lördag 6 juni 2015

"Ensam på Mars" av Andy Weir

Genre: Science fiction
Antal sidor: 448
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The Martian
Översättare: John-Henri Holmberg
Serie: -
Förlag: Bookmark Förlag
Utgivningsår: (original) 2011 (min) 2015
Format: Inbunden
Källa: Rec ex
Utläst: 18 maj 2015






Första meningen: Jag är körd.

Baksidetext
Efter en misslyckad rymdexpedition lämnas Mark Watney ensam kvar på Mars. Hans besättning är övertygad om att han är död, men Mark Watney lever i alla fall för tillfället. Utan möjlighet att kunna kommunicera sin belägenhet med jorden inser han snart att han måste utnyttja alla sina kunskaper för att överleva. Utrustad med en stor portion skarpsinne, och en ännu större dos självironi, ger sig Mark Watney i kast med att utmana den röda planetens ogästvänliga miljö med målet att en dag kunna återvända hem.

Min kommentar
Vad är science fiction för dig? Måste det finnas aliens, monster och utomjordingar? I så fall är detta ingen science fiction. Den här boken handlar bara om en enda ensam man, som blivit kvarlämnad på Mars. Den är som en Robinson Crusoe eller Castaway med en tvist.

Efter att ha läst bara några sidor så är jag fast och Mark Watney min nya idol. Den där mannen hade jag gärna haft med mig överallt, då skulle jag känna mig fullkomligt trygg. Här finns en del blinkningar till MacGyver, men helt seriöst: MacGyver, släng dig i väggen! Du är omsprungen med ljusår.

För mig, som inte brukar gilla detaljerade beskrivningar av allehanda saker, kommer det lite som en överraskning att jag tycker att Marks noggranna beräkningar ger en extra dimension till historien. Det är kemi, fysik, botanik... ja, allt som behövs för att överleva i en fientlig miljö. Det är verkligen tur att han är maskiningenjör/botaniker, en kombination som torde vara ovanlig. Och att han är extremt kreativ.

Det är fascinerande att han aldrig ger upp, trots att Murphys lag drabbar honom. Oavbrutet. Det ena livshotande problemet efter det andra dyker upp. Vilken mardröm. I stället för att ge sig hän åt misströstan (för allvarligt talat, hur troligt är det att han överlever detta?) så fokuserar han på att skaffa vatten, syre och kalorier. Hela tiden med en stor portion humor.

Halvvägs in i boken börjar jag bli orolig på riktigt, det händer ju trots allt att hjältar dör. Jag blir tvungen att ta pauser i läsningen för att adrenalinpåslaget blir för stort. Upplösningen är oviss och jag har monologer med mig själv om det verkligen är möjligt att han ska dö. De sista hundra sidorna vågar jag knappt läsa och jag vet inte om jag vill komma till slutet eller ej.

Det här kan nog vara den mest psykiskt påfrestande bok som jag har läst. Någonsin. Det händer inte ofta att jag nästan börjar hyperventilera under läsning. Till och med sambon drog jag in i detta och berättade löpande vad som hände (förutom slutet, kanske vill han läsa själv), jag var ju tvungen att lätta på trycket. Den här boken kommer jag att rekommendera till alla jag känner. Och filmen, naturligtvis ska jag se filmen.

Jag har skrivit om den här boken i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 5,0 (beräknat på 30 betyg).
Goodreads hade den 4,35 i genomsnitt (beräknat på 104 094 betyg).
Jag ger den 5,0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Ensam på Mars: Bokhuset, Bokparadiset och Vår bokvärld.

Boken kan köpas på Adlibris, Bokus och cdon.

24 kommentarer:

  1. 5.0 och inte en "vanlig" science fiction. Oj, oj... Fast frågan är om mina nerver klarar detta. Jag minns fortfarande en scen från Månbas Alpha från när jag var liten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt ovanlig bok och egentligen ska den nog inte klassas som science fiction. Jag tror att allt som hände är fullt möjligt :)

      Radera
  2. Den här vill jag läsa väldigt snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den går snabbt att läsa eftersom det knappt går att lägga ifrån sig den :)

      Radera
  3. Tyckte också att den var otroligt bra, men den verkar ha drabbat dig lite hårdare ändå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har en liten släng av klaustrofobi och även om karln har en hel planet för sig själv så är den klaustrofobisk för han kan inte komma därifrån :)

      Radera
  4. Älskade den också. Och just det där behovet att löpande informera våra partners om bokens förvecklingar verkar vara genomgående för oss som läst den. Min make var dock måttligt road haha. Tror Matt Damon blir kanonbra i rollen som Mark. Han har den där glimten i ögat som är nödvändig för rollen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sambon ville veta mer och kanske läser han den innan filmen kommer. Ibland älskar jag Matt Damon och ibland har jag svårt för honom, men den här rollen tror jag att han kommer att glänsa i :)

      Radera
  5. Roligt att du gillade den så mycket. Är fortfarande lite osäker på om det är en bok för mig men kanske ger jag den en chans någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev lite osäker när jag först hörde talas om den och alla tekniska detaljer den sas innehålla, men de passade in väldigt bra.

      Radera
  6. Vet inte om nerverna håller denna :D borde prova :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, när man börjar hyperventilera över en bok då är det spännande på riktigt :)

      Radera
  7. Jag håller på att lyssna på den, det tar ju lite tid men jag gillar den hittills :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli spännande att se vad du tycker om uppläsningen. Om sambon tar sig an denna så blir det som ljudbok.

      Radera
  8. Jag ska bara läsa den här. Jag hoppas att jag vågar läsa den. När det gäller böcker är jag inte så lättskrämd men att bli lämnad ensam kvar på en öde planet låter hur otäckt som helst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte hela tiden tänka bort det där med öde planet. Vid de tillfällen när det inte funkade så blev det nästan olidligt.

      Radera
  9. Jag blev också otroligt förtjust i denna bok! Jag har nyligen läst ut den och min rec kommer imorgon. Men ser framemot filmen nu, hoppas de får till det riktigt bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska bli intressant att läsa din recension. Jag är faktiskt lite orolig för filmen... Är det ens möjligt att få den lika bra?

      Radera
  10. Precis, vilken spännande bok! När jag börjat läsa den så läste jag den precis överallt, vid en av de spännande episoderna när allt gick åt skogen så glömde jag att gå av tåget. Veckopendlar Stockholm Norrköping, och den söndagkvällen hamnade jag i Linköping. Fick vänta länge men det gjorde inget när jag hade denna bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag inte pendlade med den här boken, då hade jag också glömt att gå av tåget :) Jag fick riktig andnöd mot slutet.

      Radera
  11. Jag ångrar verkligen att jag såg filmen först - eller, jag visste faktiskt inte att boken fanns förrän jag redan sett den. Nu visste jag ju redan ungefär hur det skulle gå, även om det förstås inte är identiskt, så jag fick inte samma skräckblandad förtjusning-läsning... Men å andra sidan kunde jag inte låta bli att sträckläsa den ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De sista sidorna var så otroligt spännande, jag var inte någon gång säker på att att han skulle klara sig. Jag gillar den där osäkerheten, det får mig nästan att hålla andan. Filmen förbokade jag för flera månader sedan och jag väntar otåligt :)

      Radera