torsdag 19 januari 2017

Hett i hyllan #75

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Sommaren 2013 verkar vara en evighetshistoria, även veckans bok är inköpt då.
Jag förstår ju att det kan komma som en chock för somliga att jag fortfarande inte har läst Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón. Problemet, om man nu väljer att se det som ett sådant, är att det är väldigt många böcker som "alla" tycker att man ska läsa omedelbums. Det funkar liksom inte i verkligheten.

Min fasta övertygelse, eller kanske mer förhoppning, är att jag ska läsa den här boken då jag befinner mig i Barcelona. Önskeresmålen är kanske inte riktigt lika många som böckerna jag vill läsa, men de är väldigt många och det blir alltid något annat än Barcelona. Så även i år vad det verkar. Men någon gång så...

Boken låter i alla fall väldigt bra och jag har ju inte kunnat undgå att se alla hyllningar och jag har lyckats låta bli att köpa resten av serien. Bara en sådan sak. Så här står det i alla fall på baksidan:
Daniel Sempere är 10 år när hans pappa tar honom med till De bortglömda böckernas gravkammare i Barcelonas gamla stad. Där finner han romanen Vindens skugga av den bortglömde författaren Julián Carax, läser den under en natt och blir fullkomligt besatt av den och av dess mystiske författare. Sökandet efter svaren på alla gåtor som omger boken och dess författare kommer att prägla Daniels liv för all framtid.

Varför har någon ansträngt sig så för att sopa igen alla spår efter Julián Carax? Varför bevakar den sadistiske kommissarien Fumero varje steg Daniel tar? Varför börjar Daniels eget liv alltmer påminna om Julián Carax?

När Daniel till slut finner både kärleken och svaren på alla gåtor har läsaren fått ta del av en totalt uppslukande berättelse, lika gäckande gåtfull, romantisk, mystisk och lockande som det labyrintiska gatunätet i Barcelonas gamla stad.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

20 kommentarer:

  1. Jag har ju läst en annan i den här serien, och tyckte mer "nja" än "wow".
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/01/19/hett-i-hyllan-28/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju det som gör mig lite, lite orolig ;)

      Radera
  2. Vindens skugga har jag läst. Här kommer min hyllvärmare. https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/01/19/hett-i-hyllan-8/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas snart få läst den också :)

      Radera
  3. Svar
    1. här: http://hannelesbibliotek.blogspot.se/2017/01/bertha-von-suttner-hett-i-hyllan-31.html

      Radera
  4. Jag har läst alla tre böckerna i serien. Läsvärda allihop. Bäst tycker jag om Ängels lek som har inslag av övernaturligheter.

    Här är min hyllvärmare: http://www.kulturnastet.se/2017/01/19/hett-i-hyllan-4-tulpanfeber-av-deborah-moggach/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har i alla fall inte köpt på mig flera delar, det är ganska ovanligt det :)

      Radera
  5. Har inte läst, men hört mycket gott om författaren :) http://beasbokhylla.se/2017/january/hett-i-hyllan-4.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är ju oftast i positiva ordalag han nämns :)

      Radera
  6. Den har jag läst och tyckte den var bra. Min hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/01/hett-i-hyllan-75.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är jag rejält nyfiken på den :)

      Radera
  7. Har läst denna men tyckte inte att den var så wow.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så bra att det alltid finns någon/några som sänker ens förväntningar :)

      Radera
  8. Vindens skugga och de övriga i serien har stått även i min hylla ett bra tag. Läste äntligen Vindens skugga ganska nyligen och den var verkligen fantastiskt bra.

    Här kommer min heta bok:
    https://lenasgodsaker.blogspot.se/2017/01/hett-i-hyllan-75.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får kanske ge upp det där med Barcelona och läsa den ändå :)

      Radera
  9. Oh, den serien fullständigt älskade jag. Efter att jag läste den första, dvs Vindens skugga, så sträckläste jag alla de andra också. Men man får ju ha lite äventyrssinne och fantasi då man läser dem. Och jag tror inte att de andra böckerna hade varit speciellt bra om man läser dem utan att läsa de andra i ordningsföljd.

    Här är min hett i hyllan för den här veckan:
    http://binasbooks.blogg.se/2017/january/hett-i-hyllan-6.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Serier läses bäst i ordning :) Jag undrar om det inte är dags för den där Barcelona-resan snart...

      Radera
  10. har inte heller läst Vindens skugga. här kommer mitt bidrag:
    http://mrscalloway.blogspot.se/2017/01/hett-i-hyllan.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns ju i alla fall bra att jag inte är ensam om det :)

      Radera