söndag 18 september 2016

En smakebit på søndag: Bödelns sång

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från virkeligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

De senaste dagarna har det inte blivit speciellt mycket läst här. I år var det nämligen vår tur att ha den stora återträffsmiddagen. Ett event som går av stapeln varje år och har gjort sedan 1996. Tolv personer på trerätters middag tar en del tid och kraft, men det är ändå ganska kul. Nu är det i alla fall gjort och det är inte vår tur förrän 2022 igen.

Trots bristen på tid så lyckades jag läsa ut Den du borde frukta av Ingrid Elfberg, igår morse innan alla middagsförberedelser började, så smakebiten kommer ur nästa bok som blir Bödelns sång av James Oswald. Detta är tredje delen om kommissarie McLean i Skottland.

Min smakebit är från sida 15.
McLean gav inte en doktor Wheeler tid att hälsa på honom, han rusade bara i väg genom korridoren och förväntade sig att hon skulle hålla jämna steg. Han hade känt henne i... vad kunde det vara? Ett halvår nästan? Hon var tystlåten, kompetent och ofattbart ung för att ha så ingående kunskaper om den mänskliga hjärnan, och hon hade gett honom hopp om att Emma en dag skulle återhämta sig. Hade lovat att höra av sig så fort det hände något.
     Och nu hade det gjort det.

30 kommentarer:

  1. Oj, vilken dag det måste ha varit med mat till 12 personer! James Oswald har jag inte läst något av, men är nyfiken på hans böcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det mesta gick att förbereda, men det har ju tagit en del tid :) James Oswald tror jag faktiskt är på väg att övertyga mig nu i tredje boken :)

      Radera
  2. Tack för smakbiten, ny författare för mej.

    SvaraRadera
  3. Jag tycker den här serien har så fina omslag, men tror inte riktigt att de är något för mig. Eller? Med övernaturliga inslag kanske det skulle vara något...

    Mat till 12 personer låter inte lätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har nog egentligen svårt att det lilla övernaturliga som är ska kompensera allt det andra, men den här serien är en luring. Du får kanske prova, jag tror böckerna finns att låna som e-böcker på biblioteket.

      Att utfodra 12 personer är en utmaning i logistik. Det gillar jag :)

      Radera
  4. Svar
    1. Har inte kommit så långt än, men jag tror att jag gillar :)

      Radera
  5. Vad kul det låter med en sådan träff. Det tar mer tid än man tänker sig att laga mat åt så många. Och beräkna rätt mängd, vi brukar äta rester långt efteråt...
    Den här boken fick jag från förlaget men jag har ju inte första i serien så jag vet verkligen inte om jag ska läsa den eller inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt mängd är något som vi aldrig kommer att lära oss. Jag brukar vara mer nära rätt svar, men jag får alltid kompromissa med sambons uppfattning. Vilket betyder att vi får äta rester hela veckan :)

      Som du säkert kan gissa så rekommenderar jag att läsa böckerna i ordning :)

      Radera
  6. sådana där traditioner ska en vara rädd om! tack för smakebiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tycker det är kul och det är rent fantastiskt att de/vi har lyckats hålla detta vid liv så länge :)

      Radera
  7. Jag hade förmånen att vara en av de tolv. Måste säga att ni lyckades fantastiskt bra! Oerhört gott och trevligt. Vi ses om ett år. Under tiden får jag ju följa din blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Både att du tyckte om middagen och hittade till min blogg :) Men tänk att det tagit 20 år för oss att komma på att vi har samma favoritförfattare. Inte klokt.

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Den boken står och väntar och den hoppas jag hinna med nästa månad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag trodde att jag var sist på den här bollen...

      Radera
  9. Tack för smakbiten. Har inte läst den serien. Låter roligt med återträffsmiddag, men säkert jobbigt att laga mat åt så många personer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Serien är faktiskt ganska bra, den är lite annorlunda i jämförelse med andra deckare.

      Radera
  10. Den här har jag tänkt läsa, frågan är bara när ;). Återträffsmiddag låter kul men är förstås en hel del fixande med mat till så många. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där när-frågan är ständigt närvarande :)

      Återträffsmiddag är kul och om man förbereder allt så långt man kan innan så brukar det fixa sig :)

      Radera
  11. Återträffsmiddag låter som mycket jobb men väldigt trevligt :)
    Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mycket trevligt är det. Och mycket vin brukar det gå :)

      Radera
  12. Har bara hunnit läsa första delen i den här serien och tänker fortsätta följa serien. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att andra läser den också. Och att jag faktiskt inte alls är sist på den :)

      Radera
  13. Får lite lätt ångest bara av tanken att laga trerätters till ett helt gäng. Jag är nöjd om det blir middag till mig själv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen blir det mer än tre rätter, eftersom förrätten ska vara något som kallas "stående sillbord" (ja, det finns specifika regler för alla rätterna), vilket betyder att det är som ett litet smörgåsbord :)

      Radera
  14. Det hørtes ut som et stort arbeid! Tolv stykker og tre retter må virkelig ta sin tid :-) Godt det ikke er du som skal gjøre det hvert år :-)
    Jeg synes boken du deler fra ser spennende ut, så den skriver jeg ned :-) Ha en riktig fin søndagskveld!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag började i onsdags. Då skulle sillen läggas in :) Jag gillar ju att laga mat och tycker det är kul att bjuda andra på middag. Men ja, jag är glad att det inte är vi som har det här varje år. Vart sjätte år är tillräckligt :)

      De två första böckerna har varit ganska bra och jag tror inte att denna gör mig besviken.

      Radera
  15. Tack för smakbiten. Ingen författare jag läst något av, ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns ju så många böcker att läsa.

      Radera