söndag 20 augusti 2017

Smakebit på søndag: Dolda i det fullt synliga

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det är lite hektiskt nu i augusti så läsningen går lite trögt. Det kan också bero på att jag nu läser en afrikansk bok, Dolda i det fullt synliga av Nuruddin Farah, och den liknar inte riktigt det jag brukar läsa. Den är väldigt annorlunda. Inte nödvändigtvis på ett dåligt sätt.

Min smakebit är från sida 110.
När hon nu tagit sig ut genom grinden, ensam för första gången sedan hon återförenats med sina brorsbarn, överväldigas Bella av sorgen som hon inte har släppt fram tillsammans med dem. Ögonen fylls av tårar, bröstet hävs, hela kroppen skakar; hon gråter högt. För första gången inser hon att förlusten är för gott. Det är inte lätt för henne att hitta stöd i sin somaliska tålighet - den tålighet som praktiskt taget är definitionen på att vara somalier, ett folk som är inriktat på det praktiska och som har viljestyrka nog att klara av vad som helst. Samtidigt som Bella kan tillstå att det inte ligger någon skam i att bli utom sig eller till och med fullständigt bryta ihop efter en älskad människas död, så är hon medveten om att det är klokare att anlägga en lugn värdighet för att förädla minnet av Aar och sörja hans död med upphöjt lugn. Endast då skulle han känna sig hedrad på riktigt vis och endast då skulle han vara stolt över henne.

28 kommentarer:

  1. Det låter som en intressant bok, tack för smakbiten. Jag läste litet mer om författaren och boken och blev ännu mer lockad att läsa den. Skall avvakta din recension.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tog ett tag för mig att vänja mig, för den liknar inte mycket jag har läst tidigare. När jag väl vande mig så kunde jag fokusera mer på det som står där och då blev det bra :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten. Låter som något jag kunde tänka mig att läsa, men jag inväntar din recension :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får lära mig väldigt mycket om somalier och jag kan väl inte påstå att jag visste mycket innan.

      Radera
  3. En okänd bok för mig men tack för smakbiten och trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte den lät intressant och jag läser inte speciellt mycket från Afrika, så jag slog till :)

      Radera
  4. Låter intressant, blir nyfiken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så bra, då har jag gjort mitt jobb :)

      Radera
  5. jag har läst något annat av den här författaren som var väldigt bra och sade mycket om förhållandena i Somalia. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kände inte alls till författaren innan, men boken lät så intressant att jag blev nyfiken.

      Radera
  6. Tack för smakbiten! Låter som en bok som jag skulle gilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte helt omöjligt att du skulle gilla.

      Radera
  7. Den här kände jag inte till, varken bok eller författare. Säkert intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är väldigt intressant och jag får lära mig många kloka somaliska ordspråk.

      Radera
  8. Det är en bra bok, verkligen läsvärd, man får lära sig om en annan kultur.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jag gillar allra mest är att författaren klart och tydligt slår fast att det finns särskilda somaliska särdrag. Jag gillar när man vågar erkänna att det visst finns saker som kännetecknar ett helt folk, generellt sett.

      Radera
  9. Jag borde verkligen läsa lite mer varierat igen, tycker jag har snöat in på det vanliga nu igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner mig oerhört stolt och duktig för att jag bröt mina vanor :)

      Radera
  10. Tack för smakbiten, jag gillade den av författaren som jag läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är spännande att höra att andra har läst andra böcker av honom, jag visste inte ens att han fanns tidigare :)

      Radera
  11. Tack för en trevlig smakbit :)

    SvaraRadera
  12. Jag kollade upp boken och blev sugen på att läsa den. Tack för smakbiten:).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är dessutom ganska tunn så det tar inte så lång tid att läsa :)

      Radera
  13. Den här smakbiten gjorde mig intresserad!

    SvaraRadera