onsdag 25 december 2013

Omslagsonsdag #24 valfri (rött)

Det här med bokomslag är ju lite speciellt. Om man inte är som jag och knappt ser vad de föreställer, utan mest reagerar på färg och form. Därför är det extra roligt med Bokpotatens omslagsonsdag, som går ut på att hitta omslag efter ett visst tema. Riktigt kul! Man får välja vilka omslag man vill, men jag har valt att bara ta med sådana jag har eller har haft i min hylla.

Den här veckan är temat valfritt bland de teman som varit. Eftersom jag inte var med från början så väljer jag ett av de tidiga och eftersom det är jul så väljer jag nummer 2: rött.

Mitt val har naturligtvis inget att göra med att mina hyllor innehåller väldigt många röda böcker... Detta är ett urval och är en väldig blandning mellan nytt och gammalt. Ganska intressant är det att se skillnaden mellan moderna omslag och de som fanns på 80-/90-talet.

Det är svårt att plocka ut en enda favorit här, men Dödens plats och Horn ligger bra till.

16 kommentarer:

  1. Men va snyggt, det var några stycken. Fick du Stephen King boken i julklapp?
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamän, sambon vet att det bara finns en sak att göra om det står en King på önskelistan :)

      Radera
    2. Toppen Monika den är riktigt bra, fast tar tid att läsa.

      Radera
    3. Håller på med en tegelsten nu så jag får nog läsa något tunnare innan jag ger mig på King.

      Radera
  2. Oj vad många fina röda omslag du hade :)

    SvaraRadera
  3. Blir mer och mer sugen på att delta i det här någon gång ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du lagt in omslaget i programmet så är det ju bara att gå igenom böckerna där :) Det är kul!

      Radera
  4. Så mycket rött men inget omslag som faller mig i smaken:) Gillar annars färgen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev nästan för mycket av det goda.

      Radera
  5. Kul att se hur omslagen har utvecklats! Fanns många läskiga här bland de röda!

    SvaraRadera
  6. Ah, Främlingen i huset har jag ju väntande på mig hemma. Bra?

    Jag gillar verkligen omslaget till Ormbäraren som du har, mitt är inte alls lika fint!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte läst Främlingen i huset än, men den finns på min boktolva för nästa år så snart ska den läsas :)

      Radera
  7. En hel del av de där återfinns i mina bokhyllor oxå (eller, kommer att återfinnas när bokhyllorna väl är uppe...), medan jag inte alls känner till andra. Mycket rött var det i alla fall!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att gå igenom böckerna varje vecka :)

      Radera