söndag 8 december 2013

En smakebit på søndag: Alla sorters monster ur De odöda

En smakebit på søndag är ett stående inslag på den norska bokbloggen Flukten från verkligheten. Varje vecka väljer vi ett stycke i boken vi läser och delar med oss av det. Ett spännande sätt att få veta vad andra läser.

Sista hos Mari smakebiten för i år, men kanske fortsätter jag med de här små smakproven själv, i väntan på att de ska komma igång igen på andra sidan nyår.

Jag läste ut boken jag egentligen hade tänkt mig en smakebit ifrån redan i går kväll så i stället kommer det ett litet stycke från novellen Alla sorters monster av Andreas Roman, som kan hittas i skräckantologin De odöda. Så här börjar den:

"Jag hade en präst här en gång", sa den gamle mannen. "Hans första fångst blev fin." Han måttade med utsträckta armar. "Fisken låg och flämtade på isen. Prästen, han kämpade med sig själv." Han tog av sig glasögonen och putsade dem med skjortärmen. "Den skimrade som en regnbåge i vintersolen."
     Han slog på en strömbrytare. Lampan i köket tändes.
     De fyra männen såg på honom.
     "Vad gjorde han?"
     "Jo, han slängde i den. Fisken var aldrig hans, som han såg det."

44 kommentarer:

  1. Skrekkantologi høres skummelt ut. Takk for smakebiten, og ha en flott søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge har väl novellerna inte varit så där "skräckiga", men det är kul att bryta av med en kort berättelse då och då.

      Radera
  2. Ukjent bok for meg, men høres spennende ut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många kända författare har bidragit :)

      Radera
  3. Den här har jag inte läst men kanske passar bra i vintermörkret :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, skräck passar bäst på hösten och vintern :)

      Radera
  4. Det hørtes ut som en bok for meg! Jeg liker godt skräck :-) Ønsker deg en fin adventssøndag!

    SvaraRadera
  5. Helt ukjent bok for meg også,men høres spennende ut! Tusen takk for smakebiten og ha en fin søndag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en väldigt tunn bok med bara tio noveller så den går ganska kvickt att läsa.

      Radera
  6. Spännande boktips!
    Ha en fin adventssöndag! :)

    SvaraRadera
  7. Jag delade nog en smakbit ur den boken jag läste ut imorse. Ha en trevlig andra advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom fram till att det skulle bli riktigt svårt att välja en smakbit ur förra boken utan att spoila något :)

      Radera
  8. Jag är så ovan novelläsare så det blir sällan av. Andreas Roman förknippar jag bara med Doktor Joseph...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker de är bra att ta till när jag precis läst ut en bok och inte vill börja på en ny vid sovdags :)

      Andreas Roman har snabbt klättrat uppåt på min favoritlista.

      Radera
  9. En vacker smakbit för att komma från en skräcknovell :)

    SvaraRadera
  10. Skräck är aldrig fel i bland :)

    SvaraRadera
  11. Den här vore kanske något :) Börjar bli alltmer nyfiken på Andreas Roman och då kanske en novell passar bra som introduktion.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den här novellen var så dåligt korrekturläst att jag knappt förmår tycka om den. Annars gillar jag verkligen Roman :)

      Radera
  12. Läser oerhört sällan skräck, är nog lite för harig för det. Kanske noveller skulle fungera... Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har läst alla noveller utom två nu och ingen av dem har väl egentligen skrämt mig :)

      Radera
  13. Lite skräck så här i juletid skulle kanske till och med jag klara av. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De här novellerna är väldigt snälla, med mina mått :)

      Radera
  14. Takk for smakebit fra en bok som er helt ukjent for meg.

    SvaraRadera
  15. Virker litt fristende denne, skrekk og gru…;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns noveller som är mycket bättre än dessa ;)

      Radera
  16. Spännande smakbit. Kanske skulle kunna vara något för mig som inte läser så mycket skräck, kan vara lite mer lagom med en novell på något sätt. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tråkiga med (skräck)noveller är att de är av så skiftande kvalitet, en del är alldeles lysande och en del förstår man bara inte meningen med :)

      Radera
  17. Noveller är något jag sällan läser men vill bli bättre på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har återupptäckt noveller det senaste året.

      Radera
  18. Den blir jag nyfiken på. Läser sällan noveller så den kunde vara nåt för jag tycker om skräck;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att det finns bättre samlingar än denna då :)

      Radera
  19. Skräcknoveller låter som något för mig! Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  20. Mange som leser noveller for tiden, det liker jeg. Får jo så mange gode lesetips:) Høres ut som en god samling også. Kos deg med uhyggen!:) Ha en fin søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del hade den gärna fått vara mer skrämmande :)

      Radera
  21. Jeg leser også noveller for tiden, men i en annen sjanger - jeg må si jeg har fått øynene opp for noveller nå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noveller är perfekt när man bara ska läsa en liten stund.

      Radera
  22. Takk for smakebit! Den falt i smak!

    SvaraRadera