måndag 30 oktober 2017

Film: Sing Street

Titel: Sing Street
Originaltitel: Sing Street
Genre: Dramakomedi
Regissör: John Carney
Manus: John Carney
Skådespelare: Ferdia Walsh-Peelo, Lucy Boynton, Jack Reynor, Mark McKenna, Ben Carolan
Utgivningsår: 2016
Produktionsland: Irland
Längd: 106 min
Serie: -
Såg den på C More 13 oktober 2017





Handling
I 1980-talets lågkonjunktursdrabbade Dublin blir Connor tvungen att byta skola, från en trygg privatskola till en ruffig kommunal skola i innerstan. Med sin äldre bror som mentor startar den egensinnige 15-åringen ett band. Connor börjar skriva sångtexter och glambandet hittar sitt eget sound. Han antar namnet Cosmo och lyckas övertyga den mystiska och supercoola Raphina att vara med i bandets musikvideor och försöker samtidigt vinna hennes hjärta.

Min kommentar
Ännu en gång har jag blivit nyfiken på en film/bok tack vare Lotten. Det känns bra att ha någon som rekommenderar sådant jag kanske inte hade sett/läst på eget initiativ. Även om det kanske är lite otäckt för den som rekommenderar :) Jag har haft den här filmen på min önskelista väldigt länge, men det blev aldrig så att jag beställde den. Därför blev jag extra glad när jag såg att den visades på C More.

Jag hade önskat mig fler scener med stadsbilder från Dublin, men jag förstår ju att det kan vara svårt att ordna eftersom filmen utspelar sig 1985. Förmodligen är inte allt sig likt 30 år senare. Däremot får musiken väldigt stort utrymme och för mig är det en bra grej. 80-talet hade den i särklass bästa musiken, så soundtracket är fantastiskt. Dessutom kommer det en liten dansscen som jag bara älskar. Jag är en sucker för sådana.

Huvudpersonen Conor blir jag väldigt glad i redan från början. Han är en väldigt försigkommen 15-åring och att starta ett band bara för att få en tjej att vara med i bandets videofilmer känns fullständigt normalt. Filmen är väl mestadels en feelgood, en väldigt charmig och gullig sådan, men lite svärta i form av brustna hjärtan, krossade drömmar och katolska präster förekommer också. Humorn är precis som jag vill ha den och det blir en del (igenkännande) skratt.

Skådespelarna är idel okända, förutom Aidan "Littlefinger" Gillen (som inte är speciellt sympatisk här heller). Jag kan ju ha lite svårt för barnskådespelare (i alla fall svenska sådana), men de här är både duktiga och charmiga. Det är nästan så att jag önskar att jag var med där.

Tyvärr tycker jag att filmen tappar lite mot slutet, jag vet inte varför, men det blev lite väl svulstigt där ett tag. Själva slutscenen blir lite väl mycket. En aning mer nedtonat hade funkat bättre för mig, men Sing Street är mycket bättre och mer äkta än den sedvanliga amerikanska high school-filmen och den förtjänar definitivt mer uppmärksamhet.



Filmtipsets estimerade betyg var 4 (beräknat på 242 betyg).
IMDb hade den 8,0 i genomsnitt (beräknat på 59 426 betyg).
Jag ger den 3,5.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

4 kommentarer:

  1. Inte lika högt betyg som jag, men det verkar ju iallafall som du gillat den :-)
    Och ja - det är hur läskigt som helst att du går på mina rekommendationer :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte den var jättebra och den kunde ha fått en fyra om inte slutet (sista halvtimmen) hade blivit så svulstig :)

      Än så länge har det väl alltid gått bra när jag har gått på dina rekommendationer ;)

      Radera
  2. Det här låter som något jag skulle gilla! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tror jag. Det är en väldigt gullig och mysig film :)

      Radera