måndag 29 december 2014

Boktolva 2015

En av de riktigt bra utmaningarna som florerar i bokbloggosfären är Boktolvan, som har sitt ursprung hos enligt O. För femte året tänkte jag ge mig på att rensa lite bland de olästa författarna i bokhyllan.

Bland böcker som är inköpta 2011-2013 och fortfarande olästa hittar jag inte mindre än 76 nya författare. Det gjorde ju det hela lite mer komplicerat att behöva plocka bort 64 stycken, men förmodligen kommer jag att läsa dem också. Kanske till 2016...

Detta är de tolv nya författare och deras böcker som jag tänkt ge mig på nästa år:

Mia Ajvide (Mannen som föll i glömska)
Diana Gabaldon (Främlingen)
John Green (Förr eller senare exploderar jag)
Hillary Jordan (Mississippi)
Rachel Joyce (Harold Fry och hans osannolika pilgrimsfärd)
Will Lavender (Blind lydnad)
Erland Loe (Doppler)
Paul McEuen (Virus)
Louise Penny (Mörkt motiv)
Cecilia Samartin (Señor Peregrino)
Mikael Strömberg (Vätten)
Karen Thompson Walker (En tid för mirakel)

Några av de här böckerna känns det som att alla andra har läst, utom jag. Har du läst? Vad tyckte du?

26 kommentarer:

  1. Lugn. Det är flera av dem jag inte heller har läst ;)

    SvaraRadera
  2. Där var det några som jag också funderar på att ta med på min Boktolva... Författare alltså. Jag lånar loggan om det är OK.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, då kan vi jämföra sedan :) Låna på!

      Radera
  3. De enda jag har läst är Diana Gabaldon och John Green. Gabaldon älskar jag ju, men Green blev jag inte lika begeistrad i som alla andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska bli spännande att läsa båda och sedan gärna se film/serie också :)

      Radera
  4. Jag har bara läst två av dessa, Green och Gabaldon. Visst gillar jag John Green men precis som ovanstående kommentar är jag inte lika begeistrad som alla andra. Gabaldon är Verkligen inte min typ av bok, historiska romaner... Men känner jag mig själv rätt kommer jag väl att läsa nästa del också. De nya utgåvorna från Bookmark är ju väldigt snygga om inte annat! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju tjuvstartat på Främlingen och det är nog tur. Det känns som att jag inte kommer framåt alls. Jag har ju dessvärre redan del sex och sju i den serien, så...

      Radera
  5. Många intressanta på din Boktolva, har läst Mississippi och Mörkt motiv och gillade båda väldigt mycket.. Funderar lite på att ta med Gabaldon, och kanske någon till författare som finns här, på min Boktolva. Säger lite som Lotten, tänkte låna din bild iom det är ok... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både Mississippi och Mörkt motiv känns väldigt lovande. Låna på bara!

      Radera
  6. Där var det tre riktigt bra böcker jag läst : blind lydnad , främlingen och mississippi

    SvaraRadera
  7. Gabladon och Green har jag läst och gillat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara de två författare som de flesta läst :)

      Radera
  8. Förr eller senare exploderar jag tyckte jag inte så mycket om, men Mississippi och Mörkt motiv gillade jag. Doppler har jag inte läst, men det jag läst annars av Erland Loe har jag gillat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är verkligen nyfiken på Erland Loe, det borde passa mig :)

      Radera
  9. Den här utmaningen tycker jag mycket om och den är inte så svår att ro i hamn så boktolvan blir det för mig med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den brukar inte vara speciellt jobbig, men väldigt kul :)

      Radera
  10. Mannen som föll i glömska är en gammal favorit!! Vätten är också helt okej. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju lovande :) Vätten har jag hört en del dåligt om så den var jag lite orolig för.

      Radera
  11. Jag hoppas att det är okej att man lånar bilden i år igen. :)

    SvaraRadera
  12. Är det verkligen femte året? Hjälp vad tiden går. Har också tänkt läsa Gabaldon i år, men det är riktiga tegelstenar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamän, femte året. Tiden går fort när man har roligt :) Vet inte än om det blir fler Gabaldon än den första, den är otroligt seg att läsa och som sagt inte speciellt tunn.

      Radera
  13. Gillar både Green och Penny, men den bästa av dem som jag här läst i listan är Tid för mirakel :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att En tid för mirakel kan passa mig väldigt bra :)

      Radera