lördag 3 maj 2014

"Kommer aldrig mer igen" av Hans Koppel

Genre: Thriller
Antal sidor: 256
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Pocketförlaget
Utgivningsår: (original) 2011 (min) 2011
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 15 april 2014






Första meningen: Hon skrev att hon gillade skogspromenader och mysiga hemmakvällar och sökte någon med glimten i ögat.

Baksidetext
Mike Zetterberg bor med sin hustru Ylva och deras dotter i en villa strax utanför Helsingborg. En fredagskväll kommer inte Ylva hem som väntat efter jobbet. Först tänker Mike att hon tar ett glas vin med sina jobbarkompis men när hon fortfarande inte kommit hem nästa morgon blir Mike förbannad. Hela dagen går utan ett ljud från Ylva och så småningom inser Mike att någonting måste ha hänt henne. När han till slut anmäler sin hustru försvunnen riktas misstankarna snart mot honom själv. Vad ingen vet är att Ylva fortfarande är i livet, och hon befinner sig bara ett stenkast från sitt eget hem.

Min kommentar
Den här boken har stått oläst länge i min hylla. Varför den har blivit stående vet jag inte, jag har hört mycket gott om den och även lite dåligt. Det brukar göra mig väldigt nyfiken. Nu är den i alla fall läst.

Boken är både snabb- och lättläst och det var lite svårt att lägga ifrån sig den. Trots att man visste vad som hade hänt och fortfarande hände med Ylva var det väldigt spännande. Ganska tidigt får man också ganska tydliga indikationer på varför det händer henne. Det som gjorde att jag ändå läste med andan i halsen var att jag ville veta hur det skulle sluta. Slutet var för övrigt inte alls vad jag förväntade mig, men det var ändå så jag tyckte det borde sluta. Även om nu själva upplösningen var lite oförutsägbar så var resan dit ganska så mycket enligt mall 1A, men det gjorde inget.

Min första reaktion efter en stunds läsning var att Mike, det är en patetisk typ, så otroligt rädd för att göra fel att allt naturligtvis blir just fel. I och för sig så skulle inget han gjorde kunnat ändra på det som hände. Själva historien gör mig nästan mörkrädd, jag blir riktigt rädd när jag läser om så här sjuka individer. Jag vet ju att de finns, det står om dem i tidningen nästan varje dag. Hela mitt jag protesterar när jag läser om människor som tror sig ha rätt att ta lagen i egna händer. På slutet får vi veta varför någon tyckte att de hade rätt att utsätta Ylva för det de gjorde. Ylva är inte Guds bästa barn, men hon förtjänar definitivt inte det hon utsätts för. För att ta till en klyscha så blir inte två fel ett rätt.

Det är en otäck stämning i hela boken, smått klaustrofobisk. För mig, som är en härdad spänningsläsare, så är våldsamheterna inte alltför detaljerade, men det är verkligen illa nog. Jag gillar hur karaktärerna växer fram, även om jag inte tycker om personerna, men jag bryr mig i alla fall så mycket om dem att jag vill veta hur det ska gå. De få poliser som är med beskrivs som taffliga, lata och ganska korkade. Bortsett från det så är historien föredömligt berättat, inget beskrivs in i minsta detalj utan jag får helt enkelt uppleva.

Det här blir inte min sista bok av Hans Koppel, frågan är om det blir en thriller till eller kanske en av hans satiriska romaner. Eller varför inte både och.

Boktipsets estimerade betyg var 3.7. På Goodreads hade den 3.30 i genomsnitt. Jag ger den 4.0.
Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Kommer aldrig mer igen: En bok om dagen, Annika och Bokbrus.

Boken kan köpas på Adlibris och Bokus.

10 kommentarer:

  1. Jaha, ska man behöva skriva upp en ny författare på listan då ;-)
    Du är taggad hos mig.

    SvaraRadera
  2. En författare som jag inte har läst ännu men det här låter ju otäckt, spännande och en bok som jag nog vill läsa så småningom. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den var verkligen otäck i sin enkelhet.

      Radera
  3. Jag läste den för nått år sedan, minns egentligen inte något av den, mer än att jag inte gillade den. Jag kollade min recension och jag tyckte det var en komplex intrig som ändå var alldeles för uppenbar, och då föll liksom komplexiteten, den blev onödigt tillkrånglad.... Så inga mer Koppel för mig efter den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju uppenbart från början vem som var skyldig och varför, men så är det ju ingen deckare. Fokus ligger inte på att lösa brottet, eftersom vi redan vet. Men jag var gräsligt nyfiken på hur det skulle sluta.

      Radera
  4. Har varit lite nyfiken på den här. Jag gillar deckare och thrillers. Kommer köpa om jag hittar den på antikvariat/loppis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar att den fokuserar lite på moraliska frågor och dilemman.

      Radera
  5. Åååh, jag älskade denna! Någon recensent nämnde att den är klaustrofobisk på det där viset om en Hitchcock-film kan vara, och jag har bara sett en av hans filmer men tror att jag förstår vad recensenten menar. Huu!

    Jag läste Kom ska vi tycka om varandra av Koppel nyligen, också fantastiskt bra. Läs min text här om du vill: http://annzah.com/2014/march/2014-59-kom-ska-vi-tycka-om-varandra-av-hans-koppel.html

    :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett en del Hitchcock i mina dagar och jag kan nog förstå liknelsen. Ibland kändes det som att jag fick andnöd.

      Det blir definitivt mer Koppel för mig i alla fall.

      Radera