fredag 13 december 2013

Bokbloggsjerka 13 – 16 december

Detta är inte bara en alldeles vanlig fredag med Annikas bokbloggsjerka. Detta är faktiskt också mitt 1000:e inlägg här på bloggen. Något som jag nog inte kunde tänka mig när jag började den där sommardagen för 2,5 år sedan. Det har varit en fantastiskt rolig tid och jag har upptäckt att jag har massor av själsfränder där ute. Tack alla ni!

Veckan uppgift är: Vilken författarduo tillhör dina favoriter? (Alternativt: finns det någon författare vars böcker du har gillat både under författarens riktiga namn såväl som dennes pseudonym)?

Först tänkte jag göra en liten fuling och välja Stephen King/Richard Bachman, men det är väl nästan att betrakta som fusk. Även om det nu faktiskt är sant.

Så jag väljer ett radarpar som gett mig många spännande lästimmar. Anders Roslund & Börge Hellström. De har skrivit ett gäng helt fantastiska böcker om polisen Ewert Grens. Sex stycken är de uppe i, men jag har inte läst den senaste än. Deras böcker är inte vanliga deckare och man kan nog säga att Ewert Grens är en bifigur i sin egen serie. I stället får man följa offer/förövare. De här böckerna brukar leva kvar väldigt länge hos mig för det brukar alltid vara något som triggar en hel del funderingar, jobbiga moraliska frågor och liknande.

44 kommentarer:

  1. Min bror tjatar om att jag måste börja läsa den här författarduons böcker så det är väl dags att sätta igång nu. Jag har läst den första, som jag inte kommer ihåg vad den heter, men böckerna blir enligt uppgift bara bättre och bättre.

    Jag hoppas det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den första och eventuellt den andra tyckte jag inte så mycket om, men som nummer tre kom min stora favorit :)

      Radera
  2. Jag har bara läst en av dem (Edvard Finnigan?) men tänker att jag borde läs fler. Men jag har ju hört dem tala...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blir jag ju nyfiken... vad betyder det att du hört dem tala? Är de jättetrista?

      Radera
  3. De är väldigt otäcka, de där Roslund och Hellström. Jag tyckte "Odjuret" var väldigt intressant, de andra blir mest frosseri i förskräckligheter, och så tycker jag Ewert Gren är helt onödig och kunde dumpas. Men jag håller med om att de triggar många funderingar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Grens vet jag faktiskt inte riktigt varför han finns med, kanske för att hålla ihop serien.

      Radera
  4. Det där är faktiskt en deckarserie jag kikat på några gånger, men är det först den tredje boken som är bra så struntar jag i det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, det var inte riktigt så jag menade :) De två första böckerna är också bra, men den tredje är lysande ;)

      Radera
  5. Läser sällan deckare men tycker det verkar som om de ganska ofta är skrivna av författarpar. Kan det vara en genre med fler duos än andra?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte om de procentuellt sett är fler bland deckarförfattare, det är nog bara det att det finns fler deckare :)

      Radera
  6. Tusen inlägg! Jag gratulerar å det hjärtligaste!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1000! Det är ganska många det :) Tack så mycket!

      Radera
  7. Grattis till dina 1000 inlägg! Har inte läst något av den duon, men blev lite intresserad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roslund & Hellströms böcker är väldigt speciella och om jag inte minns alldeles fel så är det ett riktigt moraliskt dilemma i dem allihop.

      Radera
  8. ROslund och Hellström var ju ett måste att ha med. Ja men nog hade King/Bachman varit värd en plats oxå, tur att du nämnde han iaf :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. King/Bachman var ju tvunget att ha med på ett litet hörn :) Roslund & Hellström är självklara favoriter hos mig.

      Radera
  9. Jag har läst Box 21 och flickan under gatan och de är väldigt mörka!
    Klart då får välja King, i verkan kan man inte fuska:)

    Grattis till de 1000 inläggen, helt klart värt att fira!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är inte någon nöjesläsning direkt, men jag tycker de är fantastiskt bra.

      Tack så mycket!

      Radera
  10. Inte hunnit läsa Roslund/Hellström men snart kanske!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker ju att de är värda att läsas :)

      Radera
  11. Och vi tänker lika...King/Bachman tänkte jag också på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis var jag ju tvungen att nämna just den kombon :)

      Radera
  12. Grattis till tusen inlägg låt oss hoppas det blir tusen till. Detta är ett författarpar jag tänkt läsa, började en gång på 1: a boken i serien, men får nog ta tag i det igen.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag hoppas på många, många till :)

      Radera
  13. Grattis till inläggen! Jag provade en av deras böcker men det var inte riktigt min melodi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej, det vore ju verkligen trist om alla gillade samma böcker ;)

      Radera
  14. Deras böcker är alldeles för otäcka för mig. Vill inte läsa sånt som jag ältar och mår dåligt av i flera år efteråt. (Ja, jag vet, jag är säkert alltför känslig.)


    Grattis till inlägget :)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju inte direkt böcker som lämnar en oberörd, men jag ser det mer som en övning i jobbiga moraliska frågor :)

      Tack!

      Radera
  15. Anders Roslund & Börge Hellström har jag ännu inte läst något av än men vill så gärna då jag bara hört gott om dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tyckt bra om alla, utom Tre sekunder :)

      Radera
  16. Jag har gillat samtliga böcker som jag läst av Roslund & Hellström, men de kommer nog utanför pallplatsen på min lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker det var väldigt längesedan de kom med en bok, borde vara dags snart.

      Radera
  17. Jag har bara läst Box 21 av Roslund & Hellström, och även om jag inte värjde för handlingen så klarade jag inte av det språk de använder så därför har det inte blivit fler böcker av dem. Jag har väldigt svårt för böcker med mycket svordomar, könsord och annat grovt språk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag inte ens reflekterat över, att det skulle vara grovt språk i böckerna. Nu var det längesedan jag läste Box 21, det var den första jag läste av dem, så jag kan ha glömt, men jag har inte reagerat över det i de andra.

      Radera
  18. Det paret är nog mina favoriter med, få se vad jag väljer när jag svarar på frågan. Framförallt gillar jag att de efter själva berättelsen ibland har med en text som bygger på fakta och verklighet som ytterligare belyser det de skrivit om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar nog mest att det är så osentimentalt berättat, de liksom bara konstaterar att så här är det och berättar inte alls vad jag ska tycka om det.

      Radera
  19. Jag har bara läst en men tyvärr så tyckte jag inte om den:(.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag var inte jätteförtjust i Box 21, som var den första jag läste, men av någon anledning så läste jag en till, och en till, och... :)

      Radera
  20. Roslund/Hellström är en författarduo jag än så länge inte läst. Deras böcker verkar vara mycket omtycka om jag förstått topplistorna rätt. :)

    SvaraRadera