onsdag 7 december 2016

"En väktares bekännelser" av Elin Säfström

Författare: Elin Säfström
Titel: En väktares bekännelser
Genre: Fantasy
Antal sidor: 284
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Tilda Modigh 1
Förlag: Gilla Böcker
Utgivningsår: (original) 2016 (min) 2016
Format: Danskt band
Källa: Bokhyllan
Utläst: 23 november 2016




Första meningen: Jag vet att någonting är på gång eftersom Dumpe är orolig, men jag vet så klart inte vad.

Baksidetext
Stockholm är fullproppat med tomtar, troll, vättar och älvor. De flesta människor ser dem inte tack vare Tilda. Det är nämligen hennes ansvar att rådare och människor hålls ifrån varandra.

I vanliga fall delar Tilda jobbet som stans väktare med sin mormor, men eftersom hon är i Norrland på ett särskilt uppdrag, är allt upp till Tilda nu. Ett angrepp av jordvättar i skolans källare hade räckt gott, och när det börjar rapporteras i nyheterna om folk som försvinner är det verkligen för mycket för en femtonåring, med bara en skabbig gammal hund till hjälp (även om han kan lukta sig till magiska överträdelser). I skolan finns dessutom Hakim, killen med världens brunaste ögon. Om han bara inte var helt trollbunden av överjordiskt vackra Natta, som av någon outgrundlig anledning verkar vilja bli vän med Tilda.

Min kommentar
Egentligen så hade jag inte tänkt att läsa den här boken, men när det kom ett mejl från författaren så kollade jag runt lite på vad andra tyckte och insåg att det här kunde nog trots allt vara något för mig. Det finns på tok för lite tomtar och troll i min läsning.

Det är onekligen lite speciellt med allehanda olika mytologiska varelser som rör sig på Stockholms gator och torg. Jag får en bra känsla för miljön, men det hade nog varit ännu mer speciellt om jag hade känt till Stockholm bättre. Dock stör det mig lite, som Lundabo, att omslaget är från Lund, inte Stockholm. I alla fall så befinner vi oss i vår verkliga värld, men med knorr skulle man kunna säga.

Boken är väldigt snabbläst, det tog bara några timmar att läsa ut den, mest tack vare att det var spännande och intressant, men de korta kapitlen hjälpte till. Det fanns liksom alltid tid för bara ett kapitel till. Språket är väldigt rappt och utan onödiga krusiduller. Det finns inga onödiga utsvävningar. Precis i min smak. Jag gillar hela tonen i boken.

Tilda är en mycket speciell person och något så ovanligt (i böcker skrivna av vuxna) som en trovärdig 15-åring. Jag gillar henne. Mycket. Hon är modig (hon heter ju till och med det) och lite lätt cynisk (min favorittyp när det gäller humor). Hon har en stor portion integritet, något som annars verkar vara ovanligt nu för tiden, och trots att hon hela tiden oroar sig för att göra bort sig så bryr hon sig egentligen inte. Tilda ser sig dessutom överhuvudtaget inte som ett offer, trots att hon skulle kunna ha anledning att göra så. Först reagerade jag på hennes vuxna språk och ordval, men när jag fick veta att hon älskade svenska så köpte jag det också. Jag kan verkligen känna igen mig i Tilda, som 15-åring, minus den magiska delen då förstås.

Det som möjligtvis drar ner betyget något är förutsägbarheten. Efter bara några kapitel hade jag listat ut alltihop, planteringarna var väldigt tydliga. Lite irriterad blir jag över att Tilda inte ser allt det som är uppenbart, men hon är ju bara femton och har huvudet fullt av massor av annat. Nu är det inget som stör i det stora hela, för detta är ändå mycket spännande. Speciellt imponerad blir jag över författarens fantasifulla namn på alla varelser.

Detta är inte bara en fantasy utan även en sorts uppväxtskildring och jag tycker Elin Säfström gjort ett riktigt bra jobb med balansen här. Jag tycker det är på tiden att nordiska väsen får vara med i en bok. Vem gillar inte tomtar, troll och älvor liksom. Jag hoppas verkligen att det kommer minst en bok till om Tilda för jag vill veta hur det går för henne.

Boktipsets estimerade betyg var 4,7 och genomsnittet 4,3 (beräknat på 6 betyg).
Goodreads hade den 3,84 i genomsnitt (beräknat på 25 betyg).
Jag ger den 4,0
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om En väktares bekännelser: C.R.M. Nilsson, Boklysten och Romeo and Juliet.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

14 kommentarer:

  1. Å ena sidan känns detta inte som min typ av bok, å andra sidan gillar jag ju den typ av språk och karaktärer som du beskriver... Håhåjaja, nu blev det svårt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är fantasy-delen som avskräcker dig så är den inte så stor att du behöver det. Visst, det är lite tomtar och troll med, men det mesta är fullständigt normalt :)

      Radera
  2. Jättehärlig bok. Trots att jag precis som du inte var speciellt intresserad i början, men jag föll pladask. Och det kommer fler böcker har jag förstått. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det skönt att man kan ändra sig? Jag är så glad att jag gjorde det :)

      Radera
  3. Har ju en särskild faiblesse för allehanda väsen inom gammal folktro så denna verkar klart intressant, trots cynism (sånt kan enligt mig vara både okej och mindre okej, beror lite på typen). ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tilda är egentligen mest självironiskt cynisk och jag tror det är min favorittyp :)

      Radera
  4. Har inte hunnit börja på boken ännu, men snart så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den går väldigt snabbt att läsa, det är omöjligt att sluta när man väl har börjat :)

      Radera
  5. Tyckte mycket om den. Och det kommer minst en bok till - mejlade förlaget och frågade när jag hade läst ut den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tänkt där, det är typiskt sådant som jag inte kommer på att man kan göra; fråga förlaget :)

      Radera
  6. Jag hoppas också på fler böcker om Tilda :) Det är verkligen en härlig bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som att det planeras i alla fall en till :)

      Radera
  7. Tyckte mycket om boken, är svag för böcker med nordisk mytologi i sig =) När det också finns en härlig cynisk humor i boken så blir det bara ännu bättre =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju väldigt sällan som det är tomtar och troll i böcker, det är mest andra konstiga varelser så detta var jättekul :)

      Radera