måndag 2 december 2013

Månadsbokslut november 2013

Antal lästa böcker i november 2013: 6

66. Lasermannen av Gellert Tamas
67. Lögnen på femte våningen av Do van Ranst
68. Mörka platser av Gillian Flynn
69. Vad natten döljer av Dean Koontz
70. Å andra sidan av Marian Keyes
71. Dödligt villospår av Nora Roberts

Antal lästa sidor: 2462
Snittbetyg: 3.8

Samhälle: 1
Kriminalroman: 0
Thriller: 2
Drama: 1
Chick-lit: 1
Skräck: 1

Boktolvan: 0
Hyllvärmare: 3
Tre på tre: 1
Kaosutmaningen: 0

Kvinnor: 3
Män: 3

Originalspråk (svenska): 1
Författare jag inte läst tidigare: 3
Biblioteksböcker: 0
E-böcker: 1
Ljudböcker: 0
Recensionsexemplar: 1

Månadens bästa: Mörka platser av Gillian Flynn
Månadens sämsta: Dödligt villospår av Nora Roberts
Månadens överraskning: Lasermannen av Gellert Tamas
Månadens besvikelse: Vad natten döljer av Dean Koontz
Månadens otäckaste: Lasermannen av Gellert Tamas

Kommentar:
Om månadens bästa: Det tog ett tag, men till slut vande jag mig vid det mörka, skitiga, fattiga och hopplösa.
Om månadens sämsta: Nej, Nora Roberts övertygade mig inte och nu gör vi slut.
Om månadens överraskning: Boken var tjock, det var liten text och det var tätskrivet, men så snabbt det gick att läsa.
Om månadens besvikelse: Jag vet inte om det är Koontz eller jag som ändrats, men det här är samma historia som jag läst många gånger tidigare.
Om månadens otäckaste: Helt enkelt för att den är sann. Sanningen är att den är värre än vilken skräckbok som helst.

10 kommentarer:

  1. Lasermannen är riktigt bra skriven och en bra skildring av tidigt nittiotal. Jag var själv för liten för att minnas händelserna då så var lärorikt för mig att läsa. Blev en liten grej i min klass när jag läste journalistik att läsa den boken. Sen gick vi tillsammans och såg en pjäs baserat på boken med möjlighet att prata med Tamas efteråt. Skulle verkligen vilja arbeta med fler böcker på det sättet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste ha varit speciellt och något man skulle önska för alla böcker av den här typen.

      Radera
  2. Jag måste läsa något av Gillian Flynn snart :)

    SvaraRadera
  3. Av dessa har jag läst Å andra sidan, men skulle även kunna tänka mig Mörka platser :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mörka platser är klart läsvärd :)

      Radera
  4. Har försökt mig på ett par Nora Roberts men hon är långt ifrån en favorit hos mig så jag är inte förvånad över att hennes bok är månadens sämsta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har jag i alla fall gett kvinnan en andra chans, men nu räcker det. Det blir inga fler Nora Roberts för mig. Någonsin. De två jag har ska till och med få flytta hemifrån.

      Radera
  5. Mörka platser ska jag snart ta tag i :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det känns bra att ha det gjort, när pressen är borta ;)

      Radera