onsdag 28 augusti 2013

"Den nya människan" av Boel Bermann

Genre: Science fiction
Antal sidor: 205
Originalspråk: Svenska
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: -
Förlag: Kalla kulor
Utgivningsår: (original) 2013 (min) 2013
Format: Danskt band
Källa: Rec ex
Utläst: 11 augusti 2013





Första meningen: Jag sitter på Konditori Ritorno och väntar på en kompis.

Baksidetext
Året är 2014 och inga barn föds längre. Världen är i chock, lamslagen över vad som sker. Efter några år börjar kvinnorna plötsligt bli gravida igen, men de nya barnen är inte som barn brukade vara. De leker inte, de iakttar i stilla tysthet.

Mot sin vilja blir Rakel involverad när hon råkar döda ett barn. Hon är en av de första som inser att den nya människan är ett hot mot mänsklighetens hela existens.

Fler och fler nya barn föds och de har en snabbare utvecklingstakt än vanliga människor. En brutal incident på Rakels arbetsplats ställer hennes tillvaro på ända. Rakel flyr, bort från ångest och sviken kärlek. Men i jakten på tröst i tillfälliga förbindelser och berusning händer det som verkligen inte får hända ...

Min kommentar
För tre månader sedan fick jag ett mejl från förlaget Kalla Kulor där höstens böcker presenterades. Jag blev bara lockad av en enda bok och det var denna. Den beskrevs som en dystopisk sci-fi-saga och vad kan vara mer lockande än det? Efter ett par långa månader så kom den till slut och jag kastade mig över den och bara slukade.

Min allra första reaktion var att historien började 2014, alltså redan nästa år. För egen del tror jag att skrämselfaktorn hade ökat om man förlagt handlingen några år in i framtiden, nästa år är alldeles för nära för att jag ska tro på det. Men faktum är att jag efter några sidor till helt har glömt "när" och bara bryr mig om "vad". Och eventuellt "varför".

Berättaren är "jag", som är Rakel, men här finns tidningsnotiser och intervjuer med forskare som på ett kort och förtjänstfullt sätt driver historien framåt. Här finns allt som ska finnas i en dystopi; det är mörkt, skitigt, dystert, hopplöst och människan står maktlös. Språket passar mig perfekt, det är kort och rakt utan utsmyckningar, det finns inga onödiga ord eller beskrivningar. Ändå har jag inga som helst problem med att känna allt som Rakel känner, inklusive hettan i Indien. Jag tycker om när jag får tänka och känna själv och inte bli skriven på näsan vad jag ska tycka.

Förutom att vara skrämmande så väcks en hel del tankar när jag läser. Vad är egentligen mänsklighet? Och medmänsklighet? Kan man känna medmänsklighet med någon som, förutom att se ut som en människa, inte har några andra mänskliga drag? Vet samhället alltid bäst eller kan jag själv avgöra vad som är bäst för mig? Några svar får jag naturligtvis inte, men jag hoppas att jag hade gjort som Rakel.

Låt dig inte luras av det tunna formatet, för den är fullspäckad och jag tycker det är fantastiskt att en bok med så få sidor kan innehålla så mycket. Bra böcker behöver inte vara tjocka.

På ett plan skulle jag vilja veta vad som händer sedan, efter att boken är slut, på ett annat vill jag det inte. Det enda jag med säkerhet vet är att jag vill att Boel Bermann fortsätter att skriva.

Boktipset hade inget estimerat betyg eftersom det är första recensionsdag i dag. Jag ger den 4.0.

Tack Kalla kulor för recensionsexemplaret!


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

14 kommentarer:

  1. Jag känner som du, en del vill veta vad som händer sen, och en annan vill inte! Men mer från Boel vill jag läsa :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett bra slut egentligen, i alla fall ett som får en att fortsätta fundera.

      Radera
  2. Den ligger som e-bok här hemma... Låter ju lovande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas du kommer att gilla den :)

      Radera
  3. Vill verkligen läsa denna, många verkar ha tyckt om den massor :)

    SvaraRadera
  4. Den här verkar så himla spännande :) Jag måste läsa den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tror och hoppas att du kommer att gilla den :)

      Radera
  5. Detta verkar riktigt läskigt. Såg trailern också. Blev rädd, vet inte om jag vågar läsa......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har egentligen svårt för att avgöra om den är läskig, eftersom jag gillar otäckt :)

      Radera
  6. Låter som en bok för mig. Jag är lite svag för dystopier och spänning är alltid uppskattat. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dystopier är intressanta att läsa och denna var väldigt bra.

      Radera
  7. Ja vad hände sen? Det vill man ju veta. Och samtidigt inte för jag gillar också att den slutade hängandes i luften. Så fantastiskt bra bok :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Egentligen är det sådana här slut jag gillar mest, de får mig att börja fundera själv och på så sätt lever sig boken kvar ännu längre :)

      Radera