lördag 21 december 2013

"Bytet" av Joseph Finder

Genre: Thriller
Antal sidor: 375
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: Power play
Översättare: Ulf Gyllenhak
Serie: -
Förlag: Bra Böcker
Utgivningsår: (original) 2007 (min) 2008
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 7 december 2013




Första meningen: Om du aldrig har dödat någon, kan du omöjligen föreställa dig hur det känns.

Baksidetext
Det är den perfekta platsen för ett företag i blåsväder. Inga mobiltelefoner, inga bilar. Bara en lyxig, avlägsen stuga omgiven av hundratals mil av vildmark.

Alla de högsta cheferna på Hammond Aerospace Corporation är där. Och så Jake Landry, som i sista stund hoppat in som ersättare. Han är en stabil, ödmjuk och tystlåten kille, duktig på att ligga lågt, och har ett turbulent förflutet som han kämpar för att lägga bakom sig.

Jake känner sig illa till mods bland alla höjdarna han fösts samman med, och är obekväm med allt skryt och all attityd. När ett gäng jägare våldgästar välkomstmiddagen, finner sig cheferna plötsligt tagna som gisslan av beväpnade män som skulle kunna göra vad som helst, mot vem som helst, för att kunna lägga vantarna på den största lösensumman i historien. Skräckslagna, desperata och isolerade från resten av världen är gisslan nu i händerna på män som kanske inte är vad de ser ut att vara. Ingen av cheferna ville ha Jake där, men nu är han den ende som kan rädda dem.

Min kommentar
Det här börjar låta som en repig skiva, men av någon anledning verkar jag ha tagit tag i gamla, olästa böcker av författare som jag läst tidigare, men inte gillat. Så gäller även för Joseph Finder. Jag läste hans Paranoia för flera år sedan och tyckte den var OK, men inte mer. Därför skaffade jag mig naturligtvis en bok till av honom, när jag hittade Bytet på bokrean 2011. Nu var det alltså dags att ge honom en ny chans och man kan väl säga att Joseph Finder inte tog den.

Här är massor av tidstrådar, minst fyra tror jag; Jake som ungefär 9, Jake som 16, Jake som 20-någonting och Jake i nutid. Tidshoppen sker helt oannonserat, plötsligt finner man sig läsa om något man inte alls får in i historien och då visar det sig att man hoppat i tiden. Joseph Finder har ändå försökt göra snygga övergångar, där sista meningen i det tidigare stycket (tidstråd) kommer tillbaka som första i nästa stycke (tidstråd). Men det hjälper inte.

Inledningen är lång och seg, med massor av obegripliga termer inom flygindustrin. De här obegripliga termerna byts sedan ut mot nästan obegripliga turer inom ekonomi och vem som kan göra vad och på vilket sätt. Jag är inte speciellt insatt i vare sig flygindustri eller amerikanska företagshierarkin, så det här blev väldigt krångligt. Något som gjorde det än mer besvärligt var att det var oerhört svårt att särskilja karaktärerna från varandra. De hade inte några specifika kännetecken eller speciella röster. Alla lät likadant. Det kändes som att det vimlade av personer, men de var egentligen bara en handfull.

Befriande nog så innehöll boken ingen som helst romantik, bara en gammal kärlek som ännu inte rostat. Jakes gamla flickvän är nämligen en av personerna som finns i den där ödsliga stugan. Jag har oerhört svårt att tro på intrigen och alla sammanträffanden. Bland annat det att Jake med sin bakgrund fått jobb ganska så högt upp i hierarkin och jag förstod aldrig riktigt på vilka meriter han fick det där jobbet. Det är möjligt att det förklarades, men i så fall missade jag det.

Trots att Jake påminner väldigt mycket om McGyver (som jag för övrigt gillar mycket) så funkar inte den här boken för mig, det känns bara krystat när Jake uppfinner nödvändiga saker av ingenting. Det borde ha varit andlöst spännande när de var i stugan, men det mesta känns som utfyllnad med alla intriger inom ledningsgruppen. I stället för en spännande thriller blir det en sammanställning över hur ruttet det är i toppen på ett amerikanskt företag.

Boktipsets estimerade betyg var 4.0. Jag ger den 3.5.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Jag hittade bara en till som bloggat om Bytet: Bokmalen.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

2 kommentarer:

  1. En massa negativa triggers där... Nästan lite skönt att inte lägga en författare till till listan;-)

    SvaraRadera