onsdag 22 februari 2017

"Alfa och Omega" av Oskar Källner

Författare: Oskar Källner
Titel: Alfa och Omega
Genre: Science fiction | Skräck
Antal sidor: 260
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Fafner Förlag
Utgivningsår: (original) 2017 (min) 2017
Format: Häftad
Källa: Bokhyllan
Utläst: 29 januari 2017




Baksidetext
Sju noveller som kryssar mellan science fiction och skräck, som vandrar genom parallella världar till universums slut och bortom.

Min kommentar
Det kan ju inte komma som någon direkt överraskning att Oskar Källner numera hör till mina favoritförfattare och jag ser alltid fram emot nya noveller av honom. Den här novellsamlingen innehåller sju stycken, av vilka jag tidigare har läst två (Tills tiden skiljer oss åt och Jormungand).

Tills tiden skiljer oss åt läste jag som e-novell. Den har ett alldeles eget inlägg, men helt kort så är det en väldigt sorglig berättelse som sträcker sig över miljontals år, om att inte ta tillvara på här och nu, utan i stället hoppas på något som eventuellt händer i framtiden.

Jormungand läste jag i antologin Bortom portalen och trots att jag inte alls gillar tentakelmonster så är det en riktigt bra novell. Början är något av det roligaste jag har läst.

Min favorit bland de andra fem är solklart Gamma. Den är så otroligt vacker, sorglig och hoppfull. Någonting svävar omkring ute i universum och hämtar kraft ur ett svart hål. Det går eoner av tid medan de här energisakerna rör sig i ett annars helt tomt universum. Ända tills Gamma och Kthelk’tha bryter sig ut och svävar i väg ut i mörkret. Och hittar något. Jag begriper inte ett dugg av alla de underliga rymdord som dyker upp, men de kittlar fantasin.

Det görs besök både i Malmö (Memento Mori) och Stockholm (Stockholms drottning) och berättelserna sträcker sig från folktro (drakar, troll, alver, nissar) till ren science fiction med riktig high-tec. Gärna båda sakerna samtidigt. Och ja, ett och annat tentakelmonster dyker också upp. Och en minotaur.

Jag vet inte om det beror på mig eller om de här novellerna är mörkare än vad de brukar vara. Ensamheten och vemodet fullkomligt vibrerar från sidorna, men under allt det mörka så ligger hoppet och lyser igenom. Det är en märklig känsla. Jag vet inte om jag ska bli glad eller ledsen, vilket ju naturligtvis gör att i alla fall jag funderar över vad jag egentligen har läst. Oskar Källners noveller har en förmåga att leva kvar långt efter att jag har läst dem.

Den här boken har varit med i En smakebit på søndag.

Boktipset hade inget estimerat betyg, genomsnittet var 4 (beräknat på 1 betyg)..
Goodreads hade den 4,25 i genomsnitt (beräknat på 4 betyg).
Jag ger den 3,5 (ett genomsnitt räknat på sammanlagt betyg dividerat med antal noveller därefter avrundat till närmaste "halvtal").
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Alfa och Omega: Barrikaden, Bokhuset och Bokhyllan.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

8 kommentarer:

  1. Det är lite av höjdpunkt när det kommer något nytt ifrån Källner =) Kan hålla med dig om det finns ett stråk av svärta och ensamhet som är starkare än i tidigare novellsamlingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul när man får en favorit så där :) Jag blev nog faktiskt lite överraskad av svärtan i dessa, det kan bero på att jag var känsligare för det den här gången, eller så var det bara mer av det. Jag vet inte.

      Radera
  2. Blev oxå väldigt förtjust road av början i Jormungand. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den början är så kul att det nästan är löjligt :)

      Radera
  3. Jag håller också med om tonen i samlingen. Starka känslor av ensamhet och melankoli genom flera av dem. Men det ger mig bara ännu en orsak att gilla Källner, mångsidigheten och känslan att aldrig riktigt veta vad man får. Bara att det troligen är riktigt bra. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var just det där att jag inte riktigt visste om jag skulle bli ledsen eller glad/hoppfull som gjorde att novellerna satte sig. Och bra är det nog alltid :)

      Radera
  4. Kul att höra vad du tyckte om Oskar Källners senaste! Jag har inte läst den än, men ser fram emot att göra det. Oskar är en favorit även för mig. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du sju bra noveller att se fram emot :) Det är svårt att inte gilla det Oskar skriver.

      Radera