja en storskalig konspiration. Mot sina befäls order, rekryterar Briar Michael för att hjälpa till att spåra källan. Under ett gastkramande dygn upptäcker det omaka paret att de båda blivit måltavlor. För att undkomma och lyckas oskadliggöra fienden måste de våga lita på varandra.

Min kommentar
Plötsligt lider vi återigen brist på filmer att se och jag vet inte om det beror på att det helt enkelt inte görs några bra filmer längre eller om vi bara har blivit kräsna. Jag lyckades i alla fall hitta Bastille Day på C More och faktiskt så är den en av de bättre vi har sett den senaste tiden.

Idris Elbas karaktär Sean Briar är en hjälte precis i min smak. Han är ofattbart tuff, riktigt duktig på det han gör, går sin egen väg. Och så har han humor. För mig räcker det för att en film ska vara klart godkänd. När skådespelaren dessutom gör det grymt bra så är det en extra bonus. Överlag så är det bra skådespelare här och en del som jag till och med känner igen. Som Richard Madden som spelar Mason. Det var ju Robb Stark.

Jag kan förstå att filmen inte har fått så bra kritik, för den innehåller inget av det som är så modernt nu. Här finns inga orimligt överdrivna slagsmålsscener, inga överdrivna biljakter och, framför allt, ingen skakig kamera med epilepsiframkallande snabba klipp. Det är helt enkelt lite lagom av allt. Ett extra plus också för att fransmännen faktiskt är fransmän och pratar franska. Yay!

Själva historien tycker jag är annorlunda och inte den vanliga actionhandlingen. Jag har mig veterligen aldrig sett den här vinklingen tidigare. Ännu ett plus blir det för den "känga" som sociala medier får. Dessvärre är jag rädd för att det som händer i filmen inte alls är otänkbart. Om det inte redan har hänt. För att vara en lågbudgetfilm så tycker jag att den är bra filmad och takscenen alltså, den gav mig ont i magen.

Även om detta inte var den typ av film som jag egentligen ville se (jag var sugen på katastroffilm, men de verkar vara utrotade, tips mottages tacksamt) så blev det underhållande 90 minuter. Ja, hör och häpna. Det går att göra bra film som inte är över två timmar lång.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 165 betyg).
IMDb hade den 6,3 i genomsnitt (beräknat på 27 012 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar