lördag 21 januari 2017

Bästa tegelstenen

Lyran har startat upp en ny veckoutmaning, den handlar om att plocka ut det bästa av någonting. Det här är första gången jag hoppar på den, jag kunde inte motstå temat. Veckans uppgift: Den bästa tegelstenen.

Tegelstenar ja... eftersom min favoritförfattare är Stephen King så har det ju blivit några sådana. Att det ska bli en av hans böcker är nog ingen överraskning för någon. Att det dessutom blir Pestens tid (The Stand) borde egentligen inte heller vara oväntat...

Pestens tid läste jag i slutet av 80-talet och ända sedan dess så har den varit den bästa bok jag någonsin har läst. Det är ju full möjligt att jag inte skulle tycka det nu, efter runt 30 år, men jag tror inte att jag kommer att läsa om den. Jag vill minnas den som den var då.

Det här är ingen skräck, i egentlig mening, jag skulle kalla den mer fantasy. Och då inte bara på grund av alla som vandrar omkring nästan hela tiden. Vad den handlar om?
Efter att ett militärt forskningsprojekt kallat Project Blue gått fel sprids en ny superinfluensa över världen. Av allmänheten får viruset namnet Captain Trips och det är otroligt smittsamt. Trots myndigheternas försök att begränsa smittan med olika restriktioner och mörkläggningar blir katastrofen snart ett faktum. Människor dör som flugor och på bara 19 dagar slås 99,4 % av jordens befolkning ut. Städerna fylls snabbt av ruttnande lik och de överlevande börjar nu sin kamp för överlevnad.

Sakta börjar små grupper av överlevare samlas och man kan nog säga att det bildas fyra stycken. Tre av grupperna har gemensamma drömmar. De drömmer om en svart 108-årig kvinna från Hemmingford och de börjar vandra västerut. I kampen mellan det onda och det goda blir denna kvinna, Abagail Freemantle, kallad moder Abagail den andliga ledaren för dessa tre grupper.

Den fjärde gruppen har en helt annan ledare, Randall Flagg, och en helt annan agenda. Den håller till i Las Vegas. Dit de övriga tre grupperna är på väg...

Det är dock den "korta" versionen jag har läst, som med sina 834 sidor ändå kvalificerar sig som tegelsten. Nu finns det ju en lång version också. Faktum är att jag nog är lite, lite sugen på den...

30 kommentarer:

  1. King får jag ta itu med nån gång, finns i min bokhylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju en del att välja på :)

      Radera
  2. Stephen King är synnerligen läsvärd, men den här har jag inte bekantat mig med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hans allra bästa bok och den kommer igen i många av hans andra böcker :)

      Radera
  3. Läste en bok av King för länge, länge sedan och den funkade inte för mig så jag har inte läst några fler sen dess. Men jag har den senaste tiden börjar bli lite nyfiken på hans böcker så kanske det är dags att prova igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har ju skrivit ganska många olika typer av böcker så någon av dem borde passa dig :)

      Radera
  4. Hm, vad förvånad jag blir över ditt val :D

    SvaraRadera
  5. Länge sedan jag läste King, Pestens tid har jag faktiskt läst. Och gillade skarpt då.

    SvaraRadera
  6. Jo det blev också för mig en hel del tegelstenar av King när man var yngre, så även Pestens tid. Då jag återupptog bekantskapen på senare tid (ca 30 år senare) blev det då också en tegelsten; Under kupolen, den var riktigt bra. Så visst kan King fortfarande! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Efter en liten svacka på 90-talet (tror jag) så tycker jag att King har kommit tillbaka i toppform de senaste åren :)

      Radera
  7. Är 834 sidor en kort version? Då kan man ju undra hur lång den långa versionen är :) Måste ta och läsa något av King snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänkte faktiskt inte på det :) Den långa versionen är runt 1200 sidor, beroende på vilken upplaga man väljer :)

      Radera
  8. Min är på 737 sidor, är nog en riktig kortis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 737 sidor är inte speciellt kort det heller :)

      Radera
  9. Mer överraskande hade det nog varit om du INTE svarat Stephen King..
    Det där med omläsning är lite tveeggat. Ibland är det ju så att en bok passar precis för den situation man befinner sig i just då och man kommer aldrig tillbaka till samma situation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk vad chockade alla (nåja) hade blivit om jag valt en annan författare :) Det känns ju ändå lite som att mitt jag för 30 år sedan och mitt jag nu är relativt lika, men jag har ju samlat på mig mer i bagaget alltså...

      Radera
  10. Pestens tid ja den var det ett tag sen en läste ;) På tal om omläsning, en del böcker vill jag inte läsa om, men jag har faktiskt läst om några som det blev riktigt lyckat med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tråkiga är att man kan ju liksom inte göra en misslyckad omläsning ogjord. Då har man ju förstört boken för all framtid.

      Radera
  11. Läser inte gärna Kings böcker men många av dem står bland maken böcker i bokhyllan. Knackarna som är den enda som jag läst är också en tjockis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Knackarna är en av hans böcker som jag har tyckt minst om ;)

      Radera
  12. Skriver upp den, låter riktigt lovande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu kanske den inte känns så nyskapande, men för tre decennier sedan så kan man nog säga att han var bland de första :)

      Radera
  13. Jag tog också med Pestens tid, jag läste den för bara några år sedan och det är en stark favorit. Jag läste den oavkortade boken som är på 1122 sidor, med efterordet så är den 1129 sidor! Kunde dock inte begränsa mig så det blev ett par till tegelstenar =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns verkligen många bra tegelstenar, jag hade kunnat fortsätta länge :) Om jag ska läsa om Pestens tid så kommer det att bli den långa versionen, men vi får se om jag vågar.

      Radera
  14. Jag tycker att den håller för flera omläsningar, för det händer helt enkelt så mycket i den. Men jag är en omläsare annars också, så det räknas kanske inte :-) Den dras med en viss unken kvinnosyn som ev kan störa mera när läsaren är äldre, men det är tyvärr inte ovanligt.

    Jag läste den förkortade versionen först och den fullständiga senare och jag tyckte faktiskt att den funkade mycket bättre i lång version. Det finns vissa bakgrundshistorier som får sin förklaring (t.ex Vargmannen). Och de korta människoödena i marginalen är ju Kings styrka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om jag ska läsa om den så blir det givetvis den långa versionen, något annat är ju otänkbart :) Men jag vet faktiskt inte om jag vågar. Tänk om jag förstör den bästa bok jag någonsin läst :o

      Radera
    2. Risken finns förstås. Min sambo och jag hade för några år sedan ett projekt där vi visade våra barndomsfilmer för varandra (uppväxt i olika länder och en viss åldersskillnad). Vissa höll, som t.ex Resan till Melonia, medan Dunderklumpen inte gjorde det. Och Vilse i pannkakan fick mig att undra vad de riktigt rökte på den tiden ;-)

      Radera
    3. Ha ha, jag har faktiskt tittat på några av mina favoriter som yngre och det är inte många som åldrats med värdighet :) Vilse i pannkakan ja, jag var nog lite för gammal för den, men jag har några traumatiska minnen av Staffan Westerberg. Och rökte på... det gjorde väl alla inom de "kreativa" yrkena på 70-talet ;)

      Radera