måndag 30 november 2015

Film: Child 44

Titel: Child 44
Originaltitel: Child 44
Genre: Thriller
Regissör: Daniel Espinosa
Manus: Richard Price, Tom Rob Smith (bok)
Skådespelare: Tom Hardy, Joel Kinnaman, Fares Fares, Noomi Rapace, Gary Oldman
Utgivningsår: 2015
Produktionsland: USA
Längd: 137 min
Serie: -
Såg den på DVD 13 november 2015





Handling
Moskva 1953. Stalins järngrepp är hårt och obarmhärtigt och säkerhetstjänsten är brutal och urskiljningslös. I detta "perfekta" samhälle finns inga brott, men ändå lever miljoner i ständig skräck. Officeren Leo Demidov är en idealistisk krigshjälte, som är lojal mot sin arbetsgivare. Han tror att han är med och bygger ett perfekt samhälle, men han har börjat tvivla... tvivla på ett samhälle som kommenderar sina medborgare att tro att brott inte existerar, men där man försöker mörka ett barns död.

Min kommentar
När jag läste boken av Tom Rob Smith blev jag fullständigt överväldigad av alla känslor jag kände. Den berörde mig verkligen på djupet. Därför hängde jag ju givetvis på låset när filmen släpptes, men som med allt annat så fick den vänta i kön.

Jag vill poängtera att jag förmodligen inte är helt objektiv i min bedömning av den här filmen, just för att jag älskade boken. Filmen gör mig nämligen väldigt besviken. Det börjar direkt vid start. Jag förstår inte alls vad den egentligen handlar om den första kvarten eller så. Och då har jag ju som sagt läst boken.

Sedan kommer min allra största invändning mot den här filmen och alla andra filmer som tycker att engelska med brytning är en bra idé. Det är det inte. Jag blir alldeles skogstokig av den svulstiga ryska accenten, som i många fall är extremt dålig och ibland lyser svenska igenom lika starkt som Rudolfs röda mule. Dessutom kommer enstaka ryska ord mitt i alltihop. Alltså. Vi fattar att allt utspelar sig i gamla Sovjet, vi förstår att det är ryssar som pratar. Snälla, sluta omedelbart med det här påhittet. Tittarna är inte korkade. Välj ett språk och håll er till det.

Skådespelarinsatserna är överlag inte speciellt bra. Inte ens Joel Kinnaman gör det som han brukar, men han kan i alla fall gå ifrån den här filmen med huvudet högt. Han får åtminstone godkänt. Oftast tycker jag de spelar över så jag blir alldeles rådvill. Är det en parodi jag tittar på? Värst av alla är nog faktiskt Noomi Rapace, det är inte mycket av det hon gör och säger som känns äkta. Tom Hardy ligger inte långt efter. Den enda som får plus i kanten är Fares Fares. Tyvärr har han en ganska liten roll.

Filmen är rörig och oklar och spretar åt alla håll. Det känns lite som att den försöker vara deckare, thriller, krigsfilm och relationsdrama samtidigt. Ingen av trådarna får egentligen mest fokus utan barnmorden, Stalintiden, paranoia och äktenskapet mellan Leo och Raisa känns alla som sidohistorier vilket ju betyder att hela filmen blir som flera sidohistorier. Den får inte heller fram den där fasan och hjälplösheten som jag tyckte var det starkaste med boken. Inte heller är den speciellt spännande för att vara en thriller. Tempot är väldigt långsamt och trots att filmen är drygt två timmar lång så händer det inte speciellt mycket.

Betyget blir ändå godkänt, för hur det nu än är så tittade jag klart och ibland glänste det till. Men läs boken i stället.



Filmtipsets estimerade betyg var 3 (beräknat på 353 betyg).
IMDb hade den 6,4 i genomsnitt (beräknat på 28 226 betyg).
Jag ger den 3,0.
Filmen är
TråkigKlurig
RoligFörutsägbar
TrovärdigSnyggt foto
OsannolikSpännande
RomantiskFör lång
SorgligFör kort

Filmen kan köpas på cdon och discshop.

11 kommentarer:

  1. Synd. Jag vill väldigt gärna se den här (och läsa boken) då jag gillar Tom Hardy, men jag får väl sänka förväntningarna...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltså, alltihop kan ju ha berott på den där ryska brytningen. Det är typiskt en sådan grej som kan förstöra en hel film för mig :)

      Radera
  2. Känns ändå lite lockande att se.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kunde inte stå emot, trots att jag läst en del negativt om den.

      Radera
  3. SV: Ja jag tyckte faktiskt att Jurassic World var riktigt spännande och rolig.

    SvaraRadera
  4. Som sagt var så tyckte vi nog lika fast du är lite mer uttrycklig:-)
    Jag tyckte verkligen inte Rapace var bra i början, men efterhand så tog det sig till en acceptabel nivå. Och det säger väl allt...
    Och den var ju i alla fall inte dubbad ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte Noomi Rapace bara gick omkring och skrek "Leo" hela tiden :) Med den här rollistan så är det inte OK med acceptabel nivå, jag vet ju att de kan mycket bättre. Och dubbad är faktiskt värre än brytning, där har du rätt :)

      Jag har många gånger fått höra att jag måste vara mer smidig, oftast har jag dock ingen som helst lust till det. Men jag kan. Om jag vill :)

      Radera
  5. Har funderat på att se denna filmen, men blir kanske boken istället

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen rekommenderar jag att man hör med någon annan också, jag blev så otroligt besviken på filmen att det nästan var svårt att hitta några försonande drag. Jag fattar inte hur man kan förstöra en så bra bok.

      Radera
  6. Jag såg filmen för ett tag sedan usch så trist och jag gillade den inte alls trots den fantastiska skaran skådespelare, men inte ens de kunde göra något rätt. Tyvärr gjorde inte filmen mig direkt sugen på att läsa boken, men vem vet kanske längre fram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, du får inte döma boken efter filmen! Boken är helt fantastisk. Jag fattar inte hur de här vanligtvis bra skådespelarna plötsligt kan bli så dåliga.

      Radera