lördag 18 februari 2017

"Bridget Jones baby: dagboken" av Helen Fielding

Författare: Helen Fielding
Titel: Bridget Jones baby: dagboken
Genre: Chick-lit
Antal sidor: 204
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Bridget Jones's baby: The diaries
Översättare: Hanna Williamsson
Serie: Bridget Jones 4
Förlag: Forum
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Danskt band
Källa: Bokhyllan
Utläst: 27 januari 2017




Första meningen: Älskade Billy, jag har en känsla av att du ändå kommer att få reda på allt det här, så jag tänker att det är bäst att du får höra från din egen mamma hur alltsammans började.

Baksidetext
Den ständiga singeln och närmast professionella gudmodern Bridget Jones känner den biologiska klockan ticka allt snabbare. Men vad ska hon göra? Man måste ju åtminstone vara två. Men efter ett par slumpartade möten med gamla bekanta – och några drinkar för mycket – är hon på klassiskt Bridget-manér plötsligt gravid. Kanske inte riktigt på det sätt som hon tänkt sig. Men ändå: hon ska få barn. Det blir en graviditet kantad av fet mat, hårresande råd från berusade singlar, kaotiska ultraljudsundersökningar, romantik, glädje och förtvivlan. Men framförallt den stora frågan: vem är far till barnet?

Min kommentar
Den här boken dök upp här som en fullständig överraskning. Inte mig emot. Jag gillar Bridget Jones, även om jag nu bara har läst första boken. De två första filmerna har jag sett hur många gånger som helst och det är väl ett gott betyg om något.

Bridget Jones. Finns det någon mer pinsam, velig och osäker människa? Som ändå är så otroligt lätt att tycka om? Det som först slog mig när jag hade läst en bit var att det är helt osannolikt att Bridget inte har lärt sig någonting under alla dessa år. Och visst är det väl lite typiskt att allt detta händer Bridget?

Jag började läsa boken på morgonen och det sista jag gjorde innan jag släckte lampan för att sova på kvällen var att läsa ut den. Det var nästan omöjligt att sluta läsa (och så var den ju väldigt snabbläst också). Även om nu upplösningen var ganska förutsägbar så var vägen dit väldigt underhållande. Jag fnittrade många gånger. Det här är jätteroligt, eller kanske snarare tragikomiskt. Jag kan känna igen mig i vissa delar av Bridget, som det här med att skicka ett meddelande till någon och en minut senare så undrar man varför de inte har svarat. Det krävs självbehärskning där för att inte skicka fler meddelanden. Som Bridget inte har och som hon gör.

Hela tiden när jag läser så ser jag Renée Zellweger, Colin Firth och Hugh Grant framför mig. Ofta brukar det vara ett problem, men inte den här gången. Lite förvånad är jag nog över det, men de tre har verkligen blivit Bridget, Mark och Daniel för mig.

Jag har ju varken läst förra boken (Mad about the boy) eller sett filmen, som faktiskt heter Bridget Jones baby, men som inte har ett dugg med den här boken att göra. Om jag har förstått det hela rätt. Eventuellt skulle man kunna tro att den här boken egentligen ska komma före Mad about the boy, men det stämmer inte heller. Det är helt enkelt så att ingen verkar veta riktigt hur den här boken kommer in i historien, men själv blev jag ju inte förvirrad förrän jag kollade upp vad förra boken och filmen handlar om.

Boktipset hade inget estimerat betyg, men genomsnittet var 3,4 (beräknat på 7 betyg).
Goodreads hade den 3,63 i genomsnitt (beräknat på 3 293 betyg).
Jag ger den 3,5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Bridget Jones baby: dagboken: Beas bokhylla, Stories from the city och Västmanländskans bokblogg.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

8 kommentarer:

  1. Har bara läst första boken för en herrans massa år sedan och sett filmen. Nu tror jag vi kommer att se den senaste filmen snart. Utan bok. Men det verkar ju inte spela så stor roll då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här boken verkar inte ha något med något att göra så jag tror det ska gå bra att se filmen :)

      Radera
  2. Jag krånglade till det genom att förs se filmen Bridget Jones Baby och sedan läsa Mad About the Boy och till slut lyssna på Bridget Jones Baby. Gillade alla ändå. Gab båda böckerna 3 stjärnor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev ju inte förvirrad förrän jag började kolla upp förra boken och den senaste filmen. Då fattade jag plötsligt ingenting. Men om man hoppade över dem så var allt solklart :)

      Radera
  3. Skall snart läsa den här. Har faktiskt redan sett filmen, men vad gör det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att du kommer att bli förvirrad när du läser denna då ;)

      Radera
  4. Jag har läst de tre tidigare böckerna, och sett de tre filmerna. Ja, den här boken blir lite förvirrande. För flera delar i filmen är med i den här boken, fast med Mark och Daniel istället för Mark och Jack... Den är väl typ mellan På spaning med Bridget och Mad about the boy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju inte läst Mad about the boy och förmodligen gör jag inte det heller. Känns bättre att ha den här boken i minnet :)

      Radera