lördag 12 juli 2014

"Zack" av Mons Kallentoft & Markus Lutteman

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 424
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Herkules
Förlag: Bookmark
Utgivningsår: (original) 2014 (min) 2014
Format: Inbunden
Källa: Rec ex
Utläst: 20 juni 2014






Första meningen: Den tolvårige pojken ligger på rygg i det vildvuxna gräset och andas med korta andetag.

Baksidetext
Fyra asiatiska kvinnor hittas brutalt avrättade i en lägenhet. En femte dumpas svårt stympad utanför Södersjukhuset. Att döma av hennes sargade kropp har hon blivit attackerad av hundar.

Tjugosjuårige Zack har gjort kometkarriär inom Stockholmspolisen. På dagarna är han en driven kriminalinspektör vid Särskilda enheten. På nätterna flyr han verkligheten med droger på klubbar. Han vet att det inte kommer att hålla, men de blodiga minnena från hans barndom driver honom mot avgrunden.

Jagad av polisens internutredare försöker Zack tillsammans med kollegan Deniz att lösa den värsta mordvågen i Sveriges moderna historia. Handlar det om kvinnohat, rasism eller människohandel? Det enda som är säkert är att fler kvinnor kommer att dö om de inte hittar mördaren.

Min kommentar
Zack är första delen i en alldeles ny serie och är skriven av ett alldeles nytt författarpar; Mons Kallentoft och Markus Lutteman. Först, ska jag erkänna, kände jag mig ytterst tveksam till om jag ville läsa denna. Kallentofts böcker om Malin Fors avskräckte mig lite, jag orkar bara inte med fler döda andar som pratar. Hela tiden. Sedan tänkte jag att Lutteman kanske skulle lyckas tona ner det där som jag inte gillar och bestämde mig gjorde jag när det påpekades att det här ska bli en serie som bygger på myterna om Herkules stordåd.

Var mytologin är undrar jag fortfarande, men ångrar mig gör jag inte. Här finns inga döda andar som pratar, även om det faktiskt tycks finnas en. Som ger örfilar. Allt vad du läser här efter kommer att låta som att jag inte alls gillade den, men det gjorde jag. Verkligen. Det är bara det att den också hade en del av allt det där som nästan får mig att se rött.

Först och främst, Zack själv. En knarkande labil polis vars bästa vän är kriminell gör mig väldigt, väldigt orolig. Och vad är det med alla dessa drogberoende poliser med relationsproblem? Är vi inte bara sjukligt trötta på dem nu? Och detta med att göra allt till en klasskamp... ibland ska man bara göra som chefen säger, oavsett om han är rik och du är fattig. Alla rika är inte onda och alla fattiga är inte goda. När allt görs till politik och generaliseringar då blir jag less och irriterad.

Apropå politik. Det här är så politiskt korrekt att jag faktiskt nästan mår lite illa. Den speciella gruppen där Zack jobbar består av en från arbetarklassen, en homosexuell (som dessutom är invandrare), en handikappad, en Svensson och en överklass. Här finns någon för alla att känna igen sig i, kan man tycka. Mitt problem är dock att jag faktiskt inte kan identifiera mig med någon av dem. På något sätt lever de upp till alla de eventuella fördomar man kan tänkas ha om dem och jag hoppas verkligen de utvecklas lite i kommande böcker.

Boken är väldigt spännande och svår att lägga ifrån sig, mycket beroende på konceptet korta kapitel. Man hinner liksom alltid ett kapitel till... Det är grymt och blodigt, men frossande tycker jag inte att det är. Kanske farligt nära gränsen, men inte över. Dessutom väldigt innovativa tortyrmetoder, som jag aldrig hört talas om tidigare. Hoppas de inte finns på riktigt.

Jag är väldigt nyfiken på vad det är för traumatiskt som hänt Zack, det som beskrivs i prologen. Det fick man väl inte veta, eller missade jag det? Nästa del kommer definitivt att få flytta hem till mig.

Jag har skrivit om den här boken i En smakebit på søndag.

Boktipsets estimerade betyg var 3.8. På Goodreads hade den 3.5 i genomsnitt. Jag ger den 4.5.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Zack: Boklysten, Läsa & Lyssna och Konsten att leva här och nu.

Boken kan köpas på Adlibris och Bokus.

10 kommentarer:

  1. Det låter lovande. Mitt exemplar står ännu oläst i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var faktiskt mycket bättre än jag hade väntat mig :)

      Radera
  2. Jag har samma betänkligheter som du, så jag funderar nog en stund... Missbrukande poliser som balanserar mellan rätt och fel och andar som talar och historiska händelser som plötsligt poppar upp... Lite mer nyskapande kan det gärna få vara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad gäller andra så är den inte det minsta lik Kallentofts tidigare böcker, men de politiska brandtalen och den politiska korrektheten finns fortfarande kvar. Tyvärr.

      Radera
  3. Låter som det finns mycket att störa sig på men 4.5, det är ju bra:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den var otroligt spännande, trots alla de där sakerna att reta sig på :)

      Radera
  4. Ohh, denne syntes jeg virket interessant :D Håper den er oversatt til norsk, og for et vakkert cover :D
    - Siri

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kallentoft har ju översatts till norska förut, så denna kommer nog också snart :)

      Radera
  5. Jag hör till dem som gillat Kallentofts serie om Malin Fors även om den sista bara var en stor känga till den privatiserade vårdomsorgen för gamla och handikappade. Det blev för övertydligt och fel. Sen har jag inte börjat lyssna på den här än just på grund av beskrivningen om hans drogvanor och nattklubbar. Men eftersom du ändå gav ett så högt betyg kommer jag nog lyssna rätt omgående på den.

    SvaraRadera
  6. Det är fortfarande många sparkar på för många saker, men jag tycker nog att det kändes överkomligt. Eller så valde jag att bortse från det eftersom det var så ohyggligt spännande.

    Egentligen är det väldigt konstigt att en bok som är så politiskt korrekt väljer att ha en knarkande polis i huvudrollen. Nästan som att det vore OK och möjligt att klara ett påfrestande jobb med ett sådant liv på nätterna.

    SvaraRadera