onsdag 2 oktober 2013

"Det du inte såg" av Patrik Sjöberg & Markus Lutteman

Genre: Biografi
Antal sidor: 402
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Norstedts
Utgivningsår: (original) 2011 (min) 2011
Format: Inbunden
Källa: Bokhyllan
Utläst: 15 september 2013





Första meningen: Det var en kraftansträngning bara att ta sig upp i sittande ställning och få benen över sängkanten.

Baksidetext
Patrik Sjöberg är en av Sveriges mest kända och framgångsrika idrottsmän genom tiderna. Men bakom den hårda fasaden vilar ett mörker. Först nu är Patrik redo att dela med sig.

1987 hoppade höjdhopparen Patrik Sjöberg 2,42 på DN-galan i Stockholm. Detta gjorde honom till innehavare av världsrekordet i höjdhopp. Fortfarande är Sjöberg världens näst bäste höjdhoppare genom tiderna, endast slagen av Javier Sotomayor.

Men vem är egentligen Patrik Sjöberg? Många av oss minns en överlägsen idrottsman, kaxigt rökande en cigarett mellan hoppen. En man vi, då och nu, känner som bufflig, frispråkig och rakt på sak. En idrottsvärldens rockstjärna. Men hur kom han dit?

I denna nya memoar berättar Patrik Sjöberg för första gången sin historia, ärligt, rakt och öppenhjärtigt. Och det visar sig att den innehåller mer än vad någon av oss kunnat ana.

Min kommentar
Det är lika bra att göra det klart med en gång: Jag har alltid gillat Patrik Sjöberg. Ibland har han visserligen betett sig underligt, men vem har inte det? Jag beundrar alla som går sin egen väg och står för det de gör, utan ursäkter och bortförklaringar. Mycket kan man nog säga om Patrik Sjöberg, men det har han alltid gjort i alla fall.

Det gör ont i hjärtat på mig när jag läser om uppväxten, de olika, mer eller mindre kriminella, männen och pappans likgiltighet. Egentligen var det inte alls konstigt att Patrik Sjöberg fastnade i Viljo Nousiainens nät. Där fanns ju plötsligt en vuxen som såg honom och brydde sig. Jag har inga fler kommentarer om vad Viljo gjorde än att han uppenbarligen var ett svin. Och en fantastisk friidrottstränare. I vilket fall tycker jag helt ärligt att det är lite märkligt att Patrik Sjöberg växte upp och blev en människa trots allt. Det krävs ett starkt psyke för det. I mångt och mycket så tycker jag faktiskt att det finns vissa likheter mellan Patrik Sjöberg och Zlatan Ibrahimovic. Det får mig att börja fundera på om de här egenskaperna helt enkelt krävs för att bli en så stor idrottsman.

Det vimlar av härliga anekdoter från friidrottsvärlden och från Patriks liv. Vissa saker minns jag väldigt tydligt när de hände, som när han inte ställde upp i ett inomhus-VM för att Frölunda spelade en viktig match då. Vilket liv det blev av det. För mig som är i stort sett jämngammal med Patrik och växte upp strax utanför Göteborg så finns det mängder av tidsmarkörer. Det gillar jag.

Det gör mig upprörd när jag läser om att han ibland trott sig stå över lagen och jag blir lika upprörd när myndigheter eller organisationer utövar maktmissbruk. Jag blir skogstokig när Jantelagen gör sig påmind. Man ska visst tro att man är något.

Det enda som egentligen stör mig i boken är hoppandet (no pun intended) , i tiden, som gör det väldigt svårt för mig att hålla koll på var jag befinner mig i historien. Det händer liksom inte kronologiskt och det tycker jag är lite jobbigt.

Jag lyssnade också på ljudboken när det inte var lämpligt att sitta med näsan i en bok och jag kan ärligt inte tänka mig en bättre uppläsare än Jakob Eklund för den här boken. Jag riktigt hör Patrik Sjöberg genom honom.

Jag önskar Patrik Sjöberg lycka till med allt han företar sig i framtiden. Och en sak till... 2.42 är alltid högre än 2.40.

Boktipsets estimerade betyg var 3.5. Jag ger den 4.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Det du inte såg: Bokbrus, En bok om dagen och Snowflakes in rain.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

4 kommentarer:

  1. Får nog ta och ge den här en chans någon gång :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tycker jag, den är bra. I alla fall om man gillar Patrik Sjöberg :)

      Radera
  2. Den här vill jag verkligen läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är glad att jag äntligen tog tag i den, den har legat här länge utan att bli läst.

      Radera