torsdag 9 februari 2017

Hett i hyllan #78

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Hösten 2013 och höstrea.
Outsider av Torbjörn Flygt är en fortsättning på Underdog, som jag läste för evigheter sedan (2003). Egentligen är jag nog lite förvånad över att jag ännu inte läst Outsider. Den utspelar sig i skiftet 80-/90-tal, en tid som jag minns väldigt väl. Jag gillar ju att läsa om tiden när jag själv växte upp, jag är nästan jämngammal med huvudpersonen Johan och kommer från i stort sett samma bakgrund. Igenkänningsfaktorn borde vara stor. Nu bor jag ju dessutom till och med i Lund, där boken utspelar sig. Nu när jag tänker på det så får jag nog ta och sätta upp den här på läslistan. Omgående.

Så här står det på baksidan:
Tio år har förflutit i Johan Krafts liv. Och i landet Sverige. Medelåldern närmar sig, och med den insikten om att det börjar bli för sent.

Johan pluggar juridik i Lund och har ihop det med Helena. Hon drömmer om att köpa hus, skaffa barn, hela familjekittet. Men Johan är inte redo. Han bor i korridor på Malmö Nation, och lever sitt liv på nationen och pubarna. Här finns bland andra KL, mästare på att dryga ut studielånet med olika "affärer". Traktor, bondson med hård press hemifrån på att ta över lantbruket. Annika, svartklädd teolog från Stockholm. Sofia, inget ljushuvud men med ekonomiskt stöd hemifrån och det uttalade målet att bli hemmafru till förmögen man. Vi träffar dem i med- och motgångar, en samling unga människor som ofrivilligt kommer att dela några år i Lund. Perspektivet är underklassens, den första efterkrigsgenerationen som fick möjlighet att läsa vidare i stor skala, och hur den förhåller sig till akademiska traditioner utan att ha dem med sig hemifrån. Det är vid den här tiden som Ny demokrati kommer in i riksdagen och Palmemordet kastar ännu sin skugga över landet. Sverige - liksom Johan Kraft - har förlorat något av sin oskuld.

Handlingen i Outsider utspelar sig i slutet av åttio- och början av nittiotalet, med framåtblickar.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

24 kommentarer:

  1. Läs! Inte lika fantastisk som Underdog men bra.
    Här är min:
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/02/09/hett-i-hyllan-31/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har den på min "shortlist" eller vad man ska kalla det så jag hoppas att det snart blir läst :)

      Radera
  2. Den har jag inte heller läst, trots att jag verkligen gillade Underdog. Är alltså het även i min hylla.

    Men här är den jag valt den här veckan:
    http://binasbooks.blogg.se/2017/february/hett-i-hyllan-9-2.html

    SvaraRadera
  3. vintrigt: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/02/vintersagor-av-karen-blixen-hett-33.html

    SvaraRadera
  4. Jag tvingades läsa något av Torbjörn Flygt till en kurs på högskolan och förstod mig inte alls på den. Det var verkligen inte min grej.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har bara läst Underdog av honom, men den tyckte jag var bra :)

      Radera
  5. Jag har inte läst något av Torbjörn Flygt, men här kommer min hyllvärmare: http://beasbokhylla.se/2017/february/hett-i-hyllan-5.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igenkänningsfaktorn i förra boken var väldigt hög :)

      Radera
  6. Underdog har jag läst, men inte den här. Precis som du så gillar jag att läsa om en tid som jag själv kommer ihåg. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/02/hett-i-hyllan-78.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ger en extra krydda när man känner igen sig, vare sig det gäller plats eller tid.

      Radera
  7. Vilken kul idé! Får jag låna din logga? Ang boken så håller jag med Lotten! Tänker du läsa den också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så klart du får låna loggan, kul om du hänger på. Ju fler vi är desto mindre blir "skammen" :)

      Naturligtvis ska jag läsa den, jag ska läsa alla böcker som står olästa i hyllan. Någon gång ;)

      Radera
  8. Inget jag läst. Kanske skulle det? Här är min hyllvärmare :
    http://johanssonanna.blogg.se/2017/february/hett-i-hyllan-6.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man har störst behållning av hans böcker om man antingen växte upp under samma tid eller bara gillar de decennierna :)

      Radera
  9. Den var poppis för några år sedan. Här är mitt Hett i hyllan http://eggetbok.blogspot.se/2017/02/hett-i-hyllan-3.html

    SvaraRadera
  10. Jag har läst Underdog och två(?) böcker till av Flygt men inte den här. Har nog inte ens noterat den så tack för tipset. Här kommer min hyllvärmare.
    https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/02/09/hett-i-hyllan-11/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så han har alltså skrivit fler böcker, det visste inte jag :)

      Radera
  11. Min hett i hyllan...

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/02/hett-i-hyllan.html

    SvaraRadera
  12. Jag har haft Underdog stående oläst ett par år nu i alla fall.

    Här är min hyllvärmare: http://www.kulturnastet.se/2017/02/09/hett-i-hyllan-6-rovarbruden-av-margaret-atwood/

    SvaraRadera
  13. Känner inte till den här boken.
    Här kommer min heta bok:
    https://lenasgodsaker.blogspot.se/2017/02/hett-i-hyllan-78.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den är nog inte en av de mest kända :)

      Radera