onsdag 3 juli 2013

"Okänt offer" av Tana French

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 518
Originalspråk: Engelska
Originaltitel: The likeness
Översättare: Peter Samuelsson
Serie: Dublin murder squad 2
Förlag: Bonnier Pocket
Utgivningsår: (original) 2008 (min) 2010
Format: Pocket
Källa: Bokhyllan
Utläst: 23 juni 2013






Första meningen: Vissa nätter när jag sover ensam drömmer jag ännu om Whitethorn House.

Baksidetext
När poliskommissarie Cassie Maddox kallas till mordplatsen upptäcker hon att det knivmördade offret är kusligt lik henne själv. Märkligt nog saknar mordfallet ledtrådar, motiv och misstänkt förövare. Men mest anmärkningsvärt är offrets identitet, hon är svår att finna i olika register. Man förstår snart att hon inte är född och uppvuxen på Irland. Vid intensivare efterforskningar visar det sig att hon har bytt identitet flera gånger under sitt liv.

Cassie har tidigare jobbat som infiltratör inom polisen och nu föreslår hennes chef att hon återigen ska jobba under täckmantel. Hon ska låtsas vara den döda kvinnan Lexie, ett extremt farligt uppdrag. Genom att lära känna Lexies studiekamrater och få förståelse för hennes liv så hoppas polisen finna de tips som behövs för att lösa fallet.

Polisen kommer att berätta för media och Lexies studiekamrater att skadorna inte var livshotande och att offret nu befinner sig i koma. Cassie kan då förbereda sig, sedan ska hon återvända till de studiekamrater som Lexie levde tillsammans med. De har levt tillsammans under några år i ett stort ödsligt hus.

När Cassie är tillräckligt förbered transporteras hon omplåstrad till huset. Hon möts av vännerna till Lexie men de är onaturligt behärskade och beter sig lätt kyliga. Kommer hon verkligen att lyckas övertyga dom om att hon är Lexie? Och hur mycket vet de egentligen om Lexies bakgrund? Fortare än hon kan ana så accepteras hon dock i gruppen.

Men ju mer Cassie upptäcker om Lexies gåtfulla liv desto svårare blir det att få svar på: vem som dödade kvinnan, och vem hon verkligen var?

Min kommentar
För flera år sedan läste jag första delen om Dublin Murder Squad, Till skogs , av Tana French. Jag blev inte helt övertygad och tänkte egentligen inte läsa mer av henne. Sedan började jag bokblogga och upptäckte att alla många älskade hennes böcker. Jag är ju inte sämre än att jag kan ändra mig, tänkte jag och skaffade del två (och del tre också faktiskt). Nu hamnade Okänt offer till slut längst upp på läslistan.

Det börjar alldeles lysande och det håller i sig i ungefär 40 sidor, sedan blir det mest snack och ingen verkstad i ett oändligt antal sidor. Eller i alla fall tills Cassie faktiskt flyttar in i huset. Då börjar det nästan likna en rysare i stället (det menar jag på ett bra sätt alltså). Stämningen är så underlig, mystisk och mörk, det är alldeles tydligt att något är väldigt fel i det där huset. Relationerna mellan de inneboende är intressanta och gränsar till det absurda, men ack vad långsamt det går. Det ältas fram och tillbaka och Cassie springer ute på nätterna och letar efter... ja, jag vet inte.

Alldeles oavsett huruvida jag kan tro på den perfekta dubbelgångaren, som kan lura de närmaste vänner som levt med personen dag och natt och den absolut orädda (och dumdristiga Cassie) så gillar jag det här. Det enda som stör mig är egentligen alla referenser till Operation Vestalis. Hette den så i förra boken? Jag läste ju Till skogs för fyra år sedan och visst minns jag en del, men tydligen inte så noga. Hade boken dessutom kortats ner lite för att öka tempot en aning så kunde den kanske nått ända fram. Just nu är jag i alla fall ganska glad för att jag faktiskt redan har tredje delen, Brottsplats: Faithful place.

Boktipsets estimerade betyg var 4.3. Jag ger den 4.0.


Boken är
TråkigFantasirik
RoligKlurig
TrovärdigFörutsägbar
OsannolikVälskriven
RomantiskDåligt språk
SorgligFör lång
SpännandeFör kort

Andra som bloggat om Okänt offer: PocketBlogg, Boksnoken och Stringhyllan.

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

2 kommentarer:

  1. Jag gillade också den här boken betyligt mer ä första boken. Har dock inte trean ännu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tredje delen får nog dessvärre vänta ett bra tag, det är måååånga före.

      Radera