torsdag 22 februari 2018

Helgfrågan v 8 (22 - 25 februari)

Helgen närmar sig med stormsteg och då är det så klart tid för Mias Helgfrågan. Det är en bra start.

Veckans fråga är: Hur gör ni vid förfrågan via mejl? Vilka tackar ni ja/nej till?

För tillfället tackar jag nej till i stort sett allt. Jag har drivor av böcker här hemma som ska läsas och jag vill inte öka på vare sig högar eller stress. Det finns ett fåtal som klarar nålsögat och det är de jag har läst tidigare och gillat. Jag försöker verkligen vara benhård.

Bonusfråga: Vilken bok läser du nu?

Det här svaret kunde ha blivit en av de böcker som jag tackat ja till, Det värsta av allt ont av Tobbe Möller, men helt oplanerat så läste jag ut den på bussen till jobbet i morse. Nästan ett krisläge. Skulle det ha kunnat vara. Som tur är hade jag redan bestämt vilken bok jag skulle läsa härnäst så jag laddade sonika ner den som ljudbok och kunde njuta av Belinda Bauers Betraktaren på hemvägen.

34 kommentarer:

  1. Jag visste inte att du brukade lyssna på böcker, har kanske läst din blogg lite slarvigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du läser inte alls slarvigt, jag brukar inte lyssna, men det händer. Sambon däremot lyssnar alltid och han tyckte det var lika bra att ha ett familjeabonnemang så möjligheten finns när det krisar :)

      Radera
  2. Jag tackar istället ja till det mesta.

    SvaraRadera
  3. Jag kör lite din linje just nu, har rec.ex sedan förra året och det känns inte bra. Men börjar komma ikapp lite. Betraktaren låter spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också en del liggande, ganska mycket faktiskt. DÅ känns det inte bra att ta på sig ännu fler.

      Radera
  4. Svar
    1. Och det är det jag helst av allt vill läsa :)

      Radera
  5. Det är inte helt lätt att tacka nej ibland, men jag försöker köra en hårdare linje i år för att inte överhopas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen vill jag ju tacka ja, jag är ju nyfiken på det mesta, men det funkar inte längre.

      Radera
  6. Belinda Bauer har jag läst en bok av, sen kom jag av mig. Kanske skulle ta och lyssna på någon... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är Torsten Wahlund som läser denna i alla fall och han har en trevlig röst, men tyvärr så tycker jag att han sluddrar ibland, så jag hör inte alltid vad han säger.

      Radera
  7. Jag tackar nej till ganska många erbjudanden, speciellt när boken inte intresserar mig eller när jag det skulle ta alltför lång tid innan jag hann läsa boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt problem är lite att jag egentligen är intresserad av allt :)

      Radera
  8. Ljudböcker passar väldigt bra ibland! Särskilt på resa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har lite svårt för ljudböcker, men när det krisar så är jag beredd att göra vad som helst :)

      Radera
  9. Här finns det ingen press med för många böcker, jag älskar att ha många att välja på :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar också att ha många att välja på, problemet är att det nu är för många :)

      Radera
  10. Jag undrar om förlag skickar ut flera böcker än de tänker de kommer få kommentarer om? Alltså att visa ex. får ligga okommenterade men det är helt okej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kanske, speciellt när de skickar ut utan att fråga först. Då kan de ju kanske inte räkna med att man läser alltid.

      Radera
  11. Det är mest Bookmark Förlag som erbjuder mig recensionsex. Och förstås en del författare. Jag tackar ofta ja, om det inte är så att det känns att jag och boken inte kommer att komma överens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ju egentligen tacka ja, men det funkar inte längre. Tyvärr.

      Radera
  12. Jag hade bestämt mig för att vara stenhård och säga nej till i princip allt. Det går sådär... ;) Det är ju så många spännande böcker på gång och även om jag är väldigt restriktiv och tänker efter både en och två och tre gånger innan jag tackar ja, så blir det ändå många böcker att hinna med att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart tackar jag ja om det är en bok som jag verkligen vill ha, men om jag tänker efter riktigt noga så är det inte så många böcker som klarar den gränsen :)

      Radera
  13. Högar med olästa böcker kan stressa mig. Helst skulle jag vilja läsa allt som kommer i min väg men det är ju helt omöjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner likadant. Tänk om man hade kunnat läsa allt :)

      Radera
  14. Jag har också varit rätt ståndaktig och tackat nej till det mesta. Men i år har jag trots allt tackat ja till två böcker som nu väntar. Troligtvis kommer jag snart bli bättre på att säga nej igen (hoppas jag). I synnerhet som jag beställt ett gäng bokreaböcker :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gäller nog att hitta balansen, precis som med allt annat. Eftersom jag varit så kass på den där gränsen innan så måste jag nu gå till den andra ytterligheten :)

      Radera
  15. Skulle ha svårt att motstå något som intresserar då det gäller sådana mail-förfrågningar, men har ju heller inga högar med böcker som väntar, lånar det mesta på bibliotek annars o sånt går ju att anpassa. F.ö. perfekt att få förfrågan innan, vill ju kunna tacka nej om en bok inte alls passar mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så klart en del böcker som jag inte klarar att tacka nej till, men rent krasst så är det inte så många som jag inte klarar att leva utan :)

      Radera
  16. Ojdå, det var nog en nära-ögat situation där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där kunde ha blivit riktigt obehagligt.

      Radera
  17. Jag har också börjat vara hårdare. Det är ju liksom inte schysst mot författarna annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att tacka nej, men jag börjar lära mig. Helst skulle jag ju vilja läsa allt som kommer i min väg, men det funkar ju inte.

      Radera