tisdag 28 februari 2017

Tematrio - bara brittiskt

Dags för Lyrans Tematrio igen. Veckans tema: Berätta om tre riktigt bra brittiska romaner/författare!

Det här är ju fruktansvärt svårt, de flesta av mina favoriter är britter... Jag gör helt enkelt så att jag väljer en ur tre olika genrer.

1. Elly Griffiths skriver serien om arkeologen Ruth Galloway, som ibland hjälper polisen med gamla ben. Böckerna kategoriseras som deckare, men egentligen är nog det den lilla biten. Något som jag oftast inte gillar, men detta är så bra att jag faktiskt glömmer att jag har ett brott att lösa när jag läser dem.

2. Lucy Dillon föll jag lite pladask för förra året och även om jag nu faktiskt inte har läst mer än en bok av henne så tyckte jag så mycket om det att hon får vara med här. Jag vet inte riktigt vilken genre detta ska vara, men det är myspys och jag har väl kallat det chick-lit.

3. Arthur C Clarke var en av mina absoluta favoriter när jag växte upp och upptäckte science fiction. Jag har nog bara läst en bråkdel av allt han har skrivit, men vilka fantastiska böcker. Bland annat den bok/film jag tänker på mest, alla kategorier, nämligen År 2001. En fascinerande berättelse som jag fortfarande inte förstår. Tror jag.

28 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, jag tyckte så mycket om den jag läste att jag omedelbart köpte fyra till :)

      Radera
  2. Har läst något av alla tre. Arthur C Clarke läste jag för väldigt länge sedan när brorsan hade en scifi-period.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Arthur C Clarke slukade jag och läste nog alla som fanns i mitt lilla bibliotek :)

      Radera
  3. Älskar Elly Griffiths böcker. Clarke låter intressant, jag gillar sci-fi men hittills har det mest blivit film och tv-serier. Har inte sett 2001.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elly Griffiths är riktigt bra och jag gillar verkligen att Ruth känns som en kompis :)

      Radera
  4. Griffiths gillar jag också jättemycket. Dillon har jag i hyllan, men Clarke har jag inte läst något av

    SvaraRadera
  5. Griffiths hade jag också med, ny bok i juli tror jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror det är en ny på gång då :)

      Radera
  6. Har inte läst Griffiths serie, men nu blir jag intresserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, prova! De böckerna är väldigt bra.

      Radera
  7. Åhå, en klassisk sci-fi-författare! Kanske man skulle kolla upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag. Vad jag minns så var hans böcker väldigt bra.

      Radera
  8. Har läst två böcker av Lucy Dillon. Gillade henne så mycket så jag har tre böcker till som väntar på att bli lästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte på mig fyra till efter att ha läst en ;)

      Radera
  9. Har inte läst något av de författarna.

    SvaraRadera
  10. Har läst böcker av både Dillon och Griffiths och båda är riktigt bra författare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de påminner nog lite om varandra, trots att de är helt olika genrer.

      Radera
  11. Ruth Galloway har jag fortfarande inte bekantat mig med - borde nog läsa de där deckarna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut, men se till att börja från början då :)

      Radera
  12. Var nu tvungen att kolla upp 2001: en rymdodyssé. Måste läsa, fanns på biblioteket som tur var. Tusen tack för tipset! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den! Den har fascinerat mig ända sedan jag såg filmen första gången och jag har ägnat många timmar åt att försöka förstå :)

      Radera
  13. Elly Griffiths kunde ha varit med på min lista också.

    SvaraRadera
  14. Jag kunde verkligen inte begränsa mig! Blev kanske lite väl långt utanför ramen men ibland så går det inte att begränsa sig! Är mycket förtjust i både Griffiths och Dillon. Clarke har jag hört en massa om, sett filmen men inte läst boken än =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väldigt svårt när det gäller just brittiska författare, de är ju så väldigt bra :) Filmen År 2001 har jag sett... jag vet inte hur många gånger :)

      Radera