måndag 17 juni 2013

Tematrio - Island

Islands nationaldag. Det måste vi uppmärksamma och det görs bäst genom veckans Tematrio från Lyran. Berätta därför om tre bra isländska romaner eller andra texter eller om tre du skulle ha lust att läsa.

Ah, Island, denna fantastisk vackra ö och sina väldigt speciella författare.

1. Halldór Laxness har skrivit den väldigt speciella berättelsen Fria män. Den handlar om Bjartur, som tycker att det viktigaste som finns är att fåren har det bra. Något annat tror han överhuvudtaget inte på.

2. Snorres Edda är något som jag alltid velat läsa, men det får nog vänta tills jag har obegränsat med tid. Det är nog inte direkt någon lätt läsning, men väl intressant.

3. En liten deckare får smyga sig in här också, Arnaldur Indriðason skriver väldigt speciella sådana om Erlendur Sveinsson. Och bra. Men det mesta är väldigt mörkt, kargt, ensamt, dystert... Men bra.

12 kommentarer:

  1. Mörkt, kargt, ensamt... Låter lite som tankarna jag har om en isländsk vinter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu var jag inte där på vintern, men det stämmer ganska bra på sommaren också. Förutom att det är ljust då. Och förödande vackert :)

      Radera
  2. Jag får skippa denna vecka också. Arnaldur Indriðason är den enda islänning jag kommer på att jag har läst och jag var inte helt förtjust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En du borde prova, som jag inte har med här, är Jón Kalman Stefánsson. Det är lite annat än Indriðason :)

      Radera
  3. Laxness vill jag läsa. Han är ju trots allt nobelpristagare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är intressant att läsa dem :)

      Radera
  4. Mörkt, kargt och dystert? Det borde ju passa mig..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det borde faktiskt vara något för dig :)

      Radera
  5. Laxness är bra! Men ack vad deppigt, allt går åt skogen och han bara envisas med att fortsätta i samma spår...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den där Bjartur tyckte jag hjärtligt illa om, samtidigt som jag tyckte om honom också :)

      Radera
  6. Arnaldur hade jag oxå med, och Eddan, fast jag valde den poetiska Eddan, inte Snorres Edda...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Havamal? Den skulle jag också vilja läsa.

      Radera