måndag 28 maj 2018

Film: Anon

Titel: Anon
Originaltitel: Anon
Genre: Science fiction
Regissör: Andrew Niccol
Manus: Andrew Niccol
Skådespelare: Clive Owen, Amanda Seyfried, Colm Feore, Sonya Walger, Mark O'Brien
Utgivningsår: 2018
Produktionsland: Tyskland
Längd: 100 min
Serie: -
Såg den på Netflix 11 maj 2018





Handling
I en nära framtid där människors minnen spelas in, ända ner till minsta millisekund, har kriminalitet nästan upphört att existera. Liksom integritet och privatliv. När Sal Frieland försöker lösa en serie av olösta mord stöter han dock på en ung kvinna som verkar ha gått runt systemet och försvunnit. Hon har ingen identitet, inget förflutet.

Min kommentar
Jag fortsätter att gnälla över att vi inte har några bra filmer kvar att se. Sambon fick i alla fall ett tips från en kollega och eftersom temat lät oerhört intressant så fick det bli den, Anon, trots att betyget på IMDb, just då, var 5.0. I efterhand upptäckte jag att den ju släpptes på Netflix veckan innan och att nästan ingen hade sett den. På bara ett dygn steg betyget till 6.1.

Min första tanke är diskrepansen mellan den inopererade(?) tekniken och allt annat. Förutom det allseende ögat, som är futuristiskt, så är allt annat sunkigt och gammalt. Bilarna ser ut som på 60-talet, lägenheterna och husen likaså. De ser alltså inte ens ut som i dag, 2018. Lite märkligt, men det fyller sin funktion.

Karaktärerna är väldigt stela och kantiga, nästan helt utan känsloyttringar. Först tänkte jag att de inte var trovärdiga, sedan insåg jag att så där blir man nog när allt man gör spelas in. Clive Owen är i det närmaste briljant i sin blaserade likgiltighet. Amanda Seyfried... nej, hon är ingen bra skådis.

Den framtid som spelas upp här är så vansinnigt otäck. Alla vet precis allt om alla och allt, det finns inget som ens påminner om privatliv och integritet. Det är otroligt mörkt och deprimerande. Då kanske det verkar konstigt att kalla den för snygg, men det är den. Filtret är fantastiskt. Tempot är nästan olidligt långsamt och samma hela filmen igenom. Allt sammantaget så förstärks känslan att den här framtiden, den vill jag inte ha.

Hela filmen igenom så har jag känslan att jag har sett den tidigare (vilket jag ju inte kan ha gjort, en vecka gammal som den var). Den påminner så starkt om någon annan, eller snarare så är den ett hopkok av ett flertal filmer. Bland annat Minority Report, TV-serien Person of Interest och första säsongens tredje avsnitt av Black Mirror. Bara väldigt mycket längre.

Jag var väl inte superimponerad när filmen var slut, men nu när jag tänker på den så upptäcker att den har vuxit. Där finns mycket att fundera på.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 50 betyg).
IMDb hade den 6,1 i genomsnitt (beräknat på 5 196 betyg).
Jag ger den 3,5.


Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på discshop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar