torsdag 12 januari 2017

Hett i hyllan #74

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Det är fortfarande sommaren 2013, i alla fall för den ena boken.

Jag brukar gilla danska deckare så när Svinen av Lotte och Søren Hammer kom på svenska blev jag väldigt nyfiken, men jag lyckades hålla mig tills den släpptes i pocket. Detta är ju naturligtvis en serie (är inte alla deckare det nu för tiden?) och Svinen är första delen om Konrad Simonsen. Under tiden som den har stått oläst i hyllan så har jag köpt på mig ytterligare en del, Allting har sitt pris (köpt på bokrean 2015), eller egentligen två, men Ensamma hjärtans klubb (köpt på bokrean 2016) är ingen hyllvärmare. Än.

Böckerna låter så där lagom grymma och härliga, ändå har jag inte läst. Första delen har den här baksidetexten:
En tidig morgon gör två barn ett fruktansvärt fynd: I skolans idrottssal hittar de fem nakna och svårt misshandlade män. De hänger ned från taket med matematisk precision och scenen liknar en offentlig avrättning. Förste polisinspektör Konrad Simonsen och hans team kommer till platsen. Det visar sig snart att skolans vaktmästare, den lätt alkoholiserade men begåvade Per Clausen, vet mer om de bestialiska morden än vad han vill berätta. Men vad är motivet och varför den spektakulära iscensättningen? Det står snart klart att de mördade var pedofiler, och polisen måste lägga locket på för att inte spoliera utredningen. Men en inflytelserik grupp offer för pedofilerna har andra planer, och med ohyggliga medel gör de sitt bästa för att piska upp en hätsk stämning hos opinionen...

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

16 kommentarer:

  1. Svinen har jag läst, faktiskt på danska. Del nr 2 (också på danska) är hyllvärmare hos mig trots att jag gillade del 1...
    https://lottensbokblogg.wordpress.com/2017/01/12/hett-i-hyllan-27/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag vet ju precis hur det är med serier som bara faller i glömska... ;)

      Radera
  2. Har inte läst dina hyllvärmare men de verkar spännande när man är på deckarhumör. Hr kommer min hyllvärmare. https://sarasbokblog.wordpress.com/2017/01/12/hett-i-hyllan-7/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är nästan alltid på deckarhumör :)

      Radera
  3. Jag har inte heller läst dina hyllvärmare, men den verkar spännande. Här hittar du min:
    http://binasbooks.blogg.se/2017/january/hett-i-hyllan-74-2.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte ju också att i alla fall första delen verkade spännande :)

      Radera
  4. De där verkar ju spännande. Mina hyllvärmare finns här http://boklysten.blogspot.se/2017/01/hett-i-hyllan-74.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu dyker det ju plötsligt upp massor av negativa åsikter, så jag blir ju lite osäker, men samtidigt mer nyfiken :)

      Radera
  5. Är inte bekant med böckerna du nämner denna veckan.

    Här kommer min bok:
    https://lenasgodsaker.blogspot.se/2017/01/hett-i-hyllan-74.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte de syntes precis överallt ett tag :)

      Radera
  6. Jag läste Svinen när den kom på pocket men blev inte särskilt förtjust i den. Läste inte fler i serien.

    Här är min hyllvärmare: http://www.kulturnastet.se/2017/01/12/hett-i-hyllan-3-hatties-liv-av-ayana-mathis/

    SvaraRadera
  7. Sådär debut för mig att vara med i hett i hyllan, här finns mitt inlägg

    http://mittbokintresse.blogspot.se/2017/01/hett-i-hyllan-v-2.html

    SvaraRadera
  8. Jag började på Svinen, men gav upp rätt snabbt. Tyckte inte alls om den. Nåt med sättet den var skriven på som irriterade mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh nej! Jag har precis tagit mig igenom en bok där jag irriterade mig på precis allt, det är inget kul.

      Radera