lördag 28 november 2015

"När hundarna kommer" av Jessica Schiefauer

Författare: Jessica Schiefauer
Titel: När hundarna kommer
Genre: Drama
Antal sidor: 298
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: (original) 2015 (min) 2015
Format: Danskt band
Källa: Bokhyllan
Utläst: 6 november 2015




Första meningen: Kontaktlinsen ligger som en liten, dallrande skål på toppen av Isaks pekfinger.

Baksidetext
Ester och Isak. Isak och Ester. Två unga människor i ett litet samhälle i Sverige. Småstadstristessen den här våren löper sida vid sida med de nynazistiska strömningar som blir allt synligare: Ett hakkors i svart bläck på mattebokens pärm, en torshammare om halsen, skrålande fyllesång om fosterlandet på festerna.

När Ester och Isak en vårkylig kväll möts på en av festerna vid sjön förändrar de varandra. Deras förälskelse väcker dem till liv.
Ester sover allt oftare över i Isaks pojkrum, äter frukostmackorna vid hans köksbord.

Isak har en lillebror som heter Anton.

Och det här är berättelsen om Esters och Isaks stora kärlek. Och det är berättelsen om när Anton tog en annan människas liv.

Min kommentar
Egentligen hade jag inte tänkt läsa den här boken, men sedan verkar alla planeter ha ställt sig i exakt rätt position och plötsligt låg boken här hemma och Kulturkollo skulle bokcirkla om den. Jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig.

Om du har bråttom och inte har tid att läsa hela inlägget så kan det sammanfattas med följande: Herregud! Läs!

Jag vet inte riktigt i vilken ände jag ska börja och jag är osäker på om det finns något kvar att säga om den här boken som inte redan är sagt. Men jag gör väl ett försök. Nu är det väldigt längesedan jag var tonåring, men eftersom det är en ganska traumatisk tid (även utan de händelser som berättas här) så finns det väldigt tydligt kvar i minnet. Och visst var väl tonårskärlek precis så här? I alla fall som den beskrivs i början. Det som händer sedan gör den bara jobbig och hemsk. I all välmening så kan man faktiskt kväva någon med kärlek. Och stackars Ester, som inte hör hemma någonstans och som tar avstånd från alla som verkligen bryr sig om henne. Man tror man är så klok när man är 16 år.

Det som är så fantastiskt med den här boken är att den utan pekpinnar och utan minsta moraliserande förklarar att allt inte är svart eller vitt. Att det inte bara är offret som är offer. Hur lätt allt kan gå överstyr under rätt (fel) omständigheter. Att kärlek kan yttra sig på så många olika sätt. Och att det aldrig tar slut för de inblandade. Jag kände det lite som att allt berättades utifrån, att jag stod på utsidan och tittade in och kunde känna allt utan att färgas av mina eventuella känslor för enskilda individer. För mig var det väldigt effektfullt. Det var distanserat, men ändå otroligt nära och intensivt.

Jag gillade språket, även om jag tyckte det var väldigt mycket Ester sa, Isak tänkte, Anton gjorde, men det var nog samtidigt det som gjorde att jag kikade in utifrån. Lite stereotypt var det ibland, vilket faktiskt kan förstärka saker och ting också. Det är inte bara av ondo.

Boken är väldigt snabbläst, men på intet sätt lättsam och enkel. Jag kan inte förstå varför somliga författare måste skriva böcker på flera hundra sidor med hur många karaktärer som helst. Det går ju alldeles utmärkt att göra så här.

Boktipsets estimerade betyg var 4,6 och genomsnittet 3,84 (beräknat på 39 betyg).
Goodreads hade den 4,13 i genomsnitt (beräknat på 99 betyg).
Jag ger den 5,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om När hundarna kommer: Romeo and Juliet, Carolina läser, Lotten och Läsresan.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

15 kommentarer:

  1. Se där. Så lika vi tyckte :-)
    Jag hade förberett ett inlägg för idag så nu länkade jag till dig också..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt :) En helt fantastisk bok, den borde vara obligatorisk läsning i skolan.

      Radera
  2. Jag måste läsa När hundarna kommer! :)

    SvaraRadera
  3. Jag bara måste läsa den! :) Hoppas att tomten kommer med den till mig.

    SvaraRadera
  4. Bästa boken för mig i år, utan tvekan! Vad bra att du inte väntade med den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland gör man saker man egentligen inte vill och så blir det så väldigt bra :)

      Radera
  5. Verkligen en fantastisk bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så annorlunda och bra, tror det behövs fler sådana här böcker.

      Radera
  6. Jag hade inte heller tänkt läsa den här boken, men kanske är det dags att även jag ändrar mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om man säger så här... den här boken kommer, förmodligen, att sluta som nästbästa bok jag läst i år...

      Radera
  7. Tack för tips och väldigt intressant recension, den här boken måste jag köpa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. jag har en fråga,
      Hur tänker du om romanens titel “När hundarna kommer”? Vilken betydelse har hundarna i denna roman

      Radera