måndag 24 april 2017

Castle - Säsong 8

Titel: Castle
Originaltitel: Castle
Genre: Crime
Skapad av: Andrew W. Marlowe
TV-bolag: ABC
Skådespelare: Nathan Fillion, Stana Katic, Jon Huertas, Seamus Dever, Toks Olagundoye
Premiär: 2015-09-21
Produktionsland: USA
Antal avsnitt: 22
Avsnittslängd: ca 45 min
Såg den på DVD mars-april 2017





Handling
Deras passionerade kärleksaffär har hållit pulsen bultandes vecka efter vecka under de senaste sju säsongerna. När det sista kapitlet om Rick Castle och Kate Beckett nu når sitt slut ställs ett av TV:s mest älskade par mot sina ultimata rivaler i en kamp som kommer att definiera deras framtid. Det hela leder till den fantastiska seriefinalen som kommer hålla dig på kanten av stolen och avsluta den otroliga historien om Castle och Beckett.

Min kommentar
När jag tittade närmare på fodralet till den här åttonde säsongen så stod det att det var final season, så det var med lite bävan som vi började titta på den. Efter alla dessa timmar ihop så känns de ju lite som familjemedlemmar allihop och nu skulle det alltså ta slut.

Beckett har blivit captain och då har det av någon anledning slutat vara OK för Castle att hänga med poliserna och lösa brott, men på olika sätt nästlar han sig ändå in i utredningarna. Dessutom lämnar Beckett Castle för att "reda ut" saker, men i hemlighet jobbar hon med ett fall; LokSat. Där är även Bracken inblandad, vilket gör att vi får en liten släng av mordet på Becketts mamma igen. Jag avskyr verkligen det hon gör mot Castle, med motiveringen att han ska skyddas, att inblandning i LokSat-fallet är farligt. Det är inte hennes sak att bestämma det. Den enda konsekvensen för mig, som tittare, är att alla avsnitten där de inte är tillsammans blir jättetrista.

Castle har ju sin privatdetektivbyrå, som i stort sett har blivit kidnappad av dottern Alexis och en brittisk privatdetektiv (Hayley), som plötsligt och lite omotiverat dyker upp. Hon känns mest framkrystad för att lite ta över Becketts roll. Mamma Castle är lika virrig och charmig som vanligt, henne gillar jag väldigt mycket. Alexis, not so much. Det som räddar säsongen från totalt magplask är Ryan och Esposito. De får väldigt mycket mer utrymme och de är fantastiska att följa lite mer ingående. Sådana kollegor vill jag också ha.

Hela spänningen och kemin mellan Castle och Beckett är puts väck. Så fort de är tillsammans så görs antydningar om sex, vilket ju kan förstöra vilken stämning som helst. LokSat-fallet är så trist och tröttsamt att vi suckar högt så fort det kommer på tal. Liksom Castles mystiska tid som försvunnen, som aldrig blir riktigt uppklarat. Det enda vi får veta är att Castle frivilligt suddat ut minnena. För att skydda Kate. Gissa vilket fall det hänger ihop med? Jodå, LokSat.

Upplösningen på LokSat-fallet känns lite abrupt och jag kan inte låta bli att fudnera över om allt verkligen gick ihop där. Allt hände väldigt hastigt. Men det är ingenting mot själva slutet på serien. Jag avskyr det. Man kan inte avsluta en serie på åtta säsonger så där, det är en förolämpning mot alla som har varit med hela vägen. Blev manusförfattarna less och frustrerade eller vad hände? Jag har förstått det som att beskedet om nerläggning kom mitt i säsongen och att ett avslut då tvingades fram, men det hade verkligen kunnat vara bättre än så här. Ett par minuter till bara, så man i alla fall inte fick whiplashskada av den plötsliga vändningen. Synd på en så bra serie.



TV-serier.nu hade säsongen 3,0 i genomsnitt.
IMDb hade hela serien 8,2 i genomsnitt (beräknat på 123 069 betyg).
Jag ger säsongen 3,5.
Serien är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Serien kan köpas på cdon och discshop.

2 kommentarer:

  1. 3+, hm. Vi är halvvägs genom säsongen och jag är inte vidare nöjd hittills.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den här säsongen var inte bra, i alla fall inte Castle och Beckett-delen. Ryan och Esposito gjorde den ändå sevärd.

      Radera