söndag 12 februari 2017

En smakebit på søndag: La Peregrina

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Jag läser just nu La Peregrina av Cecilia Samartin, som är andra delen i hennes serie om peregrinos (som betyder pilgrim). Det var ett tag sedan jag läste första delen så jag har givetvis glömt en del, men det funkar ganska bra ändå. Det finns en tredje del också och även den ska bli läst i år.

Min smakebit är från sida 220.
Jamilet gick till biblioteket för att leta efter ett bås i ett lugnt hörn där hon kunde gömma sig och sitta ostörd tills biblioteket stängde. För att inte väcka misstankar tvingade hon sig att gå som vanligt hela vägen men när hon satte sig var hon andfådd. Hon hade fortfarande inte haft en chans att titta på dokumenten som låg nedstoppade i väskan men hon måste lugna ned sig först. Hon blundade och tog några långa andetag. När hon öppnade dem igen mådde hon tillräckligt bra för att fortsätta och med darrande händer lade hon väskan på bordet och tog upp dokumenten.

28 kommentarer:

  1. Spännande. jag tänker att jag borde borde prova den här, men så blir det inte av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju snart läst två i serien och jag gillar dem :)

      Radera
  2. Vad är det för dokument?! Verkligen spännande. Har inte läst något av författaren, så tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt viktiga dokument, de förklarar allt :)

      Radera
  3. Jag är väldigt förtjust i Samartíns böcker. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu kan nog jag säga att jag också är förtjust i Samartins böcker.

      Radera
  4. Tack för smakebiten, den är ganska billig på bokrean.

    SvaraRadera
  5. Den låter intressant. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  6. Disse bøkene likte jeg veldig godt. Takk for smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är ju väldigt stor i Norge, Samartin, har jag förstått. Det är lite märkligt att hon har slagit så här i Norden :)

      Radera
  7. Tack för smakbiten! Inte läst något av författaren, men smakbiten lockar ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att du eventuellt skulle kunna gilla :)

      Radera
  8. har läst något av författaren tidigare, men var inte riktigt förtjust. det här börjar ju spännande. tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. De två första böckerna i serien om peregrinos är i alla fall bra :)

      Radera
  9. Står oläst i min bokhylla, men förr eller senare så ...

    SvaraRadera
  10. Har inte läst den här. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  11. Har tänkt att jag ska läsa något av Samartin någon gång, men det verkar visst aldrig bli av... :) Tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag till slut läste henne, det tog lång tid för mig också :)

      Radera
  12. Samartin står på listan över författare jag (någon gång) ska kolla upp :)

    SvaraRadera