söndag 5 februari 2017

En smakebit på søndag: Uppstigningens brunn (2:2)

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Det har inte blivit så mycket läst nu i ett par dagar, men jag hoppas åtgärda det senare i dag. Ovanligt nog, för att vara jag, så läser jag andra delen av andra delen i Mistborn-serien, Uppstigningens brunn. Serier brukar ju ligga till sig ganska länge hos mig, men det känns som att man bör läsa dessa ganska nära inpå varandra, i alla fall om man brukar glömma detaljer. Jag vet inte om jag helt enkelt börjar vänja mig vid magin och allt annat som händer, men det verkar som att detta ändå kan vara något som passar mig.

Min smakebit är från sida 95 i e-boken.
De flesta människor, även ädlingar, missförstod Dämpande. De tänkte på det som något slags tankekontroll, och till och med de som visste mer antog att Dämpande var något hemskt, ett intrång.
     Breeze hade aldrig sett det så. Dämpande gjorde inte intrång. I så fall var vanligt umgänge med en annan person ett jämförbart intrång. Dämpande var, när det gjordes på rätt sätt, lika lite en kränkning av en annan människa som det var för en kvinna att bära urringad klänning eller att tala med befallande röst. Alla tre sakerna åstadkom vanliga, förståeliga och – allra viktigast – naturliga reaktioner hos människor.
     Ta Sazed till exempel. Var det ett »intrång« att göra mannen mindre trött, så att han kunde ge bättre omvårdnad? Var det fel att Dämpa bort hans smärta – bara lite grann – och därmed göra honom mer förmögen att handskas med lidandet?

25 kommentarer:

  1. Ännu en bok jag helt missat. Jag har tidigare backat undan för fantasy i bokform, men nu har jag ju faktiskt tyckt om både Game of Thrones och Outlander, så jag kanske är redo för att ge den här serien en chans. Snygga omslag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förresten gillade jag ju faktiskt Camilla Stens och Viveca Stens Djupgraven också, och det är verkligen fantasy.

      Radera
    2. Jag är lite tveksam till fantasy också, rent generellt. Ibland funkar det, ibland inte och jag är inte människa att reda ut skillnaden :) Den här serien funkar nog, faktiskt.

      Radera
  2. Tack för smakebiten jag köpte på mig del 1 men har ännu inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots sin tjocklek så är de ganska snabblästa :)

      Radera
  3. Tack för smakbiten. Tänk, en serie som inte lockar mig ;-)

    SvaraRadera
  4. Kan absolut tänka mig att läsa någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bestämde mig för att i alla fall ge den en chans när jag hittade den på den här listan http://bokslut.blogspot.se/2014/05/topp-100-sci-fifantasy.html

      Radera
  5. Sett de här på olika bloggar vet inte om det är något för mig men en vet ju aldrig ;) tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ju lite det som är det jobbiga, man vet inte förrän man har provat. Och när man väl har börjat så måste man ju fortsätta :)

      Radera
  6. tack för smakebiten! känner igen serien men har inget läst. inte riktigt min genre

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte riktigt min genre heller, men det funkar :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten. Skall ge denna serie en ny chans. Påbörjade första boken men läste aldrig färdigt den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hade lite svårt för första boken, men jag trodde att det berodde på att miljön där jag läste den inte var den bästa så jag tyckte det var lika bra att fortsätta :)

      Radera
  8. Mistborne står høyt oppe på leselisten min. Jeg holder på med Elantris av samme forfatter (på lydbok) og nærmer meg slutten. Det har vært ganger i boken jeg har hatt lyst til å slutte fordi det så ut til at det skulle gå dårlig med hovedpersonene, men heldigvis fortsatte jeg. Den er ikke en bok av Martin, heldigvis :-) Ha en riktig fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar egentligen uppskatta när författare vågar ta död på vem som helst, det gör att jag aldrig känner mig riktigt säker :) Att sedan gå till överdrift, som Martin, det vet jag inte riktigt vad jag tycker om ;) I den här serien verkar huvudpersonerna klara sig. I alla fall än så länge...

      Radera
  9. Hade ganska svårt för den här serien, men med en dåres envishet avslutade jag den i alla fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du har också lite inslag av den där dårens envishet ;)

      Radera