torsdag 6 februari 2014

"Hungerspelen" av Suzanne Collins

Genre: Science fiction
Antal sidor: 307
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The hunger games
Översättare: Lena Jonsson
Serie: Hungerspelen 1
Förlag: Bonnier Carlsen
Utgivningsår: (original) 2008 (min) 2012
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 19 januari 2014






Första meningen: När jag vaknar är det kallt på sängens andra sida.

Baksidetext
Varje år direktsänds Hungerspelen som en av de största mediala händelserna. Från varje distrikt väljs två ungdomar mellan tolv och arton ut att delta. De lottas fram, och skickas omedelbart till huvudstaden där de ska stajlas, tränas och visas upp i direktsända intervjuer. De måste se till att vinna folkets gunst för att få sponsorer. Varje år konstrueras en ny spelplats där ungdomarna släpps ut. Men bara den som överlever får åka hem!

Katniss Everdeen är sexton år. Hon älskar sin lillasyster Prim över allt annat, och försöker skydda henne från allt hemskt i distrikt tolv, men mot Hungerspelen har hon inget skydd. Det namn som dras i lottningen i distrikt tolv är Primrose Everdeen, och Katniss ser ingen annan utväg än att själv ta Prims plats i spelen...

Min kommentar
Många är de som läst och fullkomligt älskat Hungerspelen och jag har känt mig lite utanför och ovetande. Nu har även jag läst den. Men älskar den gör jag inte.

Jag tillhör ju egentligen inte målgruppen för den här boken, men trots att jag tyckte att den var lite väl simpel och naiv ibland, så uppskattade jag historien. Och den har flera bottnar. Det är bara det att det komplexa på något sätt blir för enkelt. Förutom relationen mellan Katniss och Peeta så tycker jag att allt antingen är svart eller vitt. Antingen så är man ond eller så är man god, inga gråskalor här. Det är i alla fall intressant nog för att få mig att börja fundera på en del viktiga saker, som förtryck, vålds-TV, sanning, heder och mod. Vad jag inte kan förstå är varför folket ute i distrikten faktiskt tittar på direktsändningen. Även om det sänds och TV:n står på så måste man ju inte titta.

Det är svårt att förhålla sig till en bok som man hört så mycket om att man nästan tror att man redan läst den. Jag kände ju redan Katniss och Peeta. Tyckte jag. Tack och lov så fanns det mer i boken än de två. Just relationen mellan de två är faktiskt den mest intressanta. Jag kunde riktigt känna Katniss misstänksamhet mot Peeta och allt han sa. Vem vågar egentligen lita på någon när ens liv står på spel? Katniss är en smart tjej, som man inte sätter sig på och jag blev lite besviken när hon genast trodde på vad spelledaren sa om de ändrade reglerna. Med tanke på vad hon visste om makten och hur misstänksam hon var mot allt annat så kändes det inte speciellt trovärdigt.

Här berättas det i presens, något som verkar vara standard för ungdomsböcker. Det funkar för mig och jag tycker det blir högre tempo när allt sker nu. Det är korta kapitel och det är extremt snabbläst. En bra medicin mot allt vad lässvacka heter. Det enda som stör är lite underligt översatta uttryck, som "kasta in handsken". Så där kan det bli.

För mig är detta ändå något slags modern spin-off på Stephen Kings Maratonmarschen och mot den står sig Hungerspelen slätt, men jag kommer ändå att ge mig på del två ganska så snart. Hoppas jag.

Boktipsets estimerade betyg var 4.4. Jag ger den 4.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Hungerspelen: Lotten, Pocketblogg och Matilda.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

16 kommentarer:

  1. Jag har läst de två första delarna i trilogin. Den första gillar jag , den andra tycker jag ännu mer om, skall bli spännande att se vad jag tycker om upplösningen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får försöka klämma in de två andra delarna i år också, det ska väl inte vara några problem :)

      Radera
  2. jag följde inte maken ens på bio, han läste

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag såg faktiskt filmen för två veckor sedan, den var också bra.

      Radera
  3. Se där ja. Jag önskar jag hade gillat den lika mycket :-)

    SvaraRadera
  4. Haha jag läste alla tre på en helg. Antar att du inte riktigt blev lika hooked :D Men jag blev hemskt sugen nu på att läsa Maratonmarschen!! Hur hade jag kunnat missa den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, den var bra, men såld blev jag inte :)

      Maratonmarschen är en riktigt bra bok, i alla fall var den det för 25-30 år sedan :)

      Radera
  5. Jag har läst alla tre böckerna. Älskade dem. Har även sett de två första filmerna. Första filmen tyckte jag var sådär faktiskt. Tyckte inte att den var lika spännande som boken. Men andra filmen. Just loved it! Nu kan jag knappt hålla mig till de två avslutande filmerna. Japp, man har delat upp sista boken i två filmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju upplagan med alla tre böcker i en bok, så jag tänkte läsa de andra två ganska snart. Första filmen tyckte jag var bra, till och med sambon lyckades titta på hela utan att vare sig somna eller hitta på annat att göra. Efter jag läst Fatta eld så tänkte jag mig filmen också :)

      Radera
  6. Var det inte så att folk bestraffades om de inte tittade på spelen? Jag har fått för mig det och det är ju väldigt mycket elektronisk övervakning av folk i distrikten...

    Det ska bli kul att se vad du tycker om resten :) Jag gillade både Fatta eld och Revolt bättre än första boken, även om Fatta eld är min absoluta favorit av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, så var det säkert, men med tanke på att spelen pågick så länge och folk väl jobbade och slet så måste det ju vara jobbigt att få tid att titta på det.

      Ska kanske försöka ta en bok varje månad nu... hmm, en tanke.

      Radera
  7. Jag var sen med att läsa Hungerspelen, men den och andra gick väldigt fort! Nu har jag den tredje som väntar på mig, men jag känner att jag vill kunna göra den rättvisa och läsa den när jag inte är så trött att jag tappar bort mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror jag ska ta och försöka klämma in andra boken redan nu i februari :)

      Radera
  8. Tillhör kategorin som föll pladask. Efter en andra genomläsning så har min favorit blivit tredje boken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir så oerhört nyfiken på de andra två böckerna att jag nog har bestämt mig för att försöka läsa dem nu :)

      Radera