torsdag 19 oktober 2017

Hett i hyllan #114

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Det är vår 2014.
För snart sex år sedan läste jag den svenska fantasyn Ondvinter av Anders Björkelid och även om jag nu inte var helt lyrisk så tyckte jag att den var tillräckligt bra för att fortsätta läsa. För naturligtvis är ju detta en serie. Berättelsen om Blodet består av fyra böcker.

Jag lyckades få tag i de två efterföljande delarna (Eldbärare och Förbundsbryterskan) då i mars 2014, men av någon anledning läste jag dem inte. Sedan tyckte jag att jag ju kunde ha med serien i min avsluta-serier utmaning, men då saknade jag ju sista delen, som visade sig vara inte helt lätt att hitta. Till slut lyckades jag hitta den på årets bokrea, men den får inte vara med här. Den är ju inte hyllvärmare. Än.

Nu har jag skrivit upp serien på långa listan inför nästa års Finish That Series Challenge. Vi får väl se om den får vara kvar där.

Vad serien handlar om? Jo...
Tvillingarna Wulf och Sunia lever ett fridfullt, men slitsamt liv på en gård, tillsammans med sin far. En helt vanlig dag när Wulf och Sunia är ute och jagar så fångar de en vessla. De tror i alal fall att det är en vessla, men det är en förklädd vätte. Vätten lyckas övertala tvillingarna att låta honom gå och i gengäld ger han dem en gåva, något som verkar vara en dikt.

Mysteriet tätnar och främlingen som kommer till gården för att tala med deras far, på ett främmande språk, spär på det ytterligare. Frågorna blir fler och fler och tvillingarnas kamp mot Kylan som tränger in i människornas själar och fryser hela världen kan ta sin början.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

15 kommentarer:

  1. Jag tror vi har Ondvinter i hyllan. Ja, inte min utan makens då. Men alla fyra delarna har vi inte.
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/10/19/hett-i-hyllan-62/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här är en sådan serie där böckerna bara blir tjockare och tjockare. Fjärde delen är 750 sidor lång. Jag blir alltid lite skeptisk när det händer, det borde vara tvärtom.

      Radera
  2. Funderade att läsa den här serien när den kom men det blev aldrig av och nu tvivlar jag på att jag någonsin kommer hinna ta tag i den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår precis vad du menar, men jag gissar att jag kommer att läsa resten så småningom :)

      Radera
  3. Den serien känner jag inte till. Min hyllvärmare finns här https://boklysten.blogspot.se/2017/10/hett-i-hyllan-114.html

    SvaraRadera
  4. Ondvinter är en bra serie, fast ändå har jag inte läst sista delen, skulle behöva göra det snart.
    Min hett i hyllan

    https://mittbokintresse.blogspot.se/2017/10/hett-i-hyllan-vecka-42.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sista boken är ju så otroligt tjock.

      Radera
  5. Jag vet inte ens om jag har den i hyllan ser smått bekant ut. https://eggetbok.blogspot.se/2017/10/hett-i-hyllan-28.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt att komma ihåg och känna igen alla böcker.

      Radera
  6. Har nog pillat på dina böcker men valt att inte köpa. Det behövs inte, har egna åldringar.
    http://frokenchristina.blogspot.se/2017/10/hett-i-hyllan-114.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland önskar jag att inte jag hade köpt heller...

      Radera
  7. Den serien kände jag inte till.
    Nu har jag också hoppat på Hett i Hyllan :)
    http://www.annasfotnoter.se/2017/10/19/hett-i-hyllan-2/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svensk fantasy är ju inte jättevanligt, men det finns :) Välkommen till skamvrån ;)

      Radera
  8. här kommer mitt inlägg: http://mrscalloway.blogspot.se/2017/10/hett-ihyllan.html

    SvaraRadera