lördag 14 januari 2017

Bästa brittiska TV-serien

Lyran har startat upp en ny veckoutmaning, den handlar om att plocka ut det bästa av någonting. Det här är första gången jag hoppar på den, jag kunde inte motstå temat. Veckans uppgift: Berätta om den allra bästa brittiska TV-serien!

Jag får något slags prestationsångest när jag får en uppgift som handlar om det bästa, det sämsta, älskar, hatar... och så vidare. För mig är det väldigt starka uttryck och det brukar ställa till med problem, speciellt när det handlar om bästa. Det är ju singular och det betyder en. I det här sammanhanget (som det är i nästan alla andra också) så är det omöjligt. Jag väljer tre och då tre helt olika genrer.

Den jag kom på först är ju självklart, för mig, Sherlock. Denna underbara serie med Benedict Cumberbatch som en modern version av Sherlock Holmes. Tyvärr har ju SVT inte längre råd att köpa in bra program så fjärde säsongen går bara på Netflix. Det är alltså bara att vänta på DVD-boxen.

En annan riktigt bra brittisk TV-serie är en jag nästan precis har sett, The Last Kingdom, som bygger på Bernard Cornwells böcker. Första säsongen utspelar sig 872 och kungadömet Wessex är hårt ansatt av danerna.

När jag satt och funderade över bra brittiska TV-serier så började jag tänka på att det ju måste finnas någon rolig också. Brittisk humor är ju något av det bästa jag vet. Då kom jag på att det fanns en serie i början av 2000-talet. Coupling. Något av det roligaste jag har sett. Tyvärr missade jag en hel del avsnitt i början, men sedan var jag fast. Den handlar om sex vänner och deras kärleksproblem, skulle man nog kunna säga.

24 kommentarer:

  1. Hmm, jag har inte sett någon av de serierna. Så mycket jag måste ha missat :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle nog kunna titta på TV dygnet runt bra länge innan man har sett allt :)

      Radera
  2. Sherlock är nog den enda av de här tre som jag sett skymta förbi. Men den fastnade jag inte för.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var väldigt tveksam när jag började titta på första avsnittet, men det funkade med en modern Sherlock :)

      Radera
  3. Har fortfarande inte startat Sherlock det är alltid något som kommer mellan, men någon gång så haha

    SvaraRadera
  4. Sherlock har jag påbörjat gillat och glömt fortsätta med. The last kingdom vill jag väldigt gärna se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. The last kingdom blev jag väldigt överraskad av, att jag gillade så mycket som jag gjorde. Det är ju inte direkt min vanliga genre :)

      Radera
  5. Jag funderade på Cornwells böcker, men det har inte blivit av ännu. Sherlock har jag sett lite av och gillat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har till och med köpt Sherlock-boxarna så jag ska kunna titta i lugn och ro :)

      Radera
  6. Av dina tre har jag bara sett Sherlock, utan att fastna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, konstigt nog så verkar inte alla gilla den :)

      Radera
  7. Sherlock är såklart bra! Är nyfiken på The Last Kingdom, låter som en serie i min stil :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, prova The last kingdom. Det ska ju komma en andra säsong någon gång i år, tror jag.

      Radera
  8. Känner inte till någon av dessa tre, men så har jag nog missat TV-serier av senare årtal tyvärr. Lever kvar lite i det förgångna där. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar ju TV-serier och ser massor av dem, ändå har jag också missat massor :)

      Radera
  9. Coupling och Sherlock är höjdarserier, blir riktigt besviken när jag läser att svt inte köper in fjärde delen. The Last Kingdom tittade jag på, men föll aldrig helt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Besviken är inte riktigt rätt ord för att beskriva hur jag kände mig :)

      Radera
  10. Sherlock är även min favorit. Har precis köpt säsong 1 av The Last Kingdom. Hoppas den är så bra som den verkar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var skeptisk när jag började titta på The last kingdom, men det tog inte lång tid innan jag insåg att jag gillade :)

      Radera
  11. Sherlock är en fantastisk serie! Men visst är det synd att svt inte fortsätter sända den. Nu har jag den stora turen att ha Netflix, där den sänds istället och har hunnit se första avsnittet. Last Kingdom började jag titta på men fastnade tyvärr inte riktigt för. Ska kanske ge den en chans till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju helt omöjligt för SVT att tävla mot reklampengar och det är väldigt synd. Jag har ingen lust att ha Netflix också, det vi betalar för TV varje månad är redan på tok för mycket. Det är bara att vänta tills DVD-boxen släpps :)

      Radera