lördag 24 februari 2018

Lite bokrea-statistik

Det ser ut som att det är dags för något som blivit en tradition inför bokrean. Det är dags att gå igenom hur många av de där bokrea-böckerna som faktiskt är lästa. I dag verkar vara en perfekt dag för det, det är ju återigen dags för den där härliga dagen i februari.

Den här lilla sammanställningen är nog faktiskt ganska nyttig. Eller hade i alla fall kunnat vara, om jag hade gjort den innan jag skickade iväg förhandsbeställningen. Även i år är det för sent för det...

Så här har inköpen sett ut sedan 2010. Jag var på väg att minska inköpen där, 2015, men sedan stack det iväg igen. Hur många det blir i år? Det vet jag inte än. Nio stycken skönlitterära (det är bara sådana jag räknar) är beställda och jag räknar med åtminstone ett besök i en bokhandel.

ÅrKöptaLästaOlästa
20101413 (13)1
20111816 (16)2
20122818 (18)10
20134026 (21)14
2014325 (2)27
2015196 (4)13
2016322 (0)30
2017230 (N/A)23
Summa20686 (74)120

Hur många som är lästa (förra årets siffror i parentes) är inte någon munter läsning... Faktum är ändå att hur länge det än dröjer innan jag läser dem, så gör jag det. Så småningom.

12 kommentarer:

  1. Oj, du håller på att skapa ett eget bibliotek fyllt med olästa böcker ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, ett bibliotek bara, både lästa och olästa :)

      Radera
  2. Oj, vad många böcker du köper! Men jag tycker att du varit ganska duktig på att läsa också. Jag är bra på att köpa på mig böcker, inte lika många som du, men jag är dålig på att läsa dem...

    SvaraRadera
    Svar
    1. I år tror jag verkligen att det inte blir så många köpta. Men jag har haft fel förr :)

      Radera
  3. har redan läst många av årets rea-böcker... olästa böcker är en skatt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte läst en enda av de böcker jag har beställt, däremot en del av de jag inte har beställt :)

      Radera
  4. Jag har inte heller hunnit läsa så många av de böcker jag har köpt senaste åren, men minskar antalet inköpta i alla fall så hoppas snart kunna bearbeta de mer av de olästa också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju så jag tänker. Varje år :)

      Radera
  5. Alltid lika kul med dina statistikinlägg! Du har sån koll!
    Jag köper kanske en eller två böker på rean nuförtiden, men det kan ju ändå dröja en evighet innan de blir lästa ... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig riktigt duktig än så länge i år. Har inte beställt speciellt många. Men det kan ju ändras. Förstås. Statistik är kul, när man får göra den själv :)

      Radera
  6. Min statistik var överraskande, men den presenteras på tisdag. I år kommer jag däremot synda som bara den. Det är så himla många av de titlar som jag har varit nyfiken på som kommer på rean...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Överraskande låter ju positivt. Om jag hade tillåtit mig att shoppa loss på bokrean så skulle jag ha beställt ett 20-tal böcker, men jag lyckades besinna mig. I alla fall tillfälligt :)

      Radera