lördag 25 februari 2017

"Hennes iskalla ögon" av Carin Gerhardsen

Författare: Carin Gerhardsen
Titel: Hennes iskalla ögon
Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 373
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Hammarbyserien 6
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2014
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 2 februari 2017




Första meningen: - Hur mår vovvarna då, Eva-Lena? frågade Carina när maskinen där utanför tog några sekunders paus från vad det nu var den höll på med - fönster- och fasadrenovering av något slag.

Baksidetext
Ett oväder drar in över staden. Det hindrar inte stockholmarna från att söka sig ut i fredagsnatten, men två av dem kommer inte hem igen. En av dem sågs senast på ett av Söders populäraste vattenhål, den andra på sin arbetsplats inte långt därifrån.

När Conny Sjöberg och hans kollegor kopplas in finner de obehagliga likheter mellan fallen. Båda kvinnorna har levt under mental press, och ingen av dem saknar skäl att frivilligt ge sig av. Men den dramatiska upptäckten av en död kropp ger all anledning att tänka om.

Min kommentar
Carin Gerhardsens Hammarbyserie har jag tyckt väldigt mycket om, trots det har jag låtit det gå över två år sedan jag läste förra delen. Kanske beror det på att jag vet att serien nu är avslutad (har bara två kvar efter denna) och att jag inte vill att det ska ta slut, men i år har jag tagit med den i min Finish That Series Challenge för på något sätt vill jag ju ändå veta hur det ska gå för de här människorna.

Till min stora glädje så är i stort sett allt jag klagade på i förra boken borta i denna. Det gamla uttjatade fallet med Petras våldtäkt nämns inte med ett enda ord (är det verkligen löst?). Jag tycker också att de här fallen klaras upp med en ordentlig utredning, det känns inte som någon slump utan nya ledtrådar dyker upp efter att något har undersökts. Det är också oerhört skönt att slippa Connys tomtebolycka.

Intrigen är, som vanligt, väldigt komplicerad och det är många trådar som ska vävas samman. Eller inte. Det är inte speciellt svårt att lista ut "vem" i det ena fallet, det var ganska uppenbart, men att få ihop resten var inte lika enkelt. När lösningen presenteras så känner jag mig inte ett dugg lurad, det är snyggt gjort.

Det är ganska många sidohistorier också, naturligtvis, poliserna måste ju ha lite personliga problem. Jamal och Petra får ett nytt bekymmer, det ska bli spännande att få veta vart den tråden tar vägen. Odd blir kär och minsann, blir det inte lite instalove (ja, nu har jag lärt mig ett nytt ord, nu måste det användas), men det blir inte överdrivet på något sätt. Jens fortsätter att ha problem med sin dotter Jenny och hennes barn och jag kan nog tycka att just den biten får lite för mycket utrymme, speciellt inblandningen av Connys son Simon. Jag hade mycket hellre sett mer av Gäddan, det är alldeles för lite om henne.

Trots alla sidohistorier så blir det inte spretigt och jag tycker nog att balansen mellan deckaren och relationerna är ganska bra. Temat är lite övertydligt (män som kontrollerar kvinnor) och kanske är det ett litet för stort sammanträffande, men jag kan leva med det. Det här är riktigt bra.

Boktipsets estimerade betyg var 3,3 och genomsnittet 3,7 (beräknat på 410 betyg).
Goodreads hade den 3,7 i genomsnitt (beräknat på 237 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Hennes iskalla ögon: Lottens bokblogg, Bokstunder och Bokkatten.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

22 kommentarer:

  1. Gäddan är ju helt klart en favorit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar inte varför hon inte är med mer :)

      Radera
  2. Visst är det skönt med så här bra serier :-)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tråkiga är ju bara när den tar slut, men jag hoppas att hon skriver på något nytt :)

      Radera
  3. Jag har Hennes iskalla ögon och de efterkommande böckerna kvar, men nu blev jag riktigt sugen på att ta tag i denna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här serien har verkligen växt, fortsätter det så så kommer sista boken att vara alldeles lysande :)

      Radera
  4. Gäddan är också min stora favorit. Om jag inte minns fel så får hon en större roll i minst en av de sista böckerna. Jag är ju tyvärr klar med serien :(.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska ju ge mig på de två sista delarna i år också så jag kommer snart att vara klar med serien. Det är lite ledsamt.

      Radera
  5. Håller med på tog för lite Gäddan i denna del :)

    SvaraRadera
  6. Tror att jag bara har läst en eller max två i den här serien. Men nu när du skriver att den faktiskt är avslutad blev jag lite sugen på att ta upp den igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår vad du menar. Evighetsserier tröttnar jag också på, men denna blev bara åtta böcker.

      Radera
  7. Jag har läst alla i Hammarbyserien och tycker de är riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar få lite ångest nu för att serien snart är slut :o

      Radera
  8. Har inte läst någon bok av denna författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, den här serien är så bra :)

      Radera
  9. Läste de första delarna i serien men tyckte inte de passade för mig, men kanske borde jag ge den här serien en ny chans.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var inte jätteimponerad efter jag hade läst de första delarna, men de blev hela tiden bättre och bättre :)

      Radera
  10. Det här är en serie som jag inte har läst.

    SvaraRadera
  11. Försökte mig på Pepparkakshuset, men gillade inte alls. Kanske blir serien bättre framöver. Fick ändå inte lust att fortsätta sen tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag var väl inte jätteimponerad av Pepparkakshuset, men jag fortsatte läsa för jag hade ju givetvis redan köpt några fler delar :) De blir bättre.

      Radera