fredag 10 februari 2017

Helgfrågan v.6 (9 - 12 februari)

Mia har startat upp Helgfrågan för att vi ska få helg på riktigt och trots att jerkan är tillbaka igen så fortsätter vi väl

Veckans fråga är: Läser du bokserier i rätt ordning eller kan du hoppa lite? Har du någon favoritserie?

Jag är nästan manisk med att läsa serier i rätt ordning, vilket ganska ofta ställer till problem. Tidigare hände det relativt ofta att jag lyckades lägga vantarna på en bok som är n:te delen i en serie och då var serien ofta så gammal att det är omöjligt att hitta de första delarna. Problemet kan också bli att om jag hittar första delen, läser den och inte gillar, vad gör jag då... Nu tror jag att jag har mer koll på vad jag köper för böcker, i alla fall så brukar jag försöka vara noga med att kolla om det är en serie. Det där med att det står fristående på dem, det brukar vara ren och skär lögn.

Favoritserie? Väldigt många, en del skulle nog säga för många... Två av dem är aktuella nu i vår faktiskt, efter flera år av tystnad. Jo Nesbøs serie om Harry Hole får en ny del, liksom Kristina Ohlssons serie om Fredrika Bergman. De böckerna ser jag fram emot.

32 kommentarer:

  1. Ser också fram emot Kristina Ohlssons nya bok, trots att jag bara läst de tre första i serien :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns som att jag läste den sista för evigheter sedan och jag har längtat sedan dess :)

      Radera
  2. Har inte läst någon av dessa serier.

    SvaraRadera
  3. Jag vill också läsa serier i rätt ordning, det känns liksom bara fel att hoppa in mitt i. Har läst första delen om Fredrika Bergman, men har inte tagit mig vidare i serien än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Serien om Fredrika Bergman är ju ett ganska bra exempel på en serie som blir jättekonstig om man inte läser i ordning. Tycker jag :)

      Radera
  4. Jag vill också helst läsa serier i rätt ordning om det är möjligt. Vissa deckarserier översätts ju tyvärr i helt fel ordning. Harry Hole hade jag väldigt svårt för i den första boken jag läste så jag har inte fortsatt läsa. Kristina Ohlssons serie är så bra, längtar efter den nya delen som kommer i vår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två första böckerna om Harry Hole är inget vidare, faktiskt, men det tar sig i tredje :)

      Radera
  5. Kristina Ohlsson bok ska nog komma nu i februari, väntar med spänning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag får vänta lite med den, ska önska mig den när jag fyller år :)

      Radera
  6. Jag brukar vilja läsa första boken i en deckarserie och sen kan jag gärna hoppa. Nu har jag precis fått fyra böcker av Kristina Ohlsson, i delarna 2-5. Lite snopet att inte ha första delen... så en fråga, vad gäller just hennes böcker, "går det" att börja med bok 2?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag själv läser serier i ordning så får nog svaret bli att nej, det blir inte bra att läsa andra delen utan att ha läst första. Jag tycker att första boken är viktig, för att få med sig alla delar av karaktärerna. Det är ganska mycket som etableras där.

      Radera
  7. Jag trodde jag var manisk men det är jag ju inte alls!
    Åh, Kristina Ohlssons serie hade jag också kunnat svara på favoriter :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir så förvirrad när jag läser i fel ordning, det känns som att jag har missat något. Det hände för inte speciellt längesedan att jag läste en bok som kallades fristående, men det refererades till något som jag inte alls fattade. När jag kollade upp lite närmare så visade det sig att det var andra delen i en "fristående" serie :(

      Radera
  8. Det är så jobbigt näär det inte går att köpa delar i en serie man vill läsa, därför jag har hamstrat på mig massor av böcker, för tänk om de slutar ge ut den innan jag köpte den annars!! Nu blir detmindre och mindre fynd på loppis så händer inte lika ofta att jag råkar köpa en del mitt i en serie.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju lite så jag har gjort också. Dessvärre har det inte alltid gått så bra. När jag väl har börjat läsa så har jag inte gillat och då sitter jag där med massor av böcker jag inte tycker om :)

      Radera
  9. Du här nämnt två böcker som med mycket stor sannolikhet blir lästa under året. :)
    Jag funderade på om jag skulle ta med Kristina Ohlsson men är lite rädd för att jag glömt för mycket för att riktigt kunna njuta av den här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer ganska många efterlängtade böcker i år, det där är två som jag ser fram emot väldigt mycket. Jag tror inte man har glömt så mycket om Kristina Ohlssons böcker, det gick ganska många år mellan några av dem och det gick bra :)

      Radera
  10. Nya av Jo Nesbö ser en ju fram mot mycket ;) Kristina Ohlsson har jag bara läst en bok av, och började inte med första vilket inte kändes helt lyckat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det funkar att läsa serier i oordning om serien inte är bra. I Kristina Ohlssons serie händer det mycket i karaktärernas privatliv och då blir det inte så lyckat att hoppa in mitt i :)

      Radera
  11. vill också läsa i rätt ordning, vilket ju kan bli problematiskt när delarna inte kommer ut i rätt ordning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ju ändå förutsätta en viss karaktärsutveckling och då blir det ju jobbigt om man hoppar tillbaka i utvecklingen :)

      Radera
  12. Kristina Ohlssons serie är jag lite nyfiken på. Kan gärna hoppa in i en serie mitt i och än så länge har ordet "fristående" (då det utlovats) funkat för mig. Vad konstigt. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om en bok är fristående så ska det inte refereras till något som hänt i en annan bok, tycker jag. Det är bara sådana jag har råkat ut för :)

      Radera
  13. Vissa serier (de korta) läser jag alltid i ordning, andra funkar det bra att hoppa lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast man vet ju inte att det funkar, man vet ju inte hur böckerna hade varit i rätt ordning :)

      Radera
  14. Kristina Ohlssons serie har jag också läst.

    SvaraRadera
  15. Har precis läst ikapp Ohlsson serie så den nya ser jag väldigt mycket fram emot. Håller också på med tredje boken i Hole-serien för tillfället och får se om jag inte kan läsa ikapp den också, innan nästa bok kommer. Men det är ganska så många böcker som ska läsas ikapp så får väl se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Harry Hole vinner på att inte läsas i för stora sjok. Jag läste också ikapp den, då var det inte riktigt så många böcker men jag tror det tog mig ett år :)

      Radera
  16. Ja oj vad jag längtar efter de två nykomlingarna :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just nu är det de som lockar mest :)

      Radera